Momus Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Skal kjøpe splitter ny bil, sannsynligvis Peugeot 5008 (har fått to unger på rappen). Kjører veldig lite (3000 km/år) og mest i byen (Oslo). Nå som myndighetene øker avgifter på diesel og diesel plutselig er fy fy, så er spørsmålet: skal jeg gå for diesel eller bensin? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Bensin.. Diesel har blant annet et partikkelfilter som ikke spesielt mye glad i bykjøring. 1 Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Hvis du kjører så lite så må du nesten ta bensin. Partikkelfilter på diesel biler blir fort tett når man kjører så lite p.g.a. motoren ikke blir skikkelig varm og det blir dyrt å bytte Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Bensin! Bensinbiler blir generelt også fortere varm og det er greit om vinteren. + At dieselbiler liker seg best når de blir godt varm (over 15 min kjøring.) Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Som de andre sier her, hiver jeg meg på bensinbil. Javisst er det billigere i det lange løp å kjøre på diesel, men for deg, med ditt kjøremønster, vil bensin være langt bedre. Mye behageligere å kjøre også. Lenke til kommentar
Momus Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2011 Tusen takk for mange gode svar. Da går jeg for bensin. Den billigste bensinmotoren koster 50 000 kr mer enn billigste dieselen. Men da får jeg riktignok en BMW-motor som har gjort det svært godt i tester. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Det er jo en del biler å velge i mellom i den klassen du kikker i, så jeg vet ikke om det er verdt å vurdere noen andre merker der du kanskje kommer bedre ut mtp. bensin kontra diesel..? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Jeg vil si at du skal gå for det du liker best. Hvorvidt dieselpartikkelfilteret tetter seg har fint lite å gjøre med årlig kjørelengde. Det har noe med kjøremønster (mye småkjøring, tomgangskjøring og daffing rundt med lavt turtall er ikke bra) å gjøre. Skal du ha automat er diesel ofte å foretrekke fremfor en vanlig bensinmotor, da den har dreiemomentet der man har bruk for det noe som fører til langt mindre girvekslinger. Lenke til kommentar
trra Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Jeg hadde valgt bensin! Dog vil jeg kikket på andre biler, regner med at du må ha plass til 2 barnevogner, eventuelt en dobbel så mulighetene begrenser seg jo litt. Siden du kun kjører 3000km i året ville jeg vurdert noe annet. En stv i mellomklassen(focus, Octavia osv) sparer du over 100.000 på iforhold til en 5008. Du offerer noe plass, men har det virkelig så viktig når du kun kjører 3000km? Lenke til kommentar
Lmthaman Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 hva med hybrid? jeg har null og niks peiling på det egentlig, er kanskje få hybrider som har samme lastekapasitet/plass som den peugoeten ts nevner.(?) var mest med tanke på lite kjøring og at kjøringen for det meste foregår i oslo som fikk meg til å tenke i de baner Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Jeg er også generelt skeptisk til partikkelfilteropplegget på dieselmotorer. Imidlertid tror jeg det er forskjell på teknologien mellom bilmerkene. Peugoet bruker vel noe de kaller FAP tror jeg som trenger jevnlig påfyll av en type krystaler som brenner soten i filteret. Altså er det ikke sikkert at disse dieselene er så problematiske på bykjøring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå