Malice Skrevet 6. februar 2002 Del Skrevet 6. februar 2002 Da jeg skal kjøpe meg nytt kamera trenger jeg litt råd og vink. Jeg kjøpte et Fuji 2400z for 1 år siden,måtte bare begynne en plass. Fant raskt ut at dette var noe jeg vil forsette med.Så nå vil jeg kjøpe meg et bedre kamera med flere funksjoner etc etc. Jeg har tenkt å legge i maks 10000kr gjerne mindre :-). Har sett litt på Nikon Coolpix modellene,Fuji FinePix 4900/Fuji FinePix 6900. Skal for det meste bruke kameraet utendørs til naturbilder etc. Vil gjerne ha mer enn 3x zoom da jeg syntes dette ble litt i minste laget på Fuji 2400z. Jeg tar imot innspill,oppsett og anbefalinger med stor takk. mvh M D Lenke til kommentar
fl0ffy Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Minolta Dimage 5 og 7 har 7x (nesten, målt til 6,85), koster rundt 7000 / 10500 og har 3 / 5 megapixler. Dette er gode kameraer for dem som liker å ha kontroll over ting, ikke særlig bra som point&shoot Olympus C-2100 Ultra Zoom har hele 10x og koster rundt 6500, dessverre er det bare 2.1 megapixler på kameraet, men det er et utrolig morsomt kamera. Lett å få til fine bilder på full tele pga. god bildestabilisator Fujifilm modellene er veldig bra for point&shoot, men litt dyre til å ha så lav oppløsning. -flff Lenke til kommentar
Razul Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Jeg har Olympus C-2100UZ. Det er som fl0ffy skriver et veldig artig kamera, som er lett å ta gode bilder med. Det at det bare er 2 megapixler har ikke vært til noe problem for meg. Bildekvaliteten er svært god, og til vanlig normal bruk er det tilstrekkelig med 1600x1200 oppløsning som er det største du kan ha. Jeg har skrevet ut flere bilder i A4-format på min Canon S600-printer, og det blir veldig flott resultat. Dessuten er det et kamera som er veldig godt å håntere, lett å holde og med gode kontroller. Litt innvikla menysystem, men man kan sette defaultinnstillingene sjøl, og da trenger man ikke mye ut og inn av menyene. Kameraet har dessuten en fantastisk lysfølsomhet (1:2,45 så vidt jeg kan huske), noe som gjør at man kan ta fine bilder innendørs uten blits. Som allround-kamera er meiner jeg dette er et veldig bra valg. Litt for stort til å ha i lomma, men så får man heller kjøpe en ålreit veske til det. Strømforbruket er også temmelig lavt. [ Denne Melding var redigert av: Razul på 2002-02-07 10:45 ] Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Minolta Dimage 7 er et fantastisk kamera på mange måter, men det har en svakhet. Strømforbruket. I følge "Digital Photo" 25. oct-nov 01 side 32, klarer kameraet å bruke et sett alcalinebatterier på ca 15 min.! Første digitalkameraet jeg hadde brukte mye strøm, og det la en demper på fotogleden når jeg var ute i skog og mark. _________________ skarsk -PIII 933MHz -Abit VT6X4 -384MB PC133 RAM -IBM 40GB -CanoScan 2700F -Minolta Color Page Pro L -Nikon CP995 [ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-02-07 12:22 ] Lenke til kommentar
fl0ffy Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 skarsk da.... Dimage 7 eter alkaline batterier levende, det er sant. Det er derfor man bruker oppladbare NiMH batterier og får ca. 160-190 bilder på ett sett batterier. Så batterilevetiden til D7 er ikke et større problem enn det en gjør det til selv. Når det er sagt så er enig i at det finnes andre kameraer med beydelig bedre batterilevetid, men svært få i samme klasse som D7. Det måtte i tilfelle være Oly E-20, men det koster jo 7-8 tusen mer. :smile: -flff Lenke til kommentar
Malice Skrevet 7. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2002 Takker for svar,da skal jeg se litt mer på Minolta og Olympus kameraene. Kameraet jeg har i dag har 2,1 megapixler som fungerer ok når jeg skriver dem ut på min Epson 890 i a4 format. Burde jeg utelukke 2.1 helt,i og med at jeg er på jakt etter et kamera med bedre muligheter enn det jeg har i dag? Kom gjerne med flere innspill :-) Burde jeg slå fra meg tanken på Fuji og Nikon eller? mvh M D Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 - men fl0ffy da... Når du nevner 160 - 190 bilder, tenker du da på videoopptak? Jeg bare tøyser. Dimage 7 har faktisk LiIon-batterier og de kan man kanskje presse til ca tre kvarter? Lenke til kommentar
fl0ffy Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 hehe.... med GP 1800mAh NiMH batterier har jeg greid 190 bilder innendørs (høyeste oppløsning og kvalitet, jpeg), uten bruk av kamerablitz og kun brukt LCD til å kort sjekke bildene. Ute i kulden med LCD påslått er en helt annen historie... problemet med D7 er at LCD'en trekker 0.5A og kameraet i worst-case med alle funksjoner aktive drar 1.25A - ikke rart alkaliske batterier får en snar død i det monsteret. Men som sagt, batterilevetid på D7 er ikke et problem, jeg har med meg to sett NiMH når jeg er ute med kameraet og har aldri gått tom. Hvorfor maser jeg så mye om dette da? Tja, jeg er litt lei av at alle sier D7 har et problem med batterier..... når ingen som eier kameraet opplever det problematisk :wink: Lenke til kommentar
Malice Skrevet 7. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2002 Til fl0ffy(og/eller andre) Har sett litt på kameraene du nevnte lenger opp. Og jeg likte det jeg leste om dem.Tror jeg dropper tanken om Fuji ihvertfall. Hva ville du ha valgt av Minolta Dimage 5 og Olympus C-2100UZ. Fant Minolta kameraet til ca 7500,- og Olympus til 6500,- Som sagt,skal det brukes 75% utendørs,hele året. Trenger litt hjelp her ja :-) mvh M D Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 fl0ffy! Jeg leste en plass at Dimage 7 ble levert med oppladbare LiIon-batterier. De har da større kapasitet enn NiMH. Til Malice (og alle andre) vil jeg anbefale å kjøpe et blad som heter "Digital Camera" hos Narvesen. Hvert nr. inneholder en oversikt over tidligere testede kameraer med Pros & cons samt kommentarer. dessuten inneholder det råd og vink om bilderedigering m.m. _________________ skarsk -PIII 933MHz -Abit VT6X4 -384MB PC133 RAM -IBM 40GB -CanoScan 2700F -Minolta Color Page Pro L -Nikon CP995 [ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-02-08 06:38 ] Lenke til kommentar
fl0ffy Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Malice, Jeg har begge kameraene (vel D7, ikke D5) og liker dem begge to veldig godt. Jeg ville ikke vært foruten en av dem. Som skarsk sier så finnes det grundige tester i blader som selges på Narvesen. Du kan også gå inn på http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp og http://www.imaging-resource.com/CAMDB/comp...are_cameras.php hvor du kan sammenlikne kameraene side ved side. Kanskje dette gjør deg klokere? Det er ikke et enkelt valg. -flff Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 fl0ffy. Du er spesialist på å finne nettsteder for hva det måtte være. skarsk Lenke til kommentar
fl0ffy Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 skarsk, etter å ha brukt Internet i snart tolv år (jepp, lenge før www) så har jeg en lei tendens til å alltid henvise til en eller annen ressurs på nettet. Som regel finner man all informasjon man trenger bare man tar seg tiden til å lete.... og oftest er det gratis Er du forresten fornøyd med ditt Coolpix kamera? -flff Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Ja, jeg må si meg fornøyd. Jeg har hatt Nikon CP900 Nikon CP950 tidligere. Er fornøyd med Nikon. Har tidligere hatt Nikon Nikkormat analogkamera med motorframtrekk og fem originale linser fra 20mm tom 300mm. Hadde det med på en reise til Canariøyene. Orket ikke å ta det med ut for å fotografere. Kjøpte Leica M4 m. div utstyr. Solgte det ifjor på QXL. Har konvertert til digitalkamera. Kommer aldri til å kjøpe et større kamera som f.eks. Nikon D1. Jeg må ha et kamera som jeg kan bære i beltet eller legge i en lomme på yttertøyet. Programmer som Paint Shop Pro og Adobe Photoshop er min lidenskap og fixer mine bilder slik jeg vil ha dem. Jeg er meget fornøyd med digitalfotografering. skarsk Lenke til kommentar
Malice Skrevet 9. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2002 Hei hei igjen :smile: Gir meg ikke.. Etter å ha lest tester flere timer om dagen den siste uken har jeg kommet frem til 2 kameraer som jeg skal velge mellom. Det er enten Nikon Coolpix 995 eller Olympus C-2100uz. Har funnet Nikon kameraet til 7500,- inkludert veske og kortleser. Og Olympus(med lader) til 6400,-. Det er jo litt forskjell på kameraene når det gjelder pris,zoom,størrelse/vekt,batteriløsning og oppløsning. Hva burde jeg å velge? Kom gjerne med innspil og hvorfor. Som sagt så skal det brukes utendørs for det meste. mvh M D Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Heiigjen. Hvor fant du Nikon CP995 til kr 7500,-. En kompis av meg skal kjøpe et, men finner det ikke under kr 8400,-. Selv betalte jeg 12000,-... Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Dette er ganske forskjellige kameraer. Begge har veldig god bildekvalitet, men Nikon-kameraet har jo flere megapiksler. Olympus-kameraet har til gjengjeld overlegen zoom, så her er det snakk om behov. Olympus-kameraet kan du få tak i på Cyperphoto.se til kr. 4500. Til denne prisen ville jeg nok valgt Olympus-kameraet. MLW Lenke til kommentar
Malice Skrevet 9. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2002 Hallo igjen Skarsk: Du finner Nikon kameraet her http://www.flexi-data.no mlwirak: Har du bestilt noe fra Cyberphoto.se noen gang? Hvis ja,hvordan var det med toll og moms etc. mvh M D Lenke til kommentar
fl0ffy Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Malice, Null problem, les http://www.cyberphoto.se/faq/norge.htm -flff Lenke til kommentar
Aganon Skrevet 13. februar 2002 Del Skrevet 13. februar 2002 Jeg har selv et canon ixus 300 med et 128 MB minne kort i og er stor fornøyd med dette... kameraet har 3X optisk zoom noe som etter min menig er en stor fordel Man kan ta opp små film snutter m/lyd kvaliteten er riktig nok ikke super men det funker fint så lenge man ikke må kjøre alt i fullskjerm (fint for å legge ut på nette) med 1600 x 1200 oppløsning og komprimeringen på min får jeg 130 bilder å det er helt ok etter min mening Aganon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå