Gå til innhold

Lydkort + midi keyboard

Bibbo

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal for første gang anskaffe meg litt hjemmestudio-utstyr og trenger deres hjelp.

I første omgang tenker jeg et midi-keyboard og et lydkort og har kommet frem til følgende.

M-Audio Oxygen 61

Steinberg CI 2 inkl. cubase AI5

Totalt drøye 3k. Vil dette få meg i gang? Er mest midi-keyboardet jeg er usikker på.

Jeg har tilgang på mikrofon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Ja, midikeyboardet er bra det. Det eneste er hvis du er vant til å spille piano vil det bli en relativt stor overgang. Axiom serien har semi-weighted tangenter, som er noe bedre å spille på. Men dette er selvfølgelig også en smakssak.

Regner med at du har PC, etter lydkortvalget å dømme. Hvis ikke så ville jeg heller ha gått for et system med Logic som programvare. Men dette er selvfølgelig også opp til hver enkelt. Cubase kan være et fint program å begynne med, noe som jeg selv gjorde også.

-B

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for et creative x-fi titanium, du vil ha så raskt at du kan få latency ned til under 2 ms. Det sitter samme chip i flere dyrere lydkort. 4 ms og mer begynner å bli veldig forstyrrende når du spiller. Og jeg ville heller valgt et roland brett. Det hjelper ikke at det står et merke på lydkortet, USB er tregt, bærbar pc egner seg ikke noe spesielt bra. Jeg har et M-Audio brett og det er lagd i en kvalitet som mye lavere enn det Roland har på sine brett, spesielt lakken og plasten i selve tangentene lukter mest av spesialavfall. Jeg ville enten hatt de letteste tangentene, eller hammer, det er lettere å spille pianolyder og lettere å få god timing om du har hammeraksjon.

Endret av festen
Lenke til kommentar

hvorfor foreslår du et lydkort når han allerede har kjøpt ett? Lydkortet du foreslår har relativt lite med "hjemmestudio" relatert til musikkproduksjon å gjøre. For å bruke X-FI trenger du "haugevis" av overganger og diverse for å koble til mikrofoner eller andre instrumenter.

Latency på en Steinberg CI2 er helt ok, ikke et stort problem. Det har selvfølgelig noe med hvilken driver du benytter og hvor stor hardware buffer du har. Hvis du har firewire på PC'en din, ville jeg kanskje heller gått for et lydkort med firewire. Problemet med dete igjen er at det vil sprenge budsjettet. Har hatt CI2 selv, og dette fungerer veldig bra som en "starter". Ellers så fungerer også Avid mbox'er bra!

Hva mener du med hammer, Festen? semiveide tangenter er veldig greit, og mye bedre enn "lette" tangenter. Hvis du skal ha veide tangenter snakker vi en helt annen prisklasse, noe som ikke var i kriteriene dine. (ex. Nordstage/lead/electro fra roland)

Men, du burde iallefall gå for et lydkort som er beregnet på musikkproduksjon og ikke et GAMER lydkort som blir tungvindt og vanskelig å håndtere når det er internt.

-B

Lenke til kommentar

Jeg tenker at det for å få et brukbart brett bør nedprioritere litt tilkoblinger, men ikke hastigheten på lydkortet. Latency er et kjempeproblem hvis han er følsom for det. Roland er bra kvalitet. Jeg ville foretrukket et brett uten semiveide tagenter. Jeg ville dessuten ikke kjøpt M-Audio: dårlig kvalitet. Svaret i denne tråden fra Jussi snakker for meg: http://www.gearslutz.com/board/electronic-music-instruments-electronic-music-production/503401-mpk61-vs-axiom-61-vs-oxygen-61-v3-vs-800pro.html

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hva er det du babler om? Det er jo ikke mulig å koble til brukbare mikrofoner til det lydkortet du snakker om. Jeg sier ikke at roland har dårlige lydkort eller keys, men m-audio er absolutt ikke dårlig kvalitet. Har du noen gang hatt ett i det hele tatt? M-audio er bra kvalitet i forhold til pris; jeg har hatt mitt axiom keyboard i snart 5 år, uten noen som helst problemer og er svært fornøyd. Keys kobler du til lydkortet via MIDI-kabel, som går herfra og videre til pc'en din.

Hvorfor anbefaler du keyboard uten semiveide tangenter? Den største grunnen til å ikke kjøpe det er budsjettrestriksjoner eller at det er det du er mest vant til fra før av.

Det finnes en haug av anmeldelser online, som alle er like subjektive som dine egne meninger.

Det siste du bør gjøre er å nedprioritere lydkortet. Da kommer du aldri til å få spilt inn noe uansett.

Det er sant som du sier med keyboardet. Er ikke noen særlig vits med mange "knotter" og skru muligheter på dette. Det meste kan du styre fra software/DAW'en din uansett.

Gå for det du allerede hadde tenkt deg. Ingen vits i å brenne av 3k på et keyboard for så å finne ut at dette ikke var noe for deg.

Kjøp edirol og cubase, det vil få deg i gang!

-B

Lenke til kommentar

Jeg har et m-audio brett, uten semiveide tangenter. Det er helt greit å spille på, bra nok til prisen, men jeg tåler ikke lukten til brettet i mer enn 5 minutter om gangen før jeg blir dårlig av det. Det lukter veldig kjemisk, ubehagelig. Det er bare M-audio og diverse kinesiske produkter med flere ulike merker til tross for samme produsent som har tilsvarende problemer. Jeg ville også unngått pedaler som ikke var i et bra merke som Roland. Du får det ikke rett opp i ansiktet, men det er likevel plagsomt. Det med semiveide tangenter har ingenting med prisen eller kvaliteten å gjøre, det betyr bare litt stivere fjærer og jeg liker det ikke, ikke best på noe som helst er det heller. Jeg har et par semiveide med 49 tangenter som jeg kobler slik at jeg har 88 tangenter, det fungerer greit til orgel, det er vel det eneste. Det er best med hammer eller lett, avhengig av instrument. Er ønsket å spille piano er det eneste riktige hammer. Er ønsket luftige, svevende landskap er det helt rett med lett, kjapp aksjon. Minuset med det er at det krever mer av den som spiller for at timingen skal bli rett. selv vangelis har problemer med det. pianolyder er enklere å treffe på semi-veid og det er utvilsomt lettest å få god timing på pianolyder med et moderne stage piano, spesielt Roland V-piano, det er mer vanskelig å få til å spille på et ordentlig piano enn et stage piano. Desto mer latency og desto dårligere brettet er desto vanskeligere er det å få det til å låte slik det høres ut inni hodet ditt og du hører forskyvningen veldig godt. Enkelte billige keyboard med innebygde lyder er nærmest umulige og spille på og det er på grunn av latency. Derfor anbefaler jeg stasjonær PC med innebygd lydkort. Hvis du har et brett med innebygde lyder og du sammenligner lyden som kommer ut av høyttalerne på den sammenlignet med dataen skjønner du hvor viktig det med latency er og det høres ut som et ekko. F.eks 10ms er håpløst. Hvis du har så lavt at det er vanskelig å høre vil det fortsatt gå utover følelsen på spillet, slik at det ikke "sitter" som på linken . Her en sang med god timing:

Jeg er helt overbevist om at det er latency som er grunnen til at det meste av moderne studioopptak låter elendig, klinisk, osv. Det optimale hadde vært å bare bruke analog tape slik at det ble musikalsk og i synkronisert. Det med mikrofonkvalitet, lydkvalitet på lydkort, støy og sus, betyr nærmest ingenting i forhold til latency.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Da er vi jo enige da. Men jeg har aldri hatt noen problemer med M-audio, heller ikke Roland og heller ikke Edirol. Som du sier så krever det mer av brukeren med lette tangenter.

OT: Latency har mye å si. Jeg satt hele hele helgen i et Pro Tools HD system, og det kan sies at dette heller ikke er helt latency fritt med en gang man hiver på litt plugins og diverse. Derfor er det viktig å spille inn lyder uten veldig mange plugins, spesielt ikke ressurskrevende plugs. Timing er selvfølgelig viktig, men du skal ikke undervurdere mikrofonvalg og lydkvalitet. Det er minst like viktig.

Men til trådstarter; Det kommer ikke til å bli noe stort problem i begynnelsen, i og med at hvis du skal tilnærmet eliminere all latency så vil det bli betydlig høyere summer enn 3k... Husk at du må ha en rekke overganger for å spille inn med mikrofon hvis du velger et internt lydkort beregnet på gaming.

Lenke til kommentar

Sliter fortsatt med å velge Midi-keyboard. Har kommet frem til at jeg ønsker semi veide tangenter, for å i allefall få en ørliten piano-feeling. Valget står såvdit jeg vet mellom M-Audio sine Keystation 61es (1300,-) og Axiom 61 (2800,-). Jeg kan ikke gå over Axioms pris.

Et alternativ kan være Keystation61 + en Akai mpd18 eller lignende. Hva ville dere gjort av mitt stramme budsjett?

Lenke til kommentar

Du burde prøvd en software som heter loungelizard. Det er et slags stand-alone elektrisk piano som er det som ihvertfall før var det beste til det før, uten at det er så veldig kjent, det bruker ikke samples og det er en fordel. Det er ihvertfall lett til å få til å låte brukbart. Sånn som truepiano krever massevis av hardware. Og Z3TA+ som er en god analog synth. Da er du igang. Jeg tror du ville hatt mye igjen for å investere i en Roland RD-700NX. Det er litt vanskeligere å finne inspirasjon når du sitter foran dataen, sammenlignet med når du bruker et brett. Det høres ut som du egentlig har lyst til å spille endel piano og Hvis du bare vil spille hadde du egentlig kommet igang på et minimum om du brukte asio4all på en eller annen windows maskin og et brett til noen hundrelapper. Det er en fordel om prosessor er rask og at du kan sette sample rate til 192 khz, ellers er det vanskelig å få lav latency, det er enklere på en stasjonær PC, det er enkelte hovedkort som har innebygde lydkort som det er mulig å få veldig lav latency med (lavere enn med USB lydkort, selv med dedikerte drivere). Truepiano vil f.eks hakke, mens Z3TA+ sannsynligvis vil suse på det som er en relativt lav latency. Det er mye demo software osv du kan laste ned fra nettet. Før så hadde kjell & company et brett som heter midistart med 49 tangenter til 499 SEK, det er det billigste jeg vet om, men de har ikke brettene i den siste katalogen, men det er likevel en mulighet for at de kanskje har noe på lager. Det er kanskje lettere å begynne uten å bruke noe særlig penger, for da skjønner du kanskje mer hva du trenger først.

Du kunne eventuelt unngått kontroller og heller kjøpt et brukt brett. Det er garantert bedre å spille på. Jeg tar noen linker i synkende rekkefølge, de mest attraktive først:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30640851

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30844605

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31084881

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30848865

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...