finnipinni Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Takk for den Fogga ! På vegne av alle startmenyavhengige Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 I den developer preview som er ute kan man bytte til vanlig startmeny med å endre noe i registry. HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer Endrer du RPEnabled fra 1 til 0, logger av og på så har du Win7 startmeny i stedet. Men du mister jo ribbons, innegbygget ISO støtte og kort sagt det meste som skiller Windows 8 Developer Preview fra Windows7.. Hadde det vært en måte å utelukkende kvittet seg med Metro så hadde nå det vært en ting, men den registry tweaken fjerner mer enn bare Metro dessverre. Men som folk sier, dette er en alpha / pre-beta som tydeligvis handlet mye om hvordan Windows 8 blir på tablets, jeg både håper og tror at Microsoft vil komme med praktiske og enkle løsninger for desktop brukere til å kunne omgå Metro fullstendig, eventuelt få det litt mer optimalisert for desktop med mus + tastatur enn hva det for øyeblikket er i Developer Preview og det er vell strengt tatt ingen grunn til å tro at det som er i en alpha / pre-BETA versjon vil se identiske ut i release versjonen? Gudene vet, det eneste jeg vet er om dette er veien Microsoft utvikler seg, altså at de tenker meg og optimaliserer mer mot tablets enn desktop så holder jeg meg til Windows7 en gud stund fremover. Kan noen si meg fordelene med Metro i desktop miljø? Svære ikoner strekt utover hele skjermen er praktisk på hvilken måte? Greit nok så er det bare å skrive inn og søke opp det man er ute etter (selv om et par funksjoner om computer management ikke kommer opp?) men det er stygg og mye mer tungvint enn den mer tradisjonelle startmenyen så hvorfor Metro i et desktop miljø? Kan forstå poenget på tablets og på skjermer med touchfunksjonaltiet men uten om det så ser jeg knapt noen fordeler her? Hva verre er er jo at Windows 8 Server Developer Preview også trøkker Metro opp i trynet på deg, Metro i et server miljø? Virkelig ... Og det er jo ikke bare Metro som gjør at Windows 8 ser ut til å bevege seg over og imot tablet optimalisering fremfor desktop optimalisering, når jeg lukker for eksempel nettleseren ved å "krysse den ut" så ligger faktisk prosessen fremdeles å kjører i bakgrunnen uten jeg vet det så etter et par dager så kan fremdeles min Google Chrome fra tirsdag ligge å ta opp ressurser i bakgrunnen på fredag? Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) I Unity kan man ikke legger ut snarveier fra programmene i pakkesenteret. Kun fra de programmer du installerer fra nettet. Man har NULL muligheter til å endre/flytte på noe somhelst. Det finnes ingen startmeny - kun en søkeline og en dårlig "mest brukt logosamling". W8 er laaangt fra Unity. Programvare som installeres via pakkesenteret blir installert fra internett. Du laster sjeldent ned programvare fra en nettleser og installerer (gjør det selv aldri), og det fungerer fint å legge ut snarveier til panelet til venstre. Enig i at Unity og Gnome Shell ikke er så fiklevennlige sammenlignet med Gnome 2.x og andre frie skrivebordsmiljø Det er mer enn en søkelinje i menyen i Unity (Gnome Shell vises på sluttet): W8 er langt fra Unity, men her er det snakk om menyen. Synes ikke menyen ligner så langt heller, ser bare ut som om MS går for den løsningen de fleste skrivebordsutviklere går får nå; heldekkende meny som er touchvennlige. Endret 20. oktober 2011 av tamarin Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Jeg skjønner at folk jobber på ulike måter, men å måtte gå via startmenyen på alt man gjør virker unektelig veldig tungvint. etter min mening er det ingenting som er mer lettvindt enn å gå via startmenyen.. foruten pinning til task bar kanskje. Du trykker på windows knappen, og skriver hva du skal ha, dokument, instillinger, programmer osv.. navigering med mus tar tid, å skrive hva du skal ha går kjapt Man jobber forskjellig. Et eller to klikk på et ikon er raskere enn å flytte musa helt nederst til venstre, klikke, ta musa oppover, klikke - alternativt trykke på Windowsknappen og navigere i startmenyen eller skrive hva du skal ha. Folk jobber forskjellig og foretrekker ulike ting. Det må Microsoft ta hensyn til - og gjør det ved å la brukeren selv tilpasse og velge hvordan man vil jobbe. For min del kunne hele startmenyen vært fjernet, men jeg skjønner jo at andre ønsker å beholde den. Å klage på fargevalget og utseendet på ikoner i en tidlig alpha-versjon blir bare for dumt. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Det er forøvrig en bug i developer previewen (en av flere) som gjør at om du bytter om slik at taskbaren er på siden eller på toppen så må du fremdeles dra musepekeren over der Windows ikonet normalt skulle ha vært for å få opp muligheten for å avslutte, restarte osv.. Lenke til kommentar
liamherland Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 gleder meg så masse til å prøve ut windows 8 sitt metro ui når det e ferdig, ser så nydelig ut Lenke til kommentar
Joe DiMaggio Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Det er så gøy å høre på alle gamlingene som pisser i buksa hver gang de får beskjed om å gjøre noe på en ny måte. Jeg har brukt Windows 8 i snart to måneder nå og har ikke savnet startmenyen ett sekund. Prøv det! Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Har kjørt Windows 8 siden Developer Preview ble lagt ut på min bærbare ThinkPad maskin, så ikke ta det som en selvfølge at alle som misliker det ikke har gitt det en sjanse.. Lenke til kommentar
ZiggyStardust Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Hmm, jeg bruker Launchy, Total Commander og Fences. Hver gang det kommer en ny Windows versjon tester jeg ut startmenyen, men etter en tid vender jeg alltid tilbake til de tre programmene. Problemet for meg er at Microsoft ikke gir rom for å tilpasse denne typen funksjonalitet selv i stor nok grad. Dette ser ut som et skritt i riktig retning, men tredjeparts-programmer har så langt ligget et skritt foran. Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) MS burde pusset opp Quick Launch også. Den benytter jeg desidert mest og slår tiden det tar å starte et program mot å "søke" ned i støvlene. I Win 7 gjemte de hele skitn, men du kunne iallefall finne den frem om du ville... Hva snakker du om? Det er jo ikke noe poeng med Quick Launch, så lenge du kan "pinne" alt som kan legges i quick launch direkte på "start bar". Når du har åpnet ønsket program, høyreklikker du og velger "pin to taskbar" det er ikke verre. Joda, det tar litt mer plass, men det er det eneste også.... Hva jeg snakker om?? *lol* Når du har et 20 talls forskjellige progs, mgmnt apps/tools o.l. som du benytter ofte, da suger det skikkelig ræv å "pin'e" noenting som helst. Dessuten, pinning gjør at ikonet blir værende når programmet er lukket og for meg er det bare jævli rotete. Jeg liker å kun ha de programmene jeg har aktiv på taskbaren. Morsomt... en representant fra microsoft syntes også at quick launch var useless... men han var selger så det unnskylte ham. Uansett, smaken er som baken og jeg vil ha QUICK LAUNCH... for fan. Endret 20. oktober 2011 av Buzz76 Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Dette grensesnittet er etter min mening helt meningsløst for en vanlig PC-bruker. Dersom målet med Win8 er å selge OS til nettbrett er jo ideen med Win8 ganske bra. Planlegger Microsoft å selge nettbrett i fremtiden ? "mPad" anyone... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) MicroPad er ett vesentlig bedre navn. Men jeg håper Windows 8 ikke blir dyrt. Endret 20. oktober 2011 av Slettet+513 Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Joda, det er så det tamarin. Man kan legge logoer på panelet - men blior det mange visses ikke alle - man må rulle. Og mitt problem er at jeg har nok alt for mange, og bruker alt for mange Dessuten fyller jeg opp skrivebrodet med snarveier fra en hel masse prosjekter og skriverier - som det er veldig greitt å ha en oversikt over. Det ser sikkert rotete ut for andre enn meg - men de skjønner jo ikke systemet mitt. (jo - det er en åre i galskapen) Som jeg skreiv, mener jeg at den største bommerten i den trenden som hersker på skrivebordsfronten for tia, er mangel på tilpassingsmuligheter. Jeg mener jo at det beste skrivebordet er det som selv den særeste jævel kan justere til sitt bruk. Kjærnene holder i massevis som de er til mitt bruk iallfall. Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Joda, det er så det tamarin. Man kan legge logoer på panelet - men blior det mange visses ikke alle - man må rulle. Og mitt problem er at jeg har nok alt for mange, og bruker alt for mange Dessuten fyller jeg opp skrivebrodet med snarveier fra en hel masse prosjekter og skriverier - som det er veldig greitt å ha en oversikt over. Det ser sikkert rotete ut for andre enn meg - men de skjønner jo ikke systemet mitt. (jo - det er en åre i galskapen) Som jeg skreiv, mener jeg at den største bommerten i den trenden som hersker på skrivebordsfronten for tia, er mangel på tilpassingsmuligheter. Jeg mener jo at det beste skrivebordet er det som selv den særeste jævel kan justere til sitt bruk. Kjærnene holder i massevis som de er til mitt bruk iallfall. Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Hm.... dobbel nå igjen ? Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Hm.... dobbel nå igjen ? Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 harrufåttspader ? Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 harrufåttspader ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå