skisser Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 hei=) noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven her? har innlevering til imorgen! 2-x /x^2-16 > 0 (større enn eller lik 0) Lenke til kommentar
srbz Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Slik du skriver stykket betyr det 2 - (x/x^2) - 16 >= 0 Altså (-x/x^2) - 14 >= 0 (-x/x^2) >= 14 (-1/x) >= 14 Av dette kan vi intuitivt se at -1 < x < 0, altså at x er negativ men ikke mindre enn -1 Divisor (x) må nemlig være mindre enn dividend (1) for at resultatet skal kunne bli større enn dividend (14 eller større) Divisor må også ha negativt fortegn for å gi et positivt resultat når dividend allerede har negativt fortegn (-1/x) * x <= 14x (her snur vi ulikhetstegnet ettersom vi vet at x er negativ) (-1) <= 14x (-1/14) = -0,0714285714 <= x < 0 Altså må x befinne seg mellom -0,0714285714 og 0 Alle tall i dette intervallet vil være gyldige verdier for x. Altså alle tall fra og med -0,0714285714 til, men ikke inkludert 0. Du får ta et par tester på dette, det er gjort kjapt og gale. Og jeg kan selvsagt ha gjort feil et sted, så andre må gjerne se over Endret 19. oktober 2011 av srbz Lenke til kommentar
skisser Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 Slik du skriver stykket betyr det 2 - (x/x^2) - 16 >= 0 Altså (-x/x^2) - 14 >= 0 (-x/x^2) >= 14 (-1/x) >= 14 Av dette kan vi intuitivt se at -1 < x < 0, altså at x er negativ men ikke mindre enn -1 Divisor (x) må nemlig være mindre enn dividend (1) for at resultatet skal kunne bli større enn dividend (14 eller større) Divisor må også ha negativt fortegn for å gi et positivt resultat når dividend allerede har negativt fortegn (-1/x) * x <= 14x (her snur vi ulikhetstegnet ettersom vi vet at x er negativ) (-1) <= 14x (-1/14) = -0,0714285714 <= x < 0 Altså må x befinne seg mellom -0,0714285714 og 0 Alle tall i dette intervallet vil være gyldige verdier for x. Altså alle tall fra og med -0,0714285714 til, men ikke inkludert 0. Du får ta et par tester på dette, det er gjort kjapt og gale. Og jeg kan selvsagt ha gjort feil et sted, så andre må gjerne se over hvor får du tallet 14 fra? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 hvor får du tallet 14 fra? H*n får det fra 2 - 16. Men jeg regner med at h*n ikke har tolket oppgaven slik den var ment, skriv den om igjen og være tydeligere med parentesene.. Skal det kanskje stå (2-x)/(x2-16)? Lenke til kommentar
skisser Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 hvor får du tallet 14 fra? H*n får det fra 2 - 16. Men jeg regner med at h*n ikke har tolket oppgaven slik den var ment, skriv den om igjen og være tydeligere med parentesene.. Skal det kanskje stå (2-x)/(x2-16)? ja det er slik det skal stå! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Da er det bare å faktorisere nevneren og sette inn i et fortegnsskjema. Lenke til kommentar
skisser Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 Da er det bare å faktorisere nevneren og sette inn i et fortegnsskjema. åja,så jeg må ikke regne det ut? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Den eneste utregningen du trenger før du setter inn i fortegnsskjema er å faktorisere nevneren. Lenke til kommentar
skisser Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 Den eneste utregningen du trenger før du setter inn i fortegnsskjema er å faktorisere nevneren. ok takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå