Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

matteoppgave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik du skriver stykket betyr det 2 - (x/x^2) - 16 >= 0

 

Altså (-x/x^2) - 14 >= 0

(-x/x^2) >= 14

(-1/x) >= 14

 

Av dette kan vi intuitivt se at -1 < x < 0, altså at x er negativ men ikke mindre enn -1

Divisor (x) må nemlig være mindre enn dividend (1) for at resultatet skal kunne bli større enn dividend (14 eller større)

Divisor må også ha negativt fortegn for å gi et positivt resultat når dividend allerede har negativt fortegn

 

(-1/x) * x <= 14x (her snur vi ulikhetstegnet ettersom vi vet at x er negativ)

(-1) <= 14x

(-1/14) = -0,0714285714 <= x < 0

 

Altså må x befinne seg mellom -0,0714285714 og 0

Alle tall i dette intervallet vil være gyldige verdier for x. Altså alle tall fra og med -0,0714285714 til, men ikke inkludert 0.

 

Du får ta et par tester på dette, det er gjort kjapt og gale. Og jeg kan selvsagt ha gjort feil et sted, så andre må gjerne se over :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Slik du skriver stykket betyr det 2 - (x/x^2) - 16 >= 0

 

Altså (-x/x^2) - 14 >= 0

(-x/x^2) >= 14

(-1/x) >= 14

 

Av dette kan vi intuitivt se at -1 < x < 0, altså at x er negativ men ikke mindre enn -1

Divisor (x) må nemlig være mindre enn dividend (1) for at resultatet skal kunne bli større enn dividend (14 eller større)

Divisor må også ha negativt fortegn for å gi et positivt resultat når dividend allerede har negativt fortegn

 

(-1/x) * x <= 14x (her snur vi ulikhetstegnet ettersom vi vet at x er negativ)

(-1) <= 14x

(-1/14) = -0,0714285714 <= x < 0

 

Altså må x befinne seg mellom -0,0714285714 og 0

Alle tall i dette intervallet vil være gyldige verdier for x. Altså alle tall fra og med -0,0714285714 til, men ikke inkludert 0.

 

Du får ta et par tester på dette, det er gjort kjapt og gale. Og jeg kan selvsagt ha gjort feil et sted, så andre må gjerne se over :)

 

 

hvor får du tallet 14 fra? :hmm:

Lenke til kommentar

hvor får du tallet 14 fra? :hmm:

 

H*n får det fra 2 - 16. Men jeg regner med at h*n ikke har tolket oppgaven slik den var ment, skriv den om igjen og være tydeligere med parentesene..

 

Skal det kanskje stå (2-x)/(x2-16)?

 

 

ja det er slik det skal stå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...