Gå til innhold

Slik er Ice Cream Sandwich

Anbefalte innlegg

Edit: Fjerna babbel. Tråden handler vel i utgangspunktet om ICS, ikke andyloves forargelser mot Android. ;)

Helt genialt med resizable widgets og customizable dock. Disse 2 mulighetene er de største grunnene til at jeg har "måttet" bytte fra GPU-aksellererte stocklauncher til tredjeparts cpu-torturist.

Håper face unlock har støtte for morrastryne :hrm:

Nå skal det feires med en sandwich-is... kanskje t.o.m 2. Krysser fingrene for at techblogger ikke lengre kjører daglige bilder av sandwich-iser... har blitt noen ekstra kalorier de siste ukene :blush:

Endret av Dummst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

<snip>

Men som mange sier, android er en open source programvare som google har sluppet "gratis". Dette har de gitt deg og meg som bruker slik at vi har alternative OS å velge i for å tjene penger.

</snip>

Rettet den der for deg jeg. ;)

For all del, det var ikke meningen å antyde at Google ikke har intensjoner om å tjene penger, derfor skrev jeg "gratis", men det var kanskje ikke helt riktig plassert. Men rent teknisk sett har de gitt oss brukere et OS gratis, da såklart gjennom mobilprodusentene etter som svært få av oss har egen mobiltelefonfabrikk, selv om de har intensjoner om å tjene inn denne invisteringen andre steder.

Endret av serpentbane666
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Andylove. Denne er til deg som mener android er mikke-mus os:)

Så du keynoten? Android 4.0 er mer innovativt, spesielt i form av utseende. Det ser definitivt mer voksent ut. Nå har du muligheten til å personliggjøre din samrtmobil enda mer med tanke på behov og ønsker. Hvor er disse mulighetene i iOS5? Android 4,0 er mer rent og pent. Fjernet noe av den gamle tivolifølelsen, som spesielt iOS5 har! Startskjermene minner meg jo om en barnehage. Må gå inn i en og en applikasjon, og for å ikke glemme det gørrkjedelige gråblå menyene!

Forbedringer på Android 4.0: (og gjøres alt her bedre enn på iOS5?)

* Enda bedre kontroll

* Nettleser

* kontakter/kontaktbehandling

* Galleri

* Notifications

* Task manager

* Kalender

* Multitasking

* Større frihet mtp kustomatisering

* Bedre widgets

* Sosiale tjenester

* Android Beam

* Bedre oversikt

* Massevis av ny funksjonalitet

* Hele det visuelle

* Setter selve iOS5 litt i skyggen

Kommer ikke på alt i farten. Se mer her

Ja det ser ut som iOS ligger et par år etter i utviklingen med det themet som er på iOS5, og hvordan de løser oppgavene kontra Android 4.0.

threeyears.png

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå skal det være sagt at jeg ikke er fremmed for å bruke mikkemus OSet, unnskyld, android, og jeg skulle gjerne sett at det var en sentralisert utrulling av oppdateringer til telefoner/smarte enheter fra Google og ikke fra produsentene selv. Sånn sett kunne endringer og oppdateringer kommet uendelig mye raskere frem.

Jeg er utrolig glad for at det ikke er sånn. Hadde Google kontrollert Android med jernhånd på denne måten så hadde:

- alle telefoner sett like ut (tenk windows phone 7)

- mye vanskeligere for produsenter å differansiere seg med software og tjenester

- open-source vært en umulighet

- Kinde Fire (og andre tilsvarende produkter) aldri eksistert

- moddingmiljøet vært mye mer begrenset (tenk iOS)

- jeg ikke hatt en androidtlf :)

Jeg liker faktisk differansieringen som produsentene legger inn i Android og jeg er neppe alene om det. Det er en fantastisk egenskap som bare Android har som gjør det mulig for både HW og SW produsenten og innovere i OSet uavhengig av hverandre.

Lenke til kommentar

Ok, til de av dere som har en sterk mening om mine meninger: flott. Det er ingenting som er bedre enn det.

Til de av dere som måtte komme med søppel fordi dere ikke liker min mening: Ekke mitt problem.

Så over til det viktige her:

Jeg har da gått fra iPhone 4 og iOS 4, hvor jeg syntes ting var grusomt kjedelig. Det skjedde liksom ikke noe nytt. Men jeg fokuserte sjeldent på hva alle andre med android enheter kunne gjøre, for jeg hadde jo uansett en app store hvor jeg kunne hente det som hørtes fint ut. Hvis behov. Riktignok kjedelig, men det funket. Visa versa er android folket ganske opptatt av hva Apple og iPhone ikke kan. Det er jo litt rart... Må man overtales til å bruke Android?

Etter et par måneders bruk av Android, er det flere ting som har irritert meg og samtidig gjort meg glad. Best av alt var vel hvordan jeg kunne lage "hjem skjermen" slik jeg ville ha den. Var et styr på iPhone, si...

Det jeg derimot har likt mindre på en android enhet er hvor viktig det er å følge med på programmer som surrer i bakgrunnen og at ting "hakker" seg fremover og rett og slett ser sliten ut. I mine øyne, og derfor "mikkemus OS", er GUI noe som tilhører sovjet tiden. Det var vel derfor jeg lot meg imponere såpass over Microsoft sitt Phone7 prosjekt. Kalle det prosjekt enda, for det er vitterlig veldig uferdig, ikke lansert grundig nok og et økomiljø som er direkte pinlig for MS å være.

Google har gjort mye bra, de åpnet vei for at "alle" kunne være med. Samme hva slags terminaler/enheter/telefoner man lagde, så kunne det kjøre Android. På lik linje med PC bransjen, som jeg ser flere her har misforsått hva jeg har ment når jeg drar sammenligningen, er at det stilles store krav til leverandøren av utstyret for at din hverdag skal føles bra. Det er igjen blitt et rotterace om å ha best mulig HW for å kunne ha en "smooth" og fin hverdag på mobilfronten. Her synes jeg, i mine øyne, at Apple har et fortrinn da de kan skreddersy sin programvare for maskinvare det skal kjøres på. Mye kan sies om dette og alt er vitterlig ikke like bra. Har ikke iPhone 4 og 4S samme mengde RAM?

Kan godt forstå at mine meninger skaper harme og sterke følelser, men det er ikke sagt fordi jeg utelukkende feier bort Android som et tullete OS på en eller annen dings. Tvert i mot.

Android 4.0 ser ut til å være noe av hva jeg, personlig, har ventet på. Ting ser smoothere ut og smartere. Man har fokusert mye på GUI og brukeropplevelsen. (jada, mange av dere påpeker at det bare er å kjøre custom rom... herlig. Du ser for deg den store brukermassen sitte på forumzzzz og hackzze på telefonen sin?).

Det som derimot er irriterende og direkte surt er at apparater som eksisterer i dag, kanskje ikke får Android 4.0. Flaggskipet til LG for et par måneder siden er helt dødt. Sony Ericcson tror jeg har glemt hele keynoten og HTC insisterer på SENCE. Om S2 får Android 4.0 er jo også et spørsmål om tid og ingen kan riktig gi disse svarene.

Hva sitter man igjen med da? Må man kjøpe ny HW hver bidige gang det kommer en oppdatering? Må man vente i flere måneder, ja år, før produsentene følger opp og legger til rette for oppgraderinger? Er ikke det litt i strid med ånden om open source og at "alle" kan få?

Googlet på vei innover til jobben idag og søkte etter muligheten for Android 4.0 på eksisterende apparater. Det er forbausende lite informasjon tilgjengelig og skal man være sikker, får man kjøpe Google sine egne varianter. Da har man en plattform og økomiljø hvor det eksiterer flere versjoner av et OS, SW må tilpasses enkeltvis eller være kompatible i alle retninger samt man må ta hensyn til et virvarr av konfigurasjoner innefor HW.

Rett skal være rett: Google har gjort en kjempejobb med Android og det er så inderlig synd at det skal ta votter og vinter før produsenter følger opp. Med nye varianter selvføgelig, slik at du skal være sikret en god brukeropplevelse. Her synes jeg Apple har gjort mye riktig, men samtidig er det en såpass låst verden at skal du endre på noe, må du jailbrake den. Evnt leve med apps her og der for den minste lille ting.

Jeg er mer opptatt av en sømløs hverdag hvor ting bare virker og jeg kan konsentrere meg andre ting. Jeg har ikke tid til å mekke på et custom rom for at jeg skal bli fornøyd og jeg skulle helst sett at det ikke var nødvendig.

Nokia N9 derimot.. hehe, det er en flott liten dingz det ;)

Ha en flott dag!

Lenke til kommentar

Nå skal det være sagt at jeg ikke er fremmed for å bruke mikkemus OSet, unnskyld, android, og jeg skulle gjerne sett at det var en sentralisert utrulling av oppdateringer til telefoner/smarte enheter fra Google og ikke fra produsentene selv. Sånn sett kunne endringer og oppdateringer kommet uendelig mye raskere frem.

Jeg er utrolig glad for at det ikke er sånn. Hadde Google kontrollert Android med jernhånd på denne måten så hadde:

- alle telefoner sett like ut (tenk windows phone 7)

- mye vanskeligere for produsenter å differansiere seg med software og tjenester

- open-source vært en umulighet

- Kinde Fire (og andre tilsvarende produkter) aldri eksistert

- moddingmiljøet vært mye mer begrenset (tenk iOS)

- jeg ikke hatt en androidtlf :)

Jeg liker faktisk differansieringen som produsentene legger inn i Android og jeg er neppe alene om det. Det er en fantastisk egenskap som bare Android har som gjør det mulig for både HW og SW produsenten og innovere i OSet uavhengig av hverandre.

Men det ene utelukker jo ikke det andre. Telefonen kunne kommet med produsentens spesifikke tilpassing, men med mulighet, dersom man ønsker, å installere en clean Android versjon. Så kunne man selv valgt om man ønsker å følge produsenten av telefonen, eller produsenten av OSet. Valgfriheten er jo noe Android leiren trekker fram i det uendelige.

I tillegg skulle jeg ønske at Google styrte sitt marked med nesten samme jernhand som Apple gjør med sitt marked. Det koster jo tross alt like mye å legge ut et program for salg i begge markedene. Da kunne jeg som forbruker valgt om jeg kun ville benytte et trygt og kontrollert marked med applikasjoner jeg vet fungerer godt på min telefon og ikke inneholder kode som er skadelig eller gjør telefonen treg, eller om jeg ville benyttet et tredjepartsmarked med den risikoen det innebærer. Igjen valgfrihet.

Ja, OpenSource gjør at dette er en utfordring, men jeg vil tro at de aller fleste mobilprodusentene har en avtale med Google om å benytte Android. Da kunne det vært en av avtalevilkårene, mot visse gjenytelser fra Google. Så kunne de mobilprodusentene som ikke godtok de avtalevilkårene, kjørt uten avtale med Google. Da hadde man et moment til i valg av mobilprodusent.

Så jeg deler andylove sine betraktninger, med unntak av at jeg nok er mer tilbøyelig til å godta å mekke litt for å få ting slik jeg vil, i tillegg til at jeg aldri, og sannsynligvis heller aldri kommer til å eie et Apple produkt.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Det som derimot er irriterende og direkte surt er at apparater som eksisterer i dag, kanskje ikke får Android 4.0. Flaggskipet til LG for et par måneder siden er helt dødt. Sony Ericcson tror jeg har glemt hele keynoten og HTC insisterer på SENCE. Om S2 får Android 4.0 er jo også et spørsmål om tid og ingen kan riktig gi disse svarene.

Hva sitter man igjen med da? Må man kjøpe ny HW hver bidige gang det kommer en oppdatering? Må man vente i flere måneder, ja år, før produsentene følger opp og legger til rette for oppgraderinger? Er ikke det litt i strid med ånden om open source og at "alle" kan få?

Hoi!

Google HAR jo et alternativ for deg!!

Akkurat som Apple, så har Google en referanse-tlf: 'Nexus' Så da kan du jo bare kjøpe deg en slik, så får du oppdateringene som etterspurt.... Om man IKKE ønsker å følge referanse-tlf'en...så er man underlagt produsenten til den tlf du SELV velger. Med frihet til å velge!!

*Problem solved* :p

Lenke til kommentar

Hoi!

Google HAR jo et alternativ for deg!!

Akkurat som Apple, så har Google en referanse-tlf: 'Nexus' Så da kan du jo bare kjøpe deg en slik, så får du oppdateringene som etterspurt.... Om man IKKE ønsker å følge referanse-tlf'en...så er man underlagt produsenten til den tlf du SELV velger. Med frihet til å velge!!

*Problem solved* :p

Det var jo litt av det som er poenget da. Jeg ønsker ikke å måtte ha en referanse modell for at jeg skal kunne være med i svingene. Og da tenker jeg generelt. Referansevarianten er jo en diger plastklump, i mine øyne og Android er ikke helt hva jeg skulle ønske at det var. Men det er høyst min egen mening og jeg skjønner at andre ikke ser det på den måten. Alle er vi forskjellige.

Får gi Nokia N9 en sjanse. Liker tanken på at maskinvare og programvare er skreddersydd i mobilverden. Det behøver ikke betyr at du mangler noe. Aka min følelse av å ha iPhone. Jeg tittet ikke et sekund på hva "alle andre" kunne og fikk til, men var såre fornøyd og ting bare virket veldig bra. Riktig nok kjedelig etterhvert da det aldri var noen måter å endre ting på.

Det kan jo tenkes at det jeg ønsker meg, rett og slett ikke finnes. At jeg ser for meg en ønskeverden som ikke er der. Det tror jeg ikke, men kan jo tenkes. Alt ettersom hvem man spør, si. Venter fortsatt i spenning på Nokia sine Windows modeller. Ting tar tid....

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...