Gå til innhold

interrail 2012 - Hvor mye penger trenger jeg, hvor mye reising etc.?

Einar H

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å reise på interrail i juni/juli sommeren 2012, og har allerede skaffet meg en del informasjon.

Men, jeg håper noen kan hjelpe meg med deres erfaringer, hvor mye man bør ha med seg av penger, hvor man BØR reise, ja, jeg vil egentlig vite det meste! :) Kanskje er det flere som skal reise?

Håper på respons!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regnestykket kommer mye an på hvor ofte du gidder å flytte på deg, pluss selvsagt hvor i Europa du skal. Skal du være i snitt 3-4 dager på hvert sted i vest og noe mindre i øst er det ofte bedre å kjøpe separate billetter.

Hvor mye penger? Tja, €20 per dag til overnatting, billetter og litt mat, resten er opp til deg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Wall of text incoming!

Litt sent å svare nå kanskje, men men :-P

Jeg var på interrail i sommer (27 juni – 18 juli) sammen med 2 venninner, og det var en fantastisk opplevelse! Jeg har så mange gode minner, men jeg skal selvfølgelig ikke ramse opp det her =) Vil bare komme med noen få tips...

Vi tok fly til København, og begynte på reisen med tog derfra. Faktisk så hadde det beste vert å ta fly til Munchen, da ingen av oss hadde spesiell interesse av å se Tyskland. Anbefaler derfor å ta fly litt nedover i Europa i isteden for å ta den laaaaange togreisen fra Oslo (pluss at det koster litt å ta tog i Norge selv med interrailbilletten).

Vi var på reise i 3 uker og det var 3 uker som gikk UTROLIG fort. Skal du en del rundt i Europa så syntes vi at 3 uker var et minimum. Vi startet som sagt i København og endte turen på Ibiza. Vil også anbefale å ta med deg en liten dagstursekk på magen i tillegg til den store på ryggen. Den lille ble veldig mye brukt, pluss at det er fint å legge verdisaker (pass, kamera, penger og interrailbilletten) i den slik at du har full kontroll på det. Vi opplevde ellers ingen ubehageligheter, selv ikke i Barcelona :-P

Egentlig så skulle vi satse på Hostel, men vi fant ut at det var ofte billigere å bo på hotell når en er 3 stk (om en kan sove i samme rom vel og merke). Apropos hotell/hostel... Det er ofte rimelig fult i juli/august, da det er fellesferien for europeere. Det gjelder også på tog (high speed trains) mellom store byer. Du bør også sjekke om du må forehåndsbetale/bestille “seat reservation”. Vi gikk i den fellen på toget mellom Milan og Venezia. Regner med at du har funnet ut det der allerede, MEN vi fant det ikke ut før det var for sent :-P Det var ofte tomt for toalettpapir på local trains også, og vi vet jo alle hvilken krise det kan være, spesielt når du er ute og reiser! Thomas Cook’s rail timetables er forresten anbefalt: timetables

Vil også anbefale at du/dere passer på å få nok med mat og drikke slik at det ikke blir unødvendig frustrasjon og irritasjon i gruppen pga. mangel på energi.

Når det kommer til daglig budsjett så levde vi vel på rundt 300 kroner dagen (overnatting, mat og litt diverse). Det varierer ganske fra land til land egentlig, men spesielt dyrt var Sveits og Italia :-(

Kommer ikke på mer nå, men du får bare spørre om du lurer på noe =) Anbefaler virkelig en slik tur!

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode tilbakemeldinger =D Alle blir brukt å prosessen både med tanke på sparing og "planlegging av reiserute". Tenker mest å dra uten den store planen da :) Jeg vurderer en 30 dagers reise, og ser for meg at jeg må ha med meg 12-15 000 for å komme meg gjennom turen :p utenom interrail-biletten.

Men takk! Håper fortsatt på enda flere svar, alle blir lest og tatt med ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...