Gå til innhold

Vurderer å starte butikk med fokus på Apple - trenger info

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og en til har i det siste gått med tanken om å starte en uavhengig butikk på et kjøpesenter, hvor vi ser for oss å fokusere på salg av Apple-produkter. Dette fordi vi ser at Apple er veldig "i tiden" og vi tror at dette kunne gått i pluss med vår beliggenhet.

Dette må presiseres at dette er helt i idé-fasen, men en plass må man begynne.

Først tenkte vi å starte en Eplehuset-butikk, men vi fant fort ut at Eplehuset driver sine butikker selv, så dette er utelukket. Da slo tanken oss at vi kunne høre med Humac, men her gjaldt det samme som med Eplehuset etter å ha sjekket i brønnøysund-registret. Et AS, med flere avdelinger. Dette er utelukket for oss.

Etter litt research har vi kommet fram til at Tech-Data er eneste grossist som er aktuell for selskaper som vil føre Apple uten å måtte være "Premium Reseller" (uaktuelt ettersom det vil bli tilnærmet umulig å oppfylle kravene som stilles til dette i nærmeste framtid).

Vi tok kontakt med Tech-Data for en uke siden for å høre om vi kunne få noen pekepinn på marginer, aller helst en komplett oversikt over innkjøpspriser, men fikk da beskjed om at vi må sende inn en forhandlersøknad. Problematikken i dette er at vi ikke har stiftet aksjeselskapet enda, fordi vi ikke har fått gjort grunding nok research (vi må vite marginer (innpriser), kostnad for lokale og andre utgifter ++), og dermed er vi inne i en vond sirkel. Vi starter ikke bare et AS uten å ha gjort grundig research på forhånd, men vi får ikke gjort denne researchen uten å ha et AS som vi kan søke forhandlerstatus med.

Jeg har derfor søkt opp og ned på internett rundt temaet, men det var overaskende får relevante treff. Jeg har funnet noen få tråder på amerikanske forum hvor man blir forespeilet 7 - 8% som en tommelfinger regel. Disse trådene har gjerne vært 1 -2 år gammel og som sagt ikke norske, dessuten har vi som sagt ikke sett noen spesifikk oversikt. Noen påstår f.eks at butikker kun har 3% margin på en iPad, mens andre sier det ligger rundt 20%.

Derfor håpet jeg at noen her kanskje kunne hjulpet oss med denne lille hindringen? Hvis det er noen som vet innkjøpspriser (helst spesifikt per produkt) eller marginer generelt, hadde det vært til utrolig hjelp

Til slutt vil jeg takke for tiden og krysse fingrene. Hvis du føler det ubehaglig å svare her i tråden, er jeg svært takknemlig om du sender det på en personlig melding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret fra Tech-Data er dessverre ikke uvanlig. Priser fra leverandører er ofte informasjon som de fleste ønsker å holde hemmelig, og dermed har de fleste også med krav i avtalen som dere må inngå i forkant.

En ide her kan være å opprette et enkeltmannsforetak(gratis), og inngå en avtale med Tech-Data via dette. Når dere så er klar kan dere enten høre med Tech-Data om å videreføre avtalen eller lage ny avtale via det nye selskapet.

Å starte en fysisk butikk med salg av IT utstyr i dag fra bunn av er ingen enkel oppgave. Marginene er små, konkurransen tøff, forbrukere er nådeløse, forbrukerkjøpsloven er romslig(for forbrukeren) og markedet er lite.

Apple er i dag ingen nisjevare. Man får det både på nett(fra norge), fra utlandet, fra flere "Eplehus" og ikke minst fra de fleste elektrokjeder som selger datamaskiner.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått, så er Apple-produkter blant de produktene som har dårligst marginer. Hvis du i tillegg tenker på at de store kjedene med store innkjøp får bedre priser og betingelser enn en frittstående butikk, så må det være andre ting enn gode priser dere skal trekke kunder på om dere skal ha det minste håp om å overleve.

Jeg vil ikke "drepe" drømmen din, men som ansatt i bransjen vet jeg at elektriske og veldig populære artikler selges uten fortjeneste av mange. Det man kan tjene litt penger på er ekstrautstyr og tilbehør. Men også der er konkurransen i ferd med å hardne til, og flere og flere sjekker nå totalpris i stedet for å bare sjekke prisen på den dyreste delen og blåse i prisene på nødvendig tilbehør.

Det er i det hele tatt en utrolig vanskelig bransje for små aktører, noe vi tydelig ser ettersom kjeder etterhvert spiser opp alt av frittstående aktører.

Men jeg vil ønske deg lykke til om du ender opp med å prøve. Jeg skulle ønske det var flere små aktører igjen, og ikke bare store kjeder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...