Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger litt hjelp med Elenergi (Vg1 elektro)

Anbefalte innlegg

Hei, det har seg sånn at jeg sliter litt med elenegi for tiden. Er helt rå på formler og regning, men sliter med å lage/lese skjema og det praktiske. Hjelper ikke at læreren vår har null pedagokiske evner (Faren til en i klassen har sendt klagebrev på han, og i følge kontakt lærer er det fjerde året på rad at de får klager på han)

Nå skal jeg laste opp et kjema til dere. Er ikke helt flink til å tegne i paint, men dere som kan dette ser vel at det er sikring, topolet bryter og lys.

post-122992-0-37514800-1318966525_thumb.jpg

Spm 1. Er dette kjemaet jeg har tegnet riktig?

spm 2. Når jeg kobler etter dette kjemaet, hvordan vet jeg hvilke farger som skal på kobles til hverandre. Går greit når det er toleda kabel, men skjønner ikke når det er treleda som det skal være til bryter og stikkontakt.

Spm 3. Er det noen huskeregler for tegning/lesing av skjema?

Spm 4. Når jeg skal koble opp dette på brettet. Så sliter jeg litt med at jeg plutselig har for korte leninger. Utrolig irriterende, enten blir de for lange eller akkuratt for korte.

Spm 5. Noen regler for oppkobling? Skal jeg ''Stifte'' fast ledningene i plata før jeg begynner å koble til komponentene?

Spm 6. Hva er forskjellen på topolet og enpolet bryter?

Som dere skjønner så sliter jeg, men jeg er ikke den eneste. Læreren hvor er rett og slett veldig dårlig til å lære bort. De som ofte sliter gidder han ikke å hjelpe. Han bare ser dumt på hos. Elenergi burde egentlig være det fager man gleder seg mest til, men jeg hater det, eneste jeg liker med det er å regne oppgaver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg hatt el ene. på 2 år men jeg prøver meg=)

Hva er det du har koblet på på høyreside føre bryteren? (Mellom bryter og sikring)

4.

Mål opp lengden, ta å pluss på litt ekstra 5-10cm ettersom hvor trygg du er på det.

Tar du for langt er det bare å kutte til =)

5.

Mye enklere hvis kablen sitterfast føre du begynner å koble de.

Lenke til kommentar

Ser rimelig rett ut på tegningen bortsett fra stikkontakten som kanskje er litt stein gærn.

Stikkontakten skal ikke stå i serie men i parallell til bryteren.

En to polt bryter bryter begge fasene mens enpolt bryter bare en. På tegningen så er det tegnet en topolt bryter.

På den kretsen som er tegnet på tegningen så kreves det toleder pluss jord til stikkontakten og ellers bare toleder.

Litt merkelig den dingsen helt til venstre. Bruker dere automatsikring på brettene ? (Det kan man da saktens hvis man vil.)

Her dreier det seg om ganske stive kabler med massiv kjerne, gjør det ikke ?

Stort sett så lønner det seg vel først å skru fast komponentene der de skal stå. Når kablene er korte og stive så kan det vel kansje være lurt å avisolere og koble opp først og så feste fast på brettet til sist. (Tror det. Man kan vel også feste kablene til brettet og så koble etterpå, men det blir vel litt kinki hvis kablene er korte og forholdvis stive.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...