Gå til innhold

Stortest: Ni SSD-er på testbenken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår at de ikke tester produkter de ikke får. Hvis ikke produsentene gidder å sende inn et eksemplar av produktene sine så synes jeg det er helt greit å utelate dem. Det virker ikke som de mener at Norge er et stort nok marked til å prioritere det.

Lenke til kommentar

snodig.....

Corsair Force Series 3 240 GB

har fått både på pluss og minussiden:

Ikke den beste på komprimerbar data

Det som er snodig er at dette kun nevnes på Corsair sin når Agility 3 har de samme problemene.

SF2281-SSDer har generelt de samme problemene alle sammen:

Komprimerbare data

BSODs

Kvalitetskontroll

Komprimerbare data er greit, for det er lite som er 100% komprimert som går på en SSD. BSODs og kvalitetskontrollen er derimot et helt annet monster.

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært med på forumet her siden oppstarten en eller annen gang. Husker til og med de gyselige fargene og de enda mindre flotte nettsidene som tilhørte tidlig 2000. Det slår meg hvor mye bra som har falt i fra siden dengang.

Mistforstå meg rett, det er fortsatt mye bra info å finne her, men å overse den disken som har best karakter i shoppene rundtomkring og som "alle" venter på i en test, er for meg ganske rart.

Eierne her har da vitterlig ikke dårlig råd.... Kjøp disken om så tilfelle, dere visste jo at dette kom til å bli etterspurt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Istedet for vente på å få en så hvorfor kjøper dere ikke inn en og tester for så å bruke den i spillriggen senere? De koster jo ingenting nå for tiden.

Greit, de koster "ingenting", men samlet sett blir det mange "ingentinger". Og mange "ingentinger" blir fort et "årsverk" eller to.

Redaksjonen er helt klart (og forståelig) avhengig av donasjoner og utlån for å kjøre sine tester. Derfor lurer jeg heller på hvorfor Crucial og Samsung undervurderer oss som marked. Nei, vi er ikke så mange på verdensbasis. Men se på kjøpekraft i forhold til befolkning så er vi mektige.

Samsung skjønner vel at vi normenn kan lese engelsk, og heller leser ein litt meir habil utenlansk test enn ein hobby test i vesle Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Årsaken til at HW.no gutta ikke vil helt nå ut til Nizzen og co er rett og slett at det ikke ville vært proffesjonellt dessverre.

Vi savner en side som er litt allsidig og gravende ala Anandtech her til lands, og det er synd at firmaverdier blir stående i veien for å utnytte lokale ressurser som vi har her på forumet.

Jeg kunne gjerne ha tenkt meg intervju / kommentar artikkel med Anvil, Nizzen og GullLars grunnet at disse sitter inne med en masse oppdatert kunnskap og en drøss med tester, blant annet det klassiske som nå kommer som er å bruke Marvell og andre elendige kontrollere til å få 6 Gbit på SSDer, hvor resultatet er LAVERE ytelse enn SATA 3 Gbit.

En gangske sen reply her, men jeg kommer til å prøve å oppdatere SSD-trådens førstepost før jul (om det er tid og overskudd etter studier), og kanskje jeg kunne laget en artikkel-versjon i samme slengen?

Jeg har vært noe inaktiv siste halvåret men prøver å gjøre noe med det nå. Jeg hadde anledning til å ha en (5000-7000 ord) prosjektoppgave om HDD/SSD i en 5-persons gruppe (studerer til bachelor dataingeniør nå), men ble nedstemt. Om det hadde blitt det kunne det vært morsomt å lagt ut.

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg blir nødt til å spørre..

Jeg holder på å bygge ny Gaming-PC.. Så skal jeg ha med SSD disk fra Kingston HyperX 120GB..

Hovedkortet mitt støtter SSD (SATA3 PORT 6GB/S) Men må jeg ha to like disker (må ha RAID for å få max fart?), Eller får jeg kjørt maks hastighet ved å bare ha EN koblet til SATA3 porten?

Dette spørsmålet har jeg aldri fått svar på.. Men jeg regner med at man må ha 2stk og kjøre de i RAID for å få max fart.

Men ossen blir det da når man bare kjører en?

Lenke til kommentar

Du får oppgitt ytelse , ved å koble SSD'en til de hvite portene , som vist under :

2dr9uko.jpg

De mørke blåe helt til høyre er Marvell , og bør unngås.

Ved å bruke 2 stk SSD , og sette de opp i RAID 0 , vil du nesten kunne doble den ytelse ( ca 1000 MB/s read/write)

Endret av johome
Lenke til kommentar

Hva mener du med maks fart? Du kan gjerne kjøpe 4 disker, og hive dem i RAID0 over begge SATA 6Gbit-kontrollerne, og få enda høyere ytelse. Eller en egen kontroller og hive 8 eller 16 disker i RAID0. Spørsmålet er om du vil få noe ut av en slik investering i praksis, og svaret er mest sannsynlig nei.

Lenke til kommentar

Hva mener du med maks fart? Du kan gjerne kjøpe 4 disker, og hive dem i RAID0 over begge SATA 6Gbit-kontrollerne, og få enda høyere ytelse. Eller en egen kontroller og hive 8 eller 16 disker i RAID0. Spørsmålet er om du vil få noe ut av en slik investering i praksis, og svaret er mest sannsynlig nei.

Jeg lurte bare på om jeg ville få 550 lese / 550 write ut av den disken om jeg kobla den til en SATA 3 port på hovedkortet.

Så lurte jeg også på om jeg ville få det raskere om de var i RAID om jeg hadde 2.

Og svaret på det var ja, og det andre var at man får dobbelt så rask om man har 2.

Men nå lurer jeg på en ting til faktisk:

Om jeg nå kjøper først EN SSD disk 120GB, Putter brand new Windows7 ultimate på den, Helt til jeg får råd til ny SSD disk som er helt lik, Vil den da fungere i RAID? Eller må man ha 2 like helt fra første stund? BIOS før formatering liksom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...