Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Råest bak rattet (NRK1)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant episode. Takk for at du delte den :)

 

Jeg mener nullvisjonen vil være umulig å innføre i et såpass fritt samfunn som Norge er. At antallet på trafikkdrepte kan bli mindre, er helt klart.

 

Mine 3 tiltak for bedre trafikksikkerhet blant ungdom er:

- Bedre veier. Midtdelere er bra, men da helst med to filer i hver retning. Det må være plass til utrykningskjøretøy og man skal ha muligheten til å passere kjøretøy som kjører for sakte.

 

- Kampanjer. Veldig viktig å gjøre folk oppmerksom på farene ved det å kjøre bil. Gjerne sterke scener fra trafikkulykker som blir vist på TV på kveldene f. eks.

 

- Det aller viktigste vil være flere baner, der man kan virkelig få kjørt fra seg under så åpne forhold som mulig. Ungdom, spesielt bilinteressert ungdom, leiter etter fart og spenning, og, og det er naturlig at de ønsker å tøye grenser og teste ut bilen. Det skal være et maks antall biler ute på banen samtidig, hjelm må være påbudt, maks to personer i bilen, og lav pris for deltakelse, helst gratis. Jo dyrere det vil være å teste ut bilen, jo flere kommer til å gjøre det på offentlig vei. Det hele skal skje i offentlig regi, med brannbiler og sykebiler i nærheten. Det er helt klart en risiko også å kjøre på bane, men dette er langt tryggere enn at ungdom kjører fort på veiene.

 

Gjennomsnittsmålinger hjelper i det korte løp og på den gitte strekninga, men ikke på holdningene til folk. Dessuten fører det bare med seg krøkkekjøring med ujavnt hastighet. Dette irriterer og folk gjør dumme forbikjøringer. Det samme gjelder fotobokser.

 

Også unødvendig av politiet å ha fartskontroller på åpne strekninger med god veistandard og ellers gode kjøreforhold. Stå heller der ulykkene skjer - på mindre trafikkerte landeveier. Dessverre styrer den økonomiske fortjenesten også i politiet, og det er synd. Dette må det helt klart bli slutt på hvis ønsket er tryggere veier.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Fartsperre som gjør det umulig å bryte fartsgrensen. Også for MC og veteranbiler. Og den må være aktiv sånn at sperren regulerer seg etter fartsgrensen. Jeg tror også at jevnlig opplæring + oppkjøring hadde hjulpet. Er utrolig mangde dårlige sjåfører i trafikken. Og med dårlig, så sikter jeg til lysbruk, fartstilpasning, rundkjøring osv osv.

 

I tillegg skullet politiet stått med kulehammer og kakket i alle biler som ikke brukte blinklys i rundkjøringer.

Lenke til kommentar

Jeg mener nullvisjonen vil være umulig å innføre i et såpass fritt samfunn som Norge er. At antallet på trafikkdrepte kan bli mindre, er helt klart.

 

Alle de involverte i Nullvisjonen er klar over at det i beste fall er kraftig optimistisk. Men det ligger en symbolikk i navnet, nemlig at det jobbes for å få tallet på trafikkdrepte og -skadde ned til null. Ethvert tall over 0 er uakseptabelt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...