Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger tips til familiebil

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg stasjonsvogn og er usikker på hvilken jeg bør gå for.

Budsjettet er ikke det beste,så jeg ser etter en bil til rundt 100-120 tusen.

Jeg vill ha en som er sprek.

Sprek nok til å ta forbikjøringer i en fei og som takler lange oppoverbakker uten at det skal bli en kamp.

Samtidig vil jeg ha en som har masse ekstrautstyr.Jo mere jo bedre!

Gjerne en som har ganske grei plass i baksetet slik at man kan sitte på uten å ha føttene på skrå :/

Og selvfølgelig en som ar driftssikker.

Har sett litt på Mazda 6 og synes de ser ganske så fine ut.Samme med Passat,som er den typiske familiebilen.

Ang plass,tror jeg Passaten er mer enn stor nok,men hva med Mazdaen?

Håper på litt tips fra dere her.Og det kan like gjerne være andre merker også.

Del deres erfaringer,da mine er minimale :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driftsikker + sterk + god plass + ekstremt trygg(for de inni) = Chevrolet Tahoe.

Se opp for rust , men det er stort sett det. Ikke mer feil en andre du vil se på. Enkel å fikse. Lett å skaffe deler.

Om det snør??? so what!

Minus : mangler 2 dører , men det vil nok barna bry seg lite om, ikke veldig økonomisk i drift, men det vil ikke noen bil du liker være.

Men som sagt rustfritt i ramma er et must. Gjerne en bil med dok. på rustbehamdling fra den var ny.

Edit : legger ved lenke til eks. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31206858

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Takk,men nei..Den er for stor rett og slett.

Valget står vel mellom Passat,Mondeo og Mazda 6.

Jeg aner desverre ingen ting om dem og håper derfor på svar fra dere her ang dem.

Uten å begrunne valget mitt videre:

VW Passat etter 06 er et glimrende kjøp. Sjekk stag/styrekuler etc. pluss rust\

Mazda 6 fra og med det nest nyeste chassis er ok.

Mondeo kan jeg lite om.

Endret av PanserJohan
Lenke til kommentar

Takk,men nei..Den er for stor rett og slett.

Valget står vel mellom Passat,Mondeo og Mazda 6.

Jeg aner desverre ingen ting om dem og håper derfor på svar fra dere her ang dem.

Uten å begrunne valget mitt videre:

VW Passat etter 06 er et glimrende kjøp. Sjekk stag/styrekuler etc. pluss rust\

Mazda 6 fra og med det nest nyeste chassis er ok.

Mondeo kan jeg lite om.

Passat etter 06 er det ikke mye av i min prisklasse desverre.

Mazdas nest nyeste chassis er..?

Mulig jeg spør dumt men jeg aner ikke fra hvilken mod det er.

Lenke til kommentar

9-5 har jo rast i verdi pga konkursen og det kommer bruktkjøpere til gode, ihvertfall i prisklassen 100 000,- der det meste av verditapet er unnagjort.

Vet ikke hvor du bor men i flere byer er ekstra bompengeavgift på dieselbiler under vurdering.

Ville uten tvil gått for 9-5.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er inhabil da jeg har hatt en del passater selv, men B5 (fra 1997 til 2002) får du et meget fint eksemplar av for under 100.000. Da kan du finne en highline med alt utstyr, du får den i V6 med 4x4, men dette er en "problem" motor, med slitasje på kammene. Jeg har hatt et par med 1.9tdi, få dysene byttet, og evt en chip så går disse unna som et skudd. Plasmessig så er den ganske lik mondeo fra samme årgang. Bortsett fra at mondeone virker mye billigere inni, og er mer skramlete å kjøre (vi hadde mondeo og passat samtidig) Ikke minst var mondeoen på 1.8 bensin utrolig svak ift 1.9tdi passat. I bakkene måtte vi gire ned både en og to ganger om vi hadde med unger og bagasje.

Lenke til kommentar

Anbefaler også 9-5. Stor familiebil som er veldig sikker og samtidig sprek, lett og trimme også hvis ønskelig både hos Saab forhandler og div tuningselskap.

Anbefaler fra 2004 og oppover, bilene fra 97 til og med 2003 har hatt en del oilsludge problemer, men de skal ha fått oppgradert veivhusventilasjon på garanti pga dette problemet. Men vil uansett vær obs på oljeintervallene hvis du ser på 9-5 :)

Slenger med et eks. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30547882

Lenke til kommentar

Et tips litt utenfor allfarvei er Astra stasjonsvogn med 150 hk turbodiesel.

eks

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31180800

kvalitetsmessig er den faktisk bra: veldig gode resultater i Svensk Bilprovning, bra også i TUV og DEKRA. Sterk 5er i Euroncap. Ruster ikke.

med 150 hk turbodiesel har du krefter i bøtter og spann. Plassmessig er den slett ikke gæren - om man ikke må ha bakovervendt barnesete.

Tror du skal lete lenge etter å finne en stasjonsvogn med så mye krefter og så lav km til prisen på den over.

test http://www.dinside.no/116491/test-opel-astra-19-cdti-150-hk

Lenke til kommentar

Glem ikke Saab 9-5! Tryggeste bil man kan få i den prisklassen og solid kvalitet. Sprek motor/bra turbo. Masse plass, gode vinteregenskaper, god rustbskyttelse, fantastisk komfort.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31077176

bra:

-komforten er bra

-kvalitet

-bra vinterbil

minus

-saab sine automatkasser er noe drit

-alle biler ruster uansett!

- bra turbo? hviss du kjøper 2 liter 150 hk turbo har du kjøpt laaaaaaatsaab. minst 200 hk saabturbo for noe trøkk

- 9-5 har jo hatt litt problemer da med oilsludge

- plastdekselet som speilene sitter i falmer veldig fort pga tåler ikke spylerveske(spriten som er i spylerveske tærer på lakken på dekslet)

og hvor trygt er det å kjøpe saab i disse tider?

selv vurderte jeg ny saab etter jeg solgte 9000, men ble heller chevy og er mer fornøyd med den enn saaben!

Endret av 1915
Lenke til kommentar

Anbefaler også 9-5. Stor familiebil som er veldig sikker og samtidig sprek, lett og trimme også hvis ønskelig både hos Saab forhandler og div tuningselskap.

Anbefaler fra 2004 og oppover, bilene fra 97 til og med 2003 har hatt en del oilsludge problemer, men de skal ha fått oppgradert veivhusventilasjon på garanti pga dette problemet. Men vil uansett vær obs på oljeintervallene hvis du ser på 9-5 :)

automat og vector? kjøper man 9-5 må man jo kjøpe AERO med manuell og 2.3t

9-5 med automat og 2.0 syntes jeg var ræva. synes den var lat og automatkassene til saab har aldri vært noe å skryte av.

Endret av 1915
Lenke til kommentar

automat og vector? kjøper man 9-5 må man jo kjøpe AERO med manuell og 2.3t

9-5 med automat og 2.0 syntes jeg var ræva. synes den var lat og automatkassene til saab har aldri vært noe å skryte av.

Må man ha Aero med manuell og 2.3t? Ganske vanlig å få 2.3 litern når man har Aero utgaven.

Men hvordan hadde du tenkt å finne en rimelig ny Aero med manuell(som er sjelden i seg selv) og for den prisen. Det koster vel rundt 12,000 hos Saab å få ca 60 hester mer i en 150bensinturbo hvis man absolutt skal ha mange hester under panseret. Automatkassen er helt grei for den vanlige nordmann, og det er jo noe trådstarter må finne ut av selv. Manuellkassene er jo ikke stort bedre i Saab heller, men til vanlig bruker er de mer en god nok.

Du må tenke på alternativene i det prisjiktet trådstarter spør etter.

Jeg ville absolutt valgt noe annet hvis prisen hadde vært annerledes.

Lenke til kommentar

Vær obs på at MAzda 6 fikk en facelift f.o.m. 2006. Kvaliteten f.o.m. denne faceliften er visstnok langt hvassere enn "forgjengeren". Samt omfattende forbedringer (inkl. støynivå og rustbeskyttelse).

Ja,men er dette fra og med hele 06?

Mener å ha lest at det var fra slutten av 06 den kom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...