Gå til innhold

Vil har stillere PC, hvilken komplett/ferdig CPU-vannkjøler?

norgi

Anbefalte innlegg

Jeg har til nå brukt standardkjøler, den kjølte bra nok siden jeg ikke overklokke, bråkte mye men det har aldri forstyrret meg ...inntil nå.

Jeg tenke meg at det beste vil være å kjøpe en ferdigvannkjøling ala Corsair H60. Nå har jeg lite peiling på hvilken jeg skal velge og om jeg eventuelt må kjøpe ekstra vifte vis de som følge med bråke for mye. Jeg har ikke tenkt å gjøre noe overklokking, og jeg vil ikke betale mer en nødvendig. Kabinett det handle seg om er en Cooler Master HAF922 mini. Kan hende jeg bytte til noe mer stilrent kabinett, men ikke i nærmere fremtid.

ellers er det 955Black edition som tar seg av regninga på en Gigabyte GA-790XTA-UDA4 hovedkort.

Endret av NoiSe_NOR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke skal overklokke er det strengt tatt unødvendig å gå for lukket vannkjøling. Denne snertne lille saken vil duge i mengder og vil også være tilnærmet lydløs hvis du kontrollerer viften. Hvis du skulle prøve deg på overklokking vil den også følge med et godt stykke på veien.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan er det med støyen der da? Vis det er de samme som mine kabinettvifte(som jo også er fra CM) så er det jo så og så. Jeg kan vel heller ikke skru ned kabinettviftene så mye siden varme fortsatt er i Kabinett?

For å poengtere det, så er jeg interessert i vannkjøling ikke for å tøffe meg(må vel bygge en fullstendig anlegg for det^^) men siden jeg se fordelen at varmen blir transportert ut av kabinett, noe som resultere til at jeg kan har kabinettviftene litt roligere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Corsair H60 er vel vanligvis veldig stille. Viften lager hvertfall lite lyd.

Men mange har problemer med knatrende lyd lik en gammel harddisk.

Monterte nettopp en H60 i en kamerats pc og pumpen bråker ganske mye. Har også sett flere her på forumet med samme problem.

Men går nok an å klage på det og få en ny. :)

Lenke til kommentar

Hvordan er det med støyen der da? Vis det er de samme som mine kabinettvifte(som jo også er fra CM) så er det jo så og så. Jeg kan vel heller ikke skru ned kabinettviftene så mye siden varme fortsatt er i Kabinett?

For å poengtere det, så er jeg interessert i vannkjøling ikke for å tøffe meg(må vel bygge en fullstendig anlegg for det^^) men siden jeg se fordelen at varmen blir transportert ut av kabinett, noe som resultere til at jeg kan har kabinettviftene litt roligere.

Du steker vel ikke boller der inne så varmluften som produseres burde de viftene som står i kabinettet takle uten høy rpm. Har du forresten 1x200mm foran som innsug, 1x200mm i topp og 1x120mm bak som exhaust? Isåfall bør du enten flytte den bakre 120mm til bunnen eller skaffe flere vifter til innsug. Hvis viftene står der de sto når du fikk kabinettet vil det skapes undertrykk inne i kabinettet som ikke er ideelt.

Med mindre du sliter med svært høye temperaturer er det altså ingenting i veien for å nedjustere viftene noen hakk. Under spill etc. er det dessverre vanlig at tempen og dermed støyen økes med luftkjøling.

Jeg har også hatt Corsair H50 og Coolit Vantage ALC i min besittelse og begge produserte mer støy enn en god luftkjøler, selv på medium hastighet. Jeg skjønner dog poenget ditt, men hvis du allerede sliter med høy temp inne i kabinettet vil det ikke hjelpe spesielt på støyen at denne passerer gjennom radiatoren som strengt tatt bør ha kaldest mulig luft for å holde CPU-temp nede og dermed støy.

Endret av Komakino
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har 1x 200mm i front, 1x 120mm i bunnen som inntak, og 1x 200mm i toppen, 2x 120mm i siden og 1x 120mm i front som uttak. Jeg tror nok at vis jeg få bedre CPU kjøler burde det funke fint. Så da tenke jeg, jeg går for luftkjølerenn, regne med at den ikke er for tungt for hovedkorte? flytte jo litt på PCen av og til.

Lenke til kommentar

Så du har kun 1x200mm og 1x120mm som innsug, resten exhaust? Høres isåfall langt ifra optimalt ut. Prøv heller 1x200mm i front, 1x120mm i bunn og 1x120mm i siden som innsug. Videre 1x200mm i topp og 1x120mm bak som exhaust. Dette vil skape et svakt overtrykk og flytter mer enn nok luft for oppsettet ditt.

Som med de fleste luftkjølere bør du være litt forsiktig når du flytter kabinettet, men det skal ganske mye til før det blir noen skade. Hyper 212+ er også liten og lett (626g) ift. visse andre luftkjølere. (les: Noctua NH-D14 med sine 1240g og Thermaltake Silver Arrow med 1093g)

NH-D14 har jeg hatt selv og det var null problem å flytte maskinen litt frem og tilbake selv med denne kolossen festet til hovedkortet. 212+ festes vel såvidt jeg vet også med bakplate så den burde sitte godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kaste jo ikke PCen rundt i romme da ^^

Takk for tipsene, da bestille jeg i helga også sette opp viftene som du sa new_yes.gif

Edit: den 120mm i fronten var selvfølgelig inntak ^^

Endret av NoiSe_NOR
Lenke til kommentar

Angående H60 og knatrelyd: etter ca en ukes bruk begynte også min H60 å høres ut som en gammel harddisk. Hvis jeg rørte forsiktig på den øverste pumpeslangen fikk jeg lyden til å komme og gå.

Hadde egentlig tenkt å bytte kjøleren, men etter å ha løsnet på festeskruene skrudde jeg de til på nytt. Etter dette har knatringen faktisk vært borte. Virker som om det kan ha vært noe "vridning/spenn" i pumpehuset.

Skal følge opp dette en stund til før jeg konkluderer, men so far so good.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Angående H60 og knatrelyd: etter ca en ukes bruk begynte også min H60 å høres ut som en gammel harddisk. Hvis jeg rørte forsiktig på den øverste pumpeslangen fikk jeg lyden til å komme og gå.

Hadde egentlig tenkt å bytte kjøleren, men etter å ha løsnet på festeskruene skrudde jeg de til på nytt. Etter dette har knatringen faktisk vært borte. Virker som om det kan ha vært noe "vridning/spenn" i pumpehuset.

Skal følge opp dette en stund til før jeg konkluderer, men so far so good.

Jeg er veldig interessert i din konklusjon! Vurderer å skaffe H60 selv, men det hadde vært en stor nedtur hvis det viste seg å lage mer lyd enn viftene jeg har nå.

Lenke til kommentar

Litt for tidlig å konkludere, men her er storyen so far.

Etter ca en uke uten noen ulyder begynte pumpa å lage de nevnte "harddisklydene". Litt søking på nettet viste at dette var et problem flere hadde. Som oftest endte disse som RMA (reklamasjon).

Når jeg rørte litt på den øverste slanget mot pumpehuset, fikk jeg lyden til forsvinne midlertidig. For meg hørtes det derfor ut som en mekanisk defekt.

Jeg hadde tenkt å bytte hele greia, og kom så langt at jeg løsnet på de fire festeskruene, men ombetsemte meg på grunn av litt dårlig tid og skrudde de til på nytt. Etter dette har lyden faktisk vært borte. Jeg mistenker derfor at litt ujevnt press mot festet kan ha gjort at pumpehhuset har fått en liten spenning/skjevhet(?).

Jeg har sendt en forespørsel til Corsair Technical Support, og her er svaret fra dem:

---

"Please check the followings:

1. Please make sure smart-fan/Q-fan feature is disabled in the BIOS. Smart-fan/Q-fan will throttle the power to the fan headers to control fan RPM; with it enabled, it will cause H60 to run inefficiently and may cause the pump to click or grind.

2. Please make sure the radiator is mounted at the same level as the pump if not higher. Mounting the radiator lower than the pump will cause air to gather in the pump resulting bubbling noise and inefficiency. Rotating the radiator so that the tubes are at the bottom somethings will help as well."

---

Etter å ha svart at dette ikke var relevant for meg, men at det muligens dreide seg om en mekanisk årsak, kom følgende tilbake:

---

"The pump unit shouldn't be sensitive for uneven tension. Let's get it replaced if the noise comes back. Thank you."

---

Jeg får nesten en mistanke om at jeg vet noe de ikke vet. Så jeg tenker at jeg gir kjøleren et par uker til før jeg evt, bytter den med noe annet. Så lenge lyden er borte funker den jo veldig bra!

Håper dette kan være til hjelp, og kommer tilbake til saken senere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Monterte nettopp en pc til en kamerat med H60. Der laget også pumpen en irriterende durelyd.

Vi snudde og vendte på kabinettet med ingenting endret seg, så det var ikke luftbobler.

Det vi gjorde var å skru hastigheten ned til 90%, da forsvant lyden de fleste gangene pc-en ble startet på nytt.

Om den kom tilbake kunne du dunke på pumpehuset eller baksiden av kabbinettet.

Har fungert bra i en uke nå. Selv har jeg bestilt Antec sin kjøler..

Lenke til kommentar

Da har jeg montert den nye kjøler, første gang jeg installere en aftermarket. Pcen funke, så jeg har iallfall ikke ødelagt noe ^^. Temperaturen var på 33C rett etter start. Har enda ikke kjørt noe spill eller lignende. Men synes dette var ikke særlig imponerende.

Når jeg har mer tid skal jeg kjøre en runde BF3 og se hva han fortelle.

Endret av NoiSe_NOR
Lenke til kommentar

Da har jeg montert den nye kjøler, første gang jeg installere en aftermarket. Pcen funke, så jeg har iallfall ikke ødelagt noe ^^. Temperaturen var på 33C rett etter start. Har enda ikke kjørt noe spill eller lignende. Men synes dette var ikke særlig imponerende.

Når jeg har mer tid skal jeg kjøre en runde BF3 og se hva han fortelle.

idletemperaturer er like interessant som bærsorter i Uganda, og målingene er så unøyaktige at det ikke er vits i å tenke på engang.

Jo nærmere makstemp du kommer, jo mer nøyaktige målinger vil du få.

Lenke til kommentar
Jeg er veldig interessert i din konklusjon! Vurderer å skaffe H60 selv, men det hadde vært en stor nedtur hvis det viste seg å lage mer lyd enn viftene jeg har nå.

Jeg har to H60 montert på henholdsvis i7 980X og i7 2600K og ingen av dem gir lyd fra seg. Begge maskinene står og folder 24/7 med 100% belastning på CPU. Begge mine kabinetter står og radiator er montert slik som vist hos Corsair, litt høyere enn pumpa på CPU. Siden maskinene folder 24/7 har jeg satt viftestyringa til Turbo mode på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Jeg har to H60 montert på henholdsvis i7 980X og i7 2600K og ingen av dem gir lyd fra seg. Begge maskinene står og folder 24/7 med 100% belastning på CPU. Begge mine kabinetter står og radiator er montert slik som vist hos Corsair, litt høyere enn pumpa på CPU. Siden maskinene folder 24/7 har jeg satt viftestyringa til Turbo mode på hovedkortet.

Hva gjør du som krever 100% kraft 24/7??

Hm. Vel, gode nyheter i hvertfall. Det virker som om det er litt tilfeldig hvor mye lyd de gir fra seg da, de er vel bare sensitive for produksjonsnøyaktighet. Godt å høre at Corairs er så villige til å bytte de inn når de bråker da.

Har du noe mer å si om H60, Benz?

Lenke til kommentar

Det har jeg. Ulyden var dessverre ikke helt borte, men kom tilbake nå og da.

Så jeg har byttet ut H60-kjøleren midlertidig med stock-kjøleren til 2500K (den er ganske dårlig). Etter litt research har jeg kommet frem til at det beste alternativet for meg er en rimelig luftkjøler som antakelig vil gjøre samme nytten som H60. Det blir da snakk om en av disse:

-Xigmatek Gaia SD1283

-Cooler Master Hyper 212 Evo(forbedret 212 Plus)

Konklusjon: H60 er en bra kjøler dersom man slipper problemet med ulyd i pumpa, som forøvrig ikke er helt lydløs selv når den virker som den skal. Siden det kan se ut som om ganske mange har hatt problemer, kjører jeg heller safe med en luftkjøler til halve prisen. Dette er selvfølgelig min subjektive vurdering.

Et lite tilleggstips: Lian Li-kabinettet mitt hadde opprinnelig hel plate under hovedkortet, så jeg tok meg tid til å skjære ut et hull bak CPUen. Dette gjør det enkelt å bytte kjøler neste gang, siden jeg slipper å ta ut hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...