raysv Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Heisann folkens, Skal gå til innkjøp av en raid kontroller (skal kjøres RAID 5), men er helt grønn når det kommer til kontrollere så lurte på om noen her inne har noen å anbefale? Er SATA disker som skal brukes, 4 porter er minimum (men gjerne flere), selvfølgelig så rimelig som mulig uten at det brekker bare man ser på det, bør ikke overstige så mye mer enn 3000 ihvertfall, helst rimligere. Noen tips? PÅ forhånd takk Lenke til kommentar
Khani Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Jeg har selv en 4 ports RAID-controller til 100kr i filserveren min med software RAID. Jeg må si at hastigheten er bra nok for mitt bruk i allefall. Jeg kjøpte kontrolleren min på Techbay Hvis ikke så er dette ene oppgraderingen jeg skal ha i filserveren snart. Endret 19. oktober 2011 av WilliamAR Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Kontrolleren du skal ha heiter IBM Serverraid m1015 Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Jeg har selv en 4 ports RAID-controller til 100kr i filserveren min med software RAID. Har du forslag til noen bra kontrollere til Hardwareraid ? Linux/win bør begge støttes. Lenke til kommentar
Khani Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Jepp hvis du så i linken nederst i forrige innlegget mitt. Så er det beste RC du får nå omtrent i forhold til hva du betaler for den. Den skal i allefall støtte linux godt. Jeg kan vel at det er en av hovdgrunnene til at jeg velger nettopp den kontrolleren til oppgraderingen. Etter oppgraderingen så antar jeg at filserveren har ett HW RAID og ett SW RAID. På 2TB x4 og 1TB x4. Endret 19. oktober 2011 av WilliamAR Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Kortet du linker til støtter ikke RAID 5. Noen som har alternativer som gjør dette? Evt hvor får man tak i, og hva koster ServeRAID M1000 Series Advanced Feature Key, som låser opp RAID 5 funksjonen? Endret 19. oktober 2011 av Caddy Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Du finner advanced key på ebay for ca 100-150$ Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Noe som gjør kortet plutselig veldig dyrt, om man skal ha RAID 5? Har vi alternativer som er billigere, og stabile, som feks støtter RAID 5 rett ut av boksen? Lenke til kommentar
Khani Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Du har RocketRAID. Men de kontrollerne har relativt dårlig ytelse i forhold og driverne er ikke noe serlig og skryte av. Skal du ha en kontroller med innebygd støtte for RAID 5 og som støtter opptil 8 disker så ahr du denne: HighPoint RocketRAID 2680 8P Jeg synes at når prisen er så nær M1015 så er M1015 et langt bedre valg imo. Den er også uten batteri* Den RAID kontrolleren jeg linket til gir veldig god ytelse og er svert billig i forhold til hva man får. Så personlig synes jeg at det er helt klar verdt 1500 for en god HW RAID kontroller. Du kan jo sammenligne pris med tilsvarende ytelse. Så vil du se at dette er et godt valg. M1015 skal også ut av boksen støtte opptil 16 disker. Og det gir gode muligheter for software RAID hvis du ønsker det. Ett minus er at, skal du ha en god HW RAID kontroller er at det må ofte kjøpes inn tillegsutstyr for at kontrolleren skal fungere skikkelig. Du bør feks også kjøpe inn en batteripakke til kontrolleren. Det er ikke nødvendig. Men det lønner seg. Men blir dette for dyrt. Kan nesten det beste være og bare kjøre software RAID. Endret 20. oktober 2011 av WilliamAR Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Skal du ha RAID 5 i ekte hardware, da stiger prisen til rundt 3-5k... Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Noe som gjør kortet plutselig veldig dyrt, om man skal ha RAID 5? Har vi alternativer som er billigere, og stabile, som feks støtter RAID 5 rett ut av boksen? Dyrt? En fiat er billig, og en BMW er dyr. Man får som regel det man betaler for Har selv den IBM 1015 og er fornøyd med den til SSD i raid-0, men det er det jeg bruker den til. For ekte hardwareraid, så anbefaler jeg Areca. LSI kommer på andreplass. MEn ikkje forvent deg noe billigere enn 4k Ellers så kan du jo sjekke om det finnes noen brukte kontrollere. De hardware raidkontrollerene jeg har solgt har gått unna som varmt hvetebrød Kan trekke noen linjer mot folk som vil ha et billig skjermkort, men den skal takle BF3 med max grafikk... Er litt det samme med en raidkontroller. Endret 20. oktober 2011 av Nizzen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå