Gå til innhold

Hvis barn eller fylliker dømte Anders Behring Breivik

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Det heter seg at; Av barn og fulle folk får du sannheten

Hvilken straff ville så barn eller fulle folk da gi Anders Behring Breivik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Utsagnet er "Av barn og fulle folk skal du høre sannheten", ikke "Av barn og fulle folk skal du få en riktig dom"..

Mange fylliker ville sikkert si "Skyt j*#%&en!", men vi har en rettsstat for å hindre hevnelementet dette innebærer.

"sannheten" burde vel følges!?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
"sannheten" burde vel følges!?

Finnes jo ingen moralsk sannhet.

Jo, det gjør det sannelig - men det er en fin fest å unndra seg ansvaret

Lenke til kommentar

[...]"sannheten" burde vel følges!?

Men hvis fyllsvina sier "send ham til Buvuetøya kun iført rosa lær-tanga og balettsko" og drittungene sier "20 minutter i skammekroken, rett til sengs uten å få se Barne-TV og så får han ikke ikke være med å leke i sandkassa noen gang". Hvilken sannhet følger vi da?

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

[...]"sannheten" burde vel følges!?

Men hvis fyllsvina sier "send ham til Buvuetøya kun iført rosa lær-tanga og balettsko" og drittungene sier "20 minutter i skammekroken, rett til sengs uten å få se Barne-TV og så får han ikke ikke være md å leke i sandkassa noen gang". Hvilken sannhet følger vi da?

sannheten

Lenke til kommentar

[...]sannheten

Men nå har jo, i mitt eksempel, det ufeilbarlige fyllik/unge orakel kommet med to sannheter. Vi kan selvfølgelig ta en sannhet av gangen, men hvilken kommer i såfall først? Kanskje vi kunne kvalitetssikkre sannheten ytterligere med å spørre ett alkoholisert barn?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

[...]sannheten

Men nå har jo, i mitt eksempel, det ufeilbarlige fyllik/unge orakel kommet med to sannheter. Vi kan selvfølgelig ta en sannhet av gangen, men hvilken kommer i såfall først? Kanskje vi kunne kvalitetssikkre sannheten ytterligere med å spørre ett alkoholisert barn?

Hverken barn eller fylliker skal dømme, fordi de bør ikke dømme noen, og det fordi de er uskylden selv - det behøver ikke bety at noen skal gå fri

Lenke til kommentar

[...]sannheten

De kom egentlig med samme sannhet. Bouvetøya og ingen adgang til sandkassen betyr begge fengsel.

Lenke til kommentar

[...]Hverken barn eller fylliker skal dømme, fordi de bør ikke dømme noen, og det fordi de er uskylden selv - det behøver ikke bety at noen skal gå fri

Men når ble fylliker til "uskylden selv"? Og barna (eller fyllikene) skulle vel heller aldri dømme noen, de skulle komme med sannheten. Så da må vi ha en måte å vekte barnas sannhet mot fyllikenes sannhet (om ikke de har den samme sannheten da). For når både fylliker og barn sier sannheten, må vi jo kunne anta at både det barna sier og det fyllikene sier i sannhet er sannferdig?

Lenke til kommentar

[...]De kom egentlig med samme sannhet. Bouvetøya og ingen adgang til sandkassen betyr begge fengsel.

Å neida. Det hverken er eller trengs noe fengsel på Bouvetøya, og ingen adgang til sandkassen kan løses på mange måter (f.eks at barna får lov å slå med spaden (men bare med du gule, de grønne kan være farlige å slå med) om han kommer for nærme.)

Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg som barn hadde servert ham rosenkål og brokoli til hvert eneste måltid resten av livet. Og tvunget ham til å se Pompel og Pilt.
Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg som barn hadde servert ham rosenkål og brokoli til hvert eneste måltid resten av livet. Og tvunget ham til å se Pompel og Pilt.

OH THE HORROR!!

Men vel, tviler på at det å basere seg på mindre fornuft i tilfellet ABB er veien å gå.

La fyren sone sin straff på samme måte som alle andre forbrytere, klarer vi samtidig å "kurere" ham nok til at han klarer å innse hva han har gjort, er dette straff nok i seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at barn hadde hatt ganske varierende svar på hva som var passende straff for ABB. Noen forslag kan være: fengsssjell, dødddstraf. Eller kanskje han burde bli spist av en dinosaur? Den siste hadde nok jeg gått for.

-------------------------

Selv er jeg tilhenger av å fremskynde den naturlige seleksjonsprosessen i tilfeller som ABBs. Derfor mener jeg at det aller beste for samfunnet ville være nakkeskudd og påfølgende dumping i en kompostbinge. Senere kan beina fjernes og resten brukes som gjødsel.

Nei, jeg er klar over at ABB mest sannsynlig ikke vil få avkom, og på denne måten ikke kan føre videre sine voldelige tendenser enten det måtte være i form av gener eller oppdragelse, men jeg mener at det fremdeles er mulig at han donerer sæd om han en dag skulle slippe ut pga. f.eks. alder.

Dessuten ville samfunnet være tjent med å bruke de ressursene som nå settes inn i saken mot ABB på andre ting.

Men så er det jo sånn at denne måten å gjøre tingene på ville skape negative konsekvenser for staten Norge, osv. Og siden et flertall av befolkningen fremdeles står imot dødsstraff, så gidder ikke jeg å bry meg noe mer med det. Men sett fra et rent objektivt synspunkt, mener jeg at å betale for ABBs levekostnader for resten av hans liv er en litt absurd måte å behandle et individ som er en fare for menneskers sikkerhet. Det er faktisk en grunn til at vi har instinkter for hevngjerrighet og sinne. De passer fint til ABBs tilfelle.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår en poll:

1: jeg er edru, og mener dødsdom!

2: jeg er edru, og mener livstid i fengsel!

3: jeg er edru, og mener 21 år + vurdering om han er skikket for løslatelse

4: jeg er edru, og mener 21 år + mulighet for løslatelse etter 14

5: jeg er under 16 eller full, og mener dødsdom!

6: (...) osv.

men akk, vi får ikke svar før til helgen... :p

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Men så er det jo sånn at denne måten å gjøre tingene på ville skape negative konsekvenser for staten Norge, osv. Og siden et flertall av befolkningen fremdeles står imot dødsstraff, så gidder ikke jeg å bry meg noe mer med det. Men sett fra et rent objektivt synspunkt, mener jeg at å betale for ABBs levekostnader for resten av hans liv er en litt absurd måte å behandle et individ som er en fare for menneskers sikkerhet. Det er faktisk en grunn til at vi har instinkter for hevngjerrighet og sinne. De passer fint til ABBs tilfelle.

Enig med deg. Er heller ikke FOR dødsstraff da jeg mener det har en heller liten preventiv virkning, for har du drept en og vet straffen du får for det, hva gjør da to eller tre... eller 100? Vet du derimot at du får fengsel og rettferdig rettegang trorjeg at det er mye lettere å stoppe med en... Du blir ikke en rotte trengt opp i et hjørne som vil gjøre hva som helst for å beholde livet da døden venter hvis politiet får tak i deg...

I ABB's tilfelle er jeg av en annen formening. Han er en fyr som aldri vil tilføre samfunnet noe godt, håp om rehabilitering og forbedring er rett og slett ikke der, så det hadde kanskje vært lurt å latt ham få slippe? Innføre en meget spesiell straff for en meget spesiell handling og rett og slett ta livet av ham på en så human måte at vi på den måten sender ut signalet om at vi KAN og VIL stå for hva vi tror på men også at vi VIL svare på slikt på en ordentlig måte. Det er ikke små ting idioten har gjort og når han kan gjøre dette MED VITEN OG VILJE OG overlegg er det ikke snakk om å slippe fyren ut igjen noensinne i samfunnet vårt, DET ville vært et hån mot alt og alle i så fall...

Nei, la fyren dø eller steng ham inne for alltid! Det fortjener både ham og vi syntes jeg.... Og det vil sende en beskjed til fremtidige ABB'ere som tror de kan slippe unna når de skal ut å leke helt med andre folks helse som mål.... Tror du finner en del mennesker som er mer enn villige til å trykke på knappen eller klemme på avtrekkeren i dette tilfellet... Ikke i hat, men i barmhjertighet og for å befri samfunnet for slike bestialske og grunne individ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...