Gå til innhold

Privatisering av kirken? For eller imot?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aldri statskirke I USA førte til høyere antall troende enn europeiske blanding av kirke og stat. Konkuranse ogfrimarkedet blant kirke førte til bedre kirker som var fleksibel og kunde vennlig.

Og det skal være et argument mot å fjerne statskirka?

 

Driter vel i om det blir flere troende, jeg vil bare ikke at staten skal drive en bestemt religion.

Lenke til kommentar

Aldri statskirke I USA førte til høyere antall troende enn europeiske blanding av kirke og stat. Konkuranse ogfrimarkedet blant kirke førte til bedre kirker som var fleksibel og kunde vennlig.

Og det skal være et argument mot å fjerne statskirka?

 

Driter vel i om det blir flere troende, jeg vil bare ikke at staten skal drive en bestemt religion.

Jeg er imot blanding av stat av kirke, men ikke religion. Å gi preferanse til en religion begrenser individets retten til å velge sin egen religion, eller ingen religion. Det også hindrer integrering av innvandrere som ikke ønsker å bli Lutheraner.

Lenke til kommentar

At vi har fremdeles statskirke i Norge er helt latterlig.

 

Alle som ikke forstår det og/eller ønsker å opprettholde statskirke kan ikke være særlig intellektuelt begavede mennesker. For all del, forstår at mange kristne ikke ville likt om man kuttet båndene mellom kirke og stat, det ville jo være katastrofalt for den norske menigheten. Som mange andre har postet i denne tråden så er det sannsynlig å tro at om kirken blir privatisert så må den finansiere religionen (drift, lønn osv.) ved å ta medlemskontigent.

 

Når det kommer penger inn i bildet så vil jeg tro svært mange som er sekulære kristne i dag, som er i religionen av tradisjonelle grunner eller rett og slett er late og ikke bryr seg, ikke vil ønske å betale f. eks. et medlemskontigent.

 

Det folk ville betalt for derimot, er det å få døpe seg, gifte seg, og bli begravd. Hvordan kan det tenkes at vi løser dette?

 

Religion og stat hører ikke sammen. At staten gir støtte til religiøse grupper synes jeg ikke noe om. Om man er sterkt troende bør man ikke ha noe problem med å være med på å finansiere det selv av egen lomme.

Lenke til kommentar

Det folk ville betalt for derimot, er det å få døpe seg, gifte seg, og bli begravd. Hvordan kan det tenkes at vi løser dette?

 

Hvordan tror du folk gifter seg og døper seg i land uten statskirke? Det landet som har aldri hatt en statskirke eller religion har det største antall kristne sekter og kirker.

Lenke til kommentar

selv om jeg mener det er direkte idioti å blande den politiske staten med religion (2 statsmakter slått sammen? why?)

 

så er det viktig å huske at kirken tilbyr en viss psykisk støtte for dem i lidelse, og dette tilbyr de tross alt til de ikke-troende og, hadde vært synd å se dette forsvinne.

Lenke til kommentar

Alle som ikke forstår det og/eller ønsker å opprettholde statskirke kan ikke være særlig intellektuelt begavede mennesker.

 

Så du gjør krav på å være mer intelligent enn en hel gruppe mennesker som fortsatt ønsker en statskirke?

 

Som nevnt er jeg for å separere kirke og stat, men den argumentasjonen synes jeg er merkelig.

Lenke til kommentar

Har kirkene forsvant I land uten statskirker?

nei, og jeg skal ikke gi uttrykk av å vite noe om vordan slikt fungerer i andre land, for den eneste erfaringen jeg har internasjonalt er ferieturer og internett.

MEN ser her i Norge at ikke-statlig støttede kirker helt klart overlever (f.eks katolsk, muslimsk etc) men ofte har kun visse tider de er åpne, og noen velger til og med å ha "kun for X-type mennesker (f.eks kun for muslimer).

 

Vi skal ikke se bort ifra at om vi stenger den lutheranske kirkens stats-støtte så vil vi måtte erstatte deler av denne støtten med psykiske institutter som tilbyr støtte for mennesker med alskens problemer?

eller eksisterer dette muligens allerede? (vet kun om spesifikke jeg da, f.eks for dop-avhengige)

 

igjen jeg er egentlig av prinsipp imot stats-støtte av en hvilken som helst religion.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...