Gå til innhold

Auto CAS Latency

Antonsenlarsen

Anbefalte innlegg

Halla! Kjøpte 2x4GB Kingston 1333 mhz CL7 brikker på komplett. Sjekker speccy og BIOS og finner ut at disse kjører på CL9 nå. Det står auto CAS Latency i BIOS der man kan konfigurere RAM. Det jeg lurer på er om HK kan ha satt opp latencyen på RAMen min, og om dette er vanlig, eller at jeg rett og slett har fått feil RAM fra komplett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Halla! Kjøpte 2x4GB Kingston 1333 mhz CL7 brikker på komplett. Sjekker speccy og BIOS og finner ut at disse kjører på CL9 nå. Det står auto CAS Latency i BIOS der man kan konfigurere RAM. Det jeg lurer på er om HK kan ha satt opp latencyen på RAMen min, og om dette er vanlig, eller at jeg rett og slett har fått feil RAM fra komplett?

Hovedkortet kan sette feil auto settings ja. Dette er ikke fryktelig uvanlig at kan skje. Normalt står det memory timings printet rett på brikken - eller ihvertfall med i dokumentasjonen i pakken - og i så tilfelle kan du bare sette disse instillingene manuellt i BIOS om du vil.

Er du i tvil om dette fungerer bra så bruk memtest etterpå i en stund for å sjekke at alt fungerer fint (men om det sto på brikken/dokumentasjonen så kan du nok annta at det går bra.

Det sagt så er det ikke særlig mye ytelsesforskjell mellom de to - så det spørs om du vil merke store forskjellen. Forskjeller i CAS latency ser du mest i spesialiserte minnebechmarks. Jeg sier ikke at du ikke skal gidde å gjøre det - men bare vær obs på at det er ikke sikkert du ser noen merkbar praksisk forskjell i spill eller 3dmark f.eks. dersom du har for vane å teste får og etterpå.

Dette er forøvrig hvorfor jeg som regel ikke annbefaler å legge mye penger inn i dyrere rambrikker for dagens maskiner - da du får mer for pengene ved å investere dem i andre komponenter.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...