Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva kan jeg gjøre for å stresse mindre?

boble4321

Anbefalte innlegg

Går 2.året på videregående, og jeg klarer rett og slett ikke å slutte og stresse. På morgen spiser jeg ikke frokost, og sjeldent jeg rekker det i løpet av skoledagen. Går ofte 6-7 timer uten å spise noe, men bare å drikke vann. Jeg føler at jeg ikke har tid og at jeg stadig har noe å gjøre. Får også veldig lite søvn, fordi jeg gjør mye lekser og skolearbeid generelt. Grunnen er fordi jeg vil inn på studier som krever veldig mye, og dermed må jeg ha bra karakterer. Føler meg også veldig rastløs og blir veldig fort irritert. Har mistet humoren i det siste og blir stadig oppgitt over andre mennesker. Hva kan det være? Jeg vil veldig gjerne slutte å stresse, men jeg klarer ikke. Om jeg setter meg ned og prøver å slappe av, så begynner jeg å gråte for så å begynne å stresse igjen. Hjelp??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har opplevd det samme som lærling på ny arbeidsplass. Humøret er dårlig, sinnet vokser og jeg stresser.

Mine tips er å få ordentlig med mat og søvn! Dessuten tror jeg på at frokost er det som avgjør om dagen blir bra eller dårlig. Å få sette seg ned å slappe av etter en skole/arbeidsdag er også viktig.

Hva gjør du etter skoletid utenom lekser?

Lenke til kommentar

Du må kutte ut minst halvparten av gjøremålene dine. :ohmy:

Nei, du har rett i det, det blir ikke lett.

Jeg tror du rett og slett skal vurdere å ta vgs over fire år.

Du jobber veldig inneffektivt når du stresser, og det blir det dårluige karakterer av. Mat må du også ha, på lavt blodsukker stanser læreprosessen opp.

Lenke til kommentar

Oi! Her er det mye som må taes tak i og det øyeblikkelig ser jeg!

Det er tydelig at du har kommet inn i en ond sirkel hvor angsten for å ikke få bra nok karakterer innvirker såpass kraftig på deg at du rett og slett ikke fungerer optimalt lenger. Dette vil jo selvsagt føre til at du faller i prestasjonsevnene i dine på skolen og kan få til og med dårligere karakterer enn om du ikke hadde stresset.

Det er også viktig å passe på at man koser seg med det man holder på med , men blir det for mye av noe så reagerer kroppen kraftig. Personlig tror jeg nok at du må starte med noen tiltak ASAP :

*Ta en liten pause fra studiene , akkurat som det er nå vil du ikke komme noen vei ved å kaste inn ekstra timer daglig , kutt heller ned til minimalt med tid i en liten periode og bruk heller den studietiden til å gå turer (kanskje med en hund) og sørge for å puste godt inn og fokusere på det rundt deg (se på naturen og nyt den og prøv å mist fokuset på studiene).

*Powernaps! Få deg litt mer søvn om dagene, det er snakk om 15 til 30min med pauser hvor du rett og slett dupper av, det senker stressnivået betraktelig og hjelper deg til å fungere bedre mentalt med tanke til studier. Kombinerer du dette med kosthold som har litt ekstra "Fosfor (mener det var det som hjelper på hjerneaktiviteten)"

*Sørg for å ha noe som du kan slappe ordentlig av med , mange studenter som jeg kjenner som velger å trene hardt en eller annen form for fysisk aktivitet som får dem til å fokusere på noe helt annet , kampsport var noe jeg likte selv mens andre liker kanskje bedre Yoga eller meditasjon.

Sørg selvsagt også for å komme med tilbakemeldinger her på hvordan det går så er det nok flere som kan komme med gode råd.

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd det samme som lærling på ny arbeidsplass. Humøret er dårlig, sinnet vokser og jeg stresser.

Mine tips er å få ordentlig med mat og søvn! Dessuten tror jeg på at frokost er det som avgjør om dagen blir bra eller dårlig. Å få sette seg ned å slappe av etter en skole/arbeidsdag er også viktig.

Hva gjør du etter skoletid utenom lekser?

Jeg gjør for det meste lekser, men når jeg får pressa inn litt fritid så pleier jeg å trene for å få ut rastløsheten. I helgene da jeg har mest tid, så pleier jeg å rydde hjemme siden rekker det ikke i ukedagene, samt trene og gjerne se på en film. Men pleier f.eks. å bruke nesten hele søndagen for å gjøre diverse skolearbeid.

Lenke til kommentar

Oi! Her er det mye som må taes tak i og det øyeblikkelig ser jeg!

Det er tydelig at du har kommet inn i en ond sirkel hvor angsten for å ikke få bra nok karakterer innvirker såpass kraftig på deg at du rett og slett ikke fungerer optimalt lenger. Dette vil jo selvsagt føre til at du faller i prestasjonsevnene i dine på skolen og kan få til og med dårligere karakterer enn om du ikke hadde stresset.

Det er også viktig å passe på at man koser seg med det man holder på med , men blir det for mye av noe så reagerer kroppen kraftig. Personlig tror jeg nok at du må starte med noen tiltak ASAP :

*Ta en liten pause fra studiene , akkurat som det er nå vil du ikke komme noen vei ved å kaste inn ekstra timer daglig , kutt heller ned til minimalt med tid i en liten periode og bruk heller den studietiden til å gå turer (kanskje med en hund) og sørge for å puste godt inn og fokusere på det rundt deg (se på naturen og nyt den og prøv å mist fokuset på studiene).

*Powernaps! Få deg litt mer søvn om dagene, det er snakk om 15 til 30min med pauser hvor du rett og slett dupper av, det senker stressnivået betraktelig og hjelper deg til å fungere bedre mentalt med tanke til studier. Kombinerer du dette med kosthold som har litt ekstra "Fosfor (mener det var det som hjelper på hjerneaktiviteten)"

*Sørg for å ha noe som du kan slappe ordentlig av med , mange studenter som jeg kjenner som velger å trene hardt en eller annen form for fysisk aktivitet som får dem til å fokusere på noe helt annet , kampsport var noe jeg likte selv mens andre liker kanskje bedre Yoga eller meditasjon.

Sørg selvsagt også for å komme med tilbakemeldinger her på hvordan det går så er det nok flere som kan komme med gode råd.

Har prøvd flere ganger å bare ta meg en joggetur eller gå meg en tur, men begynner etterhvert å tenke på det jeg har lest i f.eks. norsk boka. Så får egentlig aldri slappet av. Skulle ønske at jeg hadde en hund, og over en viss periode har det nå blitt vurdert om vi her hjemme skal skaffe oss en hund. Får se hvordan det går vis vi får en hund... hunden vil kreve en del tid da. Dessverre.

Jeg klarer ikke powernaps. Har prøvd flere ganger å ta meg powernaps, men klarer rett og slett ikke å sove om dagen. Klarer først å sove rundt 23.00 tiden :/

Som sagt så pleier jeg å ta meg noen joggeturer for å ut rastløsheten, men disse treningsøktene blir ganske kjappe. Føler hele tiden et press om at jeg må hjem til skoleboka for å lese. Et ganske så irriterende press, men får den rett og slett ikke bort.

Kan stressingen ha noe med at jeg har lavt blodtrykk, eller? Jeg fikk i meg så lite næring og søvn på begynnelsen av skoleåret(gikk ned 4 kg på 1 måned), så har en del mangel på vitaminer i kroppen. Har vært hos legen og tar tilskudd nå da. Også pga. blodtrykket så er jeg også veldig svimmel. Om jeg bøyer meg ned så blir jeg svimmel, om jeg reiser meg opp fra stolen blir jeg svimmel og innimellom når jeg går så føles det som om jeg skal besvime.

Begynn å røyk! :new_woot:

Det var et dårlig forslag. :thumbdown:

Særdeles dårlig.

Heh, tror ikke det du.

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg at mye av problemene dine er mentale , rastløsheten og problemene med blodtrykket kan sannsynligvis ha en direkte sammenheng med både måten du lever på og ikke minst får i deg næring.

Som du har forstått så lever du ikke i en ideel situasjon, jeg ser også at du ser det negative i ting ganske kjapt og at du uroer deg for eksempel over at det vil gå tid til hunden som du føler at du kanskje ikke har...

Jeg har selv vært i en situasjon hvor det er vanskelig å tenke positivt (ondartet hjernesvulst) , problemet er at det ikke hjelper og man kommer fort inn i en ond sirkel som bare forverrer situasjonen. Man må , med andre ord, ta en helhetsvurdering og se om det er verdt det å fortsette sånn eller om man kan gjøre noe med situasjonen så at det ikke fortsetter på denne måten.

Det er tydelig at du er inne i en fase hvor dette kan utvikle seg til noe langt verre, sånn sett så må du selv ta noen tøffe valg fremover og finne ut om det er verdt helsa å fortsette sånn. Om det betyr at du må fire litt ned på karakterene så mener jeg absolutt at det ikke er det dårligste valget, alternativet er jo rett og slett at det sier stopp og man ikke kommer noen vei lenger.

Prøv å start i det minste med å få til kostholdet og om du ikke får til å spise om morgenen , få i deg mat regelmessig gjennom hele dagen.

Lenke til kommentar

Tenk på det at du lever i landet Norge. Du kan droppe ut av videregående, bli invalid på fulltid og få fire unger, og allikevel så finner man en løsning på det.

Nyt livet du kun lever en gang.

Er ikke akkurat enkelt å nyte livet når man ikke klarer å ro seg ned, eller.

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg at mye av problemene dine er mentale , rastløsheten og problemene med blodtrykket kan sannsynligvis ha en direkte sammenheng med både måten du lever på og ikke minst får i deg næring.

Som du har forstått så lever du ikke i en ideel situasjon, jeg ser også at du ser det negative i ting ganske kjapt og at du uroer deg for eksempel over at det vil gå tid til hunden som du føler at du kanskje ikke har...

Jeg har selv vært i en situasjon hvor det er vanskelig å tenke positivt (ondartet hjernesvulst) , problemet er at det ikke hjelper og man kommer fort inn i en ond sirkel som bare forverrer situasjonen. Man må , med andre ord, ta en helhetsvurdering og se om det er verdt det å fortsette sånn eller om man kan gjøre noe med situasjonen så at det ikke fortsetter på denne måten.

Det er tydelig at du er inne i en fase hvor dette kan utvikle seg til noe langt verre, sånn sett så må du selv ta noen tøffe valg fremover og finne ut om det er verdt helsa å fortsette sånn. Om det betyr at du må fire litt ned på karakterene så mener jeg absolutt at det ikke er det dårligste valget, alternativet er jo rett og slett at det sier stopp og man ikke kommer noen vei lenger.

Prøv å start i det minste med å få til kostholdet og om du ikke får til å spise om morgenen , få i deg mat regelmessig gjennom hele dagen.

Helt ærlig så sitter jeg og vurderer om det egentlig lønner seg å ha alle de vanskelige faga som jeg har valgt. Men jeg vet ikke jeg... tenker og tenker.

Skal prøve å få i meg frokost på morgenen i morgen, og noe i løpet av skoledagen også. Jeg kommer til å oppdatere hvordan det går fremover med kosthold og skolearbeid++

Lenke til kommentar

Kosthold, mosjon og ikke minst søvn er veldig viktig. Selv går jeg VG3 med Matte R2, FYS2 og Kjemi2, noe som mange mener er de tre vanskeligste fagene du kan ta på videregående skole. Jeg har altså vært i dine sko nylig og er på mange måter der fortsatt, for det blir absolutt ikke enklere på sisteåret.

Du må huske å prioritere i rett rekkefølge:

maslow1.jpg

Som i Maslow's behovspyramide (behovene begynner nedenfra og opp) må du begynne med de fysiske behovene, det vil si kosthold (frokost er viktig!) i form av næring og vitaminer, i tillegg til nok vann slik at du ikke blir dehydrert. Andre fysiske behov er søvn og fysisk bevegelse (altså trening/mosjon). Dette er grunnmuren du må få på plass med en gang! Dette er viktig for din mentale kapasitet, fysisk bevegelse spesielt kan brukes til å klarne sinnet og få tankene over på noe annet. Du sier du med en gang tenker tilbake på leksene, det er helt vanlig for meg i eksamensperioder og ved andre viktige skolerelaterte tester, da kan det være lurt og utføre fysisk bevegelse som krever full konsentrasjon (for meg funker sparring med partner flott).

Sikkerheten din er nok meget akseptabel ettersom jeg antar du er bor i Norge og går på norsk skole. Sosiale behov er felleskap, vennskap og kjærlighet. Disse er meget individuelle og en balansegang du selv må finne, jeg bruker og kombinere dette ved å gjøre lekser med en venn i tunge fag slik som fysikk/matte/kjemi, det øker også min motivasjon og forståelse i faget. Påskjønnelse kan komme av gode økter der du har fått unnagjort mye stoff, eller eventuelt etter gode tilbakemeldinger/karakterer, påskjønnelser kan komme i form av en kinotur, frukt (prøv å hold deg unna godteri ettersom energien fort blir borte), 1 time der du kan slappe av eller noe lignende. Det er på dette nivået selvtillit og respekt for deg selv, og fra andre, rettet mot deg kommer inn.

Til slutt er selvrealisering, å bruke dine evner i tillegg til å utvikle dine evner. Som du sikkert legger merke til er dette det behovet helt øverst på pyramiden, likevel velger du å prioritere det først.

Jeg skal være den første til å innrømme at denne pyramiden ikke er helt optimal for en skoleelev som sliter med tunge fag, men håper likevel du ser poenget med og tilfredsstille (det absolutte minimum!) av disse andre kravene, selv om du prioriterer skole og ønsker og oppnå gode karakterer.

Du må likevel lære og takle stresset som nødvendigvis kommer ved en prestasjonsrettet vei gjennom videregående, meditasjon høres kanskje uvanlig og rart ut i første øyekast, men er veldig enkelt konsept som utføres bevisst og ubevisst hele tiden. Den klassiske meditasjon er kanskje ikke noe for deg, andre mediterer med diverse hobbyer og/eller ved enkle ting som å lese i en bok eller ta seg en røyk (det siste er dog en uvane, men bare det og stå utenfor husdøra i fem minutter og puste inn ren frisk luft kan gjøre underverker på konsentrasjon og motivasjon).

Lykke til, og nåde deg hvis du ikke starter med frokost allerede denne uken. Husk matpakke også (-:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes du burde prøve å sette deg faste leksetider. Slik at når du er ferdig med skole og lekser så kan du ta deg helt fri med god samvittighet. Tror ikke det er noe sunt å sitte å stresse med skolearbeid utover kvelden (hvis dette er noe du opplever?). Jeg ser du nevner at du trener, og det er noe du absolutt burde forsette med. Fysisk aktivitet hjelper veldig på humøret, du får koblet av og du føler deg bedre når du er i god fysisk form. Selv en 20minutters løpetur hjelper mye! I tilfelle du ikke alltid har tid til å ta en 45-60min treningsøkt. Det siste tipset mitt vil være å prate med foreldrene dine om dette. Det kan hjelpe mye å lufte problemet med noe. Slik at du ikke sliter med dette alene. Kan jo hende de har noen gode råd også, men det viktigste er bare å prate om det. Du kan eventuelt snakke med helsesøster på skolen. De møter nok mange med samme problemer som deg og har garantert gode råd. ;)

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si stort.

Det er fordi det spørs en del på kjønn, Alder, Venne kretser osv.

Fordi det har så mye med hva du nevner her.

Slik jeg ser deg er:

Gutt, Ikke tid til venner.

Mener du har mye og gjøre men klarer ikke og yte det du ønsker. (Du overbelaster deg selv.)

OG, jeg vet jo ikke om du liker og gjøre lekser eller gjør fordi du må.

Fordi hvis du gjør for og gjøre, tjener du ikke på det. (Eller bruker en vanlig brukt teknikk: Ser fort over teksten for og finne svaret raskest.) Og lekser er ofte bare en repetisjon av hva du har lært på skolen... (Derfor vil oppgavene være raske og oppfatte og fullføres.)

Spiller du PC spill? Hvis, mulig du bruker for mye tid der... Andre ting som du gjør som ikke er så "viktig" som tar en del tid.

Hvorfor rekker du ikke spise frokost? (Somler eller?)

Prøv og få deg en rutine om morgenen. Lag mat på kvelden, spis på bussen eller før skolen starter.

Det er en del informasjon som kan spekuleres i og dermed gi deg mange gale svar.

Og det er ikke sunt.

Men, hvis du skulle ønske og "prate" om det kan du kontakte meg på MSN : [email protected]

Hvis du skulle ønske det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...