Gå til innhold

[Netcom] Fornya abbonement. Mulig å kjøpe ny telefon med bindingstid?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Jeg kjøpte min nåværende HTC Desire i November 2010.

For ikke mange ukene sia, ringte NetCom meg, og spurte om jeg ville gå over til et annet abonnement. Etter å ha tenkt litt, fant jeg ut at det ville lønne seg stort for meg.

 

Har idag NetCom Fastpris Medium.

 

Nå idag har jeg funnet ut at jeg vill ha ny telefon. Av flere grunner egentlig... Både fordi jeg vill ha ny, og fordi mamma trenger en ny, da hennes har tatt kvelden. Tenkte da å gi ho telefonen min, mens jeg kjøpte meg ny. (Ho bruker sitt NetCom sim-kort i min gamle, og jeg bruker mitt sim-kort i den nye altså.) Den nye telefonen vill da være Samsung Galaxy S II har jeg funnet ut.

 

 

Det store spørsmålet er da; Kan jeg kjøpe Galaxy SS II, og videreføre abonnementet mitt idag og få telefonen til 999 som den koster med Fastpris Medium + at mamma kan bruke sitt NetCom-simkort i min gamle "NetCom-telefon"?

 

 

På forhånd, takk!

Endret av cyclo
Emnetittel forbedret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver ikke om du har binding på telefonen.

 

1. antagelse: Du kjøpte telefonen i nov. 2010 med 12 mnd binding.

2. antagelse: Da du byttet abo ble bindingen videreført på det nye aboet

 

Telenor opererer med ulike prisklasser på abonnementene sine, der alle aboer innenfor samme prisklasse gir samme prisreduksjon ved tegning av bindingsavtale. Hos Telenor kan man også fritt endre abonnement innenfor samme prisklasse, eller "gå opp" til et dyrere abo, uten å betale bruddgebyr. Regner med Netcom er noenlunde likedan, og at du dermed bare har videreført bindingen (og nummeret selvsagt) til et annet abo.

 

Mao. antar jeg du fremdeles har binding.

 

Telenor har også en grei ordning der du kan tegne ny binding på samme eller dyrere abo. etter 11 mnd. Altså, hvis du binder abo. den 10. november i år kan du kjøpe ny tlf. med binding 5. oktober (eller deromkring) neste år. Jeg vet ikke med Netcom, men jeg ser ikke bort ifra at de gjør noe ala det samme. Beste måten å finne dette ut på er å ringe Netcom eller gå innom en Netcom-forhandler.

 

For selve telefonen kan din mor helt fint bruke sitt Netcom-simkort i din gamle telefon. Dersom den er operatørlåst, er den kun låst til Netcom, og det spiller ingen rolle hvilket simkort som står i så lenge det er Netcom. Dersom telefonen ikke er operatørlåst kan du bruke alle simkort.

 

Dersom telefonen er kjøpt med binding kan du få operatørlåskoden gratis av Netcom allerede samme dag som du kjøper den. Dersom den ikke er kjøpt med binding kan du få operatørlåskoden gratis når telefonen er 12 mnd gammel (forutsatt at den er operatørlåst i utgangspunktet selvsagt).

 

Du kan altså kjøpe SGS II med binding til Fastpris M og få telefonen til 999,- dersom du ikke har binding per i dag, eller dersom Netcom tilbyr fornyet binding før bindingsperioden er avsluttet. Hvis ikke vil det nok påløpe et bruddgebyr. Din mor kan også bruke din gamle telefon :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Srbz saves the day (eller skal vi se year)!

 

Dette ga klarhet i mye...

 

Men; Når jeg går på Netcom.no og trykker kjøp (tlf+abonnement), får jeg opp noen valg:

1: Videre føreavtale

2: Nytt nummer

3: Flytte til Netcom

 

Antar at hvis jeg da velger å videreføre avtalen, får jeg ny tlf, men viderefører altså abonnementet. (binder meg til 12 nye mnd)

 

Igjen, takk Srbz!

Lenke til kommentar

Srbz saves the day (eller skal vi se year)!

 

Dette ga klarhet i mye...

 

Men; Når jeg går på Netcom.no og trykker kjøp (tlf+abonnement), får jeg opp noen valg:

1: Videre føreavtale

2: Nytt nummer

3: Flytte til Netcom

 

Antar at hvis jeg da velger å videreføre avtalen, får jeg ny tlf, men viderefører altså abonnementet. (binder meg til 12 nye mnd)

 

Igjen, takk Srbz!

Dersom du har avtaletid på abonnementet og forsøker å bestille ny telefon med ny avtaletid, så vil dette trolig feile, på grunn av at du har avtaletid som nylig er startet.

 

Det beste er å kontakte NetCom via Facebook eller telefon for å få klarhet i hva slags avtale du har i dag og hvor mye det vil koste for deg å avslutte denne. Hvis det bare er noen uker siden, og den avtalen du har startet på ikke innholder kjøp av telefon, men heller gratis månedsavgift eller ringerabatt, så kan det være at NetCom kan kansellere den avtalen du har, mot at du betaler tilbake eventuell rabatt eller gratis månedsavgift du har fått på faktura.

Lenke til kommentar

Jo, men det du i hovedsak lurer på er om det lar seg gjøre å videreføre binding på samme abonnement gratis når det er så kort tid igjen av bindingen. Telenor gjør som sagt dette, men vet ikke om det er vanlig praksis for andre operatører. Du skal jo strengt tatt ikke avslutte abonnementet.

Lenke til kommentar

Jo, men det du i hovedsak lurer på er om det lar seg gjøre å videreføre binding på samme abonnement gratis når det er så kort tid igjen av bindingen. Telenor gjør som sagt dette, men vet ikke om det er vanlig praksis for andre operatører. Du skal jo strengt tatt ikke avslutte abonnementet.

Ser at jeg misforstod åpningsinnlegget, og trodde at h*n akkurat hadde inngått ny avtale for noen uker siden.

 

Men du har selvfølgelig helt rett. Når det er så kort tid igjen av avtaletiden så bruker operatørene å la kundene endre uten bruddgebyr dersom de oppgraderer og binder seg for 12 nye måneder. Dette gjelder også for NetCom.

Lenke til kommentar

Jo, men det du i hovedsak lurer på er om det lar seg gjøre å videreføre binding på samme abonnement gratis når det er så kort tid igjen av bindingen. Telenor gjør som sagt dette, men vet ikke om det er vanlig praksis for andre operatører. Du skal jo strengt tatt ikke avslutte abonnementet.

Ser at jeg misforstod åpningsinnlegget, og trodde at h*n akkurat hadde inngått ny avtale for noen uker siden.

 

Jeg gjorde vel det? Gjorde jeg ikke? Fornyet jo abonnementet...

Lenke til kommentar

Jeg gjorde vel det? Gjorde jeg ikke? Fornyet jo abonnementet...

Da forstod jeg det rett alikevel :-)

 

Når inngikk du den siste avtalen? Husker du hva den gikk ut på? Var det et par måneder gratis månedsavgift, ringerabatt eller kjøpte du ny telefon med avtaletid?

Endret av azetlitz
Lenke til kommentar

Jeg gjorde vel det? Gjorde jeg ikke? Fornyet jo abonnementet...

Da forstod jeg det rett alikevel :-)

 

Når inngikk du den siste avtalen? Husker du hva den gikk ut på? Var det et par måneder gratis månedsavgift, ringerabatt eller kjøpte du ny telefon med avtaletid?

 

Den blei vell inngått i september... Hva den gikk ut på var vell strengt tatt kun å bytte abonnement fra Netcom Supertalk til Netcom Fastpris Medium. Tror jeg...

Lenke til kommentar

Jeg gjorde vel det? Gjorde jeg ikke? Fornyet jo abonnementet...

Da forstod jeg det rett alikevel :-)

 

Når inngikk du den siste avtalen? Husker du hva den gikk ut på? Var det et par måneder gratis månedsavgift, ringerabatt eller kjøpte du ny telefon med avtaletid?

 

Den blei vell inngått i september... Hva den gikk ut på var vell strengt tatt kun å bytte abonnement fra Netcom Supertalk til Netcom Fastpris Medium. Tror jeg...

Hvis du kun endret abonnement på den måten så har du ikke inngått ny avtale. Men siden du har fått oppgitt gebyr for å bryte den så må det være noe mere i den avtalen som ble inngått. Jeg vet at NetCom opererer i hovedsak med to typer tilbud for å låse opp kundene i 12 nye måneder. Den ene er å tilby et abonnement som det du har fått, mot at du får gratis månedsavgift i et par måneder, og 12 måneders avtaletid. Den andre er at de gir deg et visst beløp i ringerabatt, som trekkes fra på neste faktura. Dette beløpet er gjerne på mellom 600 eller 1200 kroner, og gir også 12 måneders avtaletid.

 

Dersom du da ønsker å oppgradere abonnementet med kjøp av telefon i stedet, så krever de et bruddgebyr. Dette gebyret er rett og slett hele eller deler av den rabatten du mottok, slik at det som skjer i praksis er at den avtalen reverseres, og du betaler tilbake de pengene du har fått fra de, og heller inngår en annen avtale.

 

Dersom denne avtalen ble inngått sent i august eller tidlig i september så kan beløpet på bruddgebyret stemme overens med at du har fått to måneder gratis månedsavgift på abonnementet. Husker ikke hva det koster, men mener det er rundt 220-250 kr/mnd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...