Gå til innhold

Reklamasjon, bærbar pc


NextoN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lovverket sier at om avhjelp(reparasjon eller ny vare) tar urimelig lang tid så har kunden krav på å heve kjøpet. Hvor lang tid urimelig lang tid er, er ikke skrevet ned i lovverket, men praksis fra forbrukertvistutvalget og råd fra forbrukerrådet sier 5-6 uker, mens elektronikkbransjen har uttalt 4-5 uker.

 

Med andre ord, om verkstedet ikke har fikset og returnert maskinen din etter 5 uker så kan du kreve å heve kjøpet.

 

Da skal du ha tilbakebetalt hele kjøpssummen. Tilgodelapp er ikke godt nok, og selger kan ikke avvise hevingskravet med å omsider reparere eller gi ny maskin(omlevering). Selger kan derimot kreve fratrekk for bruk(bruksfradrag), men de kan kun kreve bruksfradrag fra den tiden du har kunnet bruke maskinen, og da skal du også ha renter fra kjøpsdato. Beløpet vil da være omtrent det samme som kjøpssummen, men av og til får du litt mindre og av og til får du litt mer.

 

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De brukte den nøyaktig samme strategien på meg å for 2 år tilbake.

Sendte inn maskinen min da skjermkort/hk gikk i dass. Skulle ikke forundre meg om det var <navn fjernet> du har som "konsulent" på saken din. Her er sitat fra samtalen jeg hadde med de. Om dette hjelper vet jeg ikke, men er som et hjelpemiddel til å forberede deg til hvordan de vil gå fram.

 

Skjermkort, prossessorkjernen går opp til hele 100 grader c.

Andre følger av dette er at spill og andre programmer hakker eller

bare stopper å fungere.

Selv etter å ha latt laptopen være avslått i 24 timer og etter dette

starte den igjen, så går temperaturen rett opp til 100 grader c.

Hei

 

Dette skyldes mest sannsynlig at støv og andre ting har kommet inn i PC-en.

 

Jeg ville da først forsøkt å rengjøre PC-ens kjølesystem med for eksempel komprimert luft på boks.

 

Støvsuger må ikke brukes, da dette kan skade komponentene i PC-en.

Da har problemet utviklet seg videre.

Skjermkortet har tatt kveld.

 

Det startet med at det kom fra intet, blåskjerm med

error msg: "Hardware Malfunction", "System Halt".

Og nå, når jeg starter maskinen er alt bare grått,

mens systemet i bakgrunnen går. Startlyd osv.

 

 

Hei igjen

 

OK.

 

Da spørs det nok om ikke vi må ha PC-en inn her for service.

 

 

Husk da å fylle ut og legge ved returskjema som du finner her:

 

http://www.multicom.no/InfoSupport.aspx

 

Sendes til:

 

Multicom Norge AS

 

4865 Åmli

 

Original emballasje eller annen minst like god emballasje skal brukes.

Hei igjen

 

Jeg legger ved noen bilder av søl i maskinen, samt særs mye støv, hår og lignende under og rundt tastaturet.

 

Siden det på et eller annet tidspunkt har rent væske gjennom tastaturet, er det nok til at vi kan konkludere med at dette er årsaken til feilen på maskinen.

 

Viser til mail og telefonsamtaler ang. garantisak på min PC compal FL90.

 

Jeg benekter deres påstander om at det er ”sølt” noe på min PC som kan forårsake denne feilen. PC’en er på alle måter brukt innefor det som kan ses på som rimelige grenser for en laptop. Jeg viser også til vedlagte mailer, hvor jeg flere ganger har klaget på varmgang i PC’en der jeg ble svart med 'tips' som ikke virket.

 

Slik varmgang er kjent for å kunne forårsake skader på skjerm/skjermkort eller hovedkort og er i seg selv en garantisak som leverandør bør ta før det går for langt.

 

Jeg forventer at dere forestår reparasjon av min PC uten noen kostnader for meg. Hvis dere fortsatt bestrider dette, forlanger jeg dokumentasjon for årsakene til dette før jeg tar saken videre.

Hei.

 

Det er ingen tvil om at væske ikke har noe å gjøre inne i en bærbar PC, og at dette nærmest garantert vil føre til vesentlig og permanent skade på maskinvaren, enten umiddelbart eller en tid etter at uhellet inntreffer. Prisen på gjenstanden er helt irrelevant, og mengden væske har ikke nødvendigvis noen sammenheng med omfanget av skadene. Forventet levetid på den bærbare PC-en ble umulig å si noe om etter at væskesølet inntraff.

 

Jeg ser verken det logiske eller fornuftige i at du skal kunne søle væske i en bærbar PC, som utvilsomt ikke er beregnet for å tåle væske, og samtidig forventer du at garanti og reklamasjonsrettighetene skal bestå som før.

 

 

Det er utført feilsøking videre, og har blitt konstatert at grafikkortet er defekt og må skiftes ut. Grafikkortet er lokalisert rett på nedsiden av tastaturet, på venstre side, og har med største sannsynlighet blitt berørt av væskesølet.

 

 

Å skifte ut grafikkortet vil kun være å utføre en midlertidig reparasjon, fordi det er usikkert hvor lenge andre komponenter i PC-en vil vare etter utsatt for væskesølet. Det er ikke mulig for oss å utføre reparasjon på væskeskadde komponenter. Reparasjon anbefales herved ikke fordi det vil medføre kostnader for deg uten at det er mulig å si noe om videre levetid på den bærbare PC-en. Dersom du har en form for innbo- eller uhellsforsikring som kan yte erstatning, bør du vurdere om dette skal benyttes. Multicom kan da levere en skaderapport til dette formålet. Vennligst gi beskjed om du ønsker dette.

 

 

Ønskes retur av skadet PC, belastes mottaker med kostnad for undersøkelse (kr. 400,-) og fraktkostnad. Alternativt kan Multicom avhendes skadet gjenstand her uten kostnad for innsender. Vi ber om avklaring på dette senest innen 14 dager.

 

 

Ha en fin dag!

 

 

 

Vennlig hilsen

 

 

Multicom Norge AS

Så kontaktet jeg forbrukerrådet og fikk følgende som svar:

Jeg ville ikke uten videre godtatt påstandene fra selger. Under limer jeg inn

informasjon om rettigheter og klageprosess ved forbrukerkjøp:

........bla bla

Du bør i første omgang ta kontakt med selgeren for å se om dere kan komme frem

til en løsning. Dersom dette ikke nytter, må du raskt sende en skriftlig

klage.

ersom du ønsker hjelp til å fremsette et krav og skrive en klage

(reklamasjon), kan du gå inn på forbrukerportalen.no, KLIKK & KLAG, som er

Forbrukerrådets klageveileder.

Sendte så et brev med klage til Multicom og dette svaret kom:

Hei igjen.

 

Jeg viser til ditt brev datert 08.02.09.

 

 

 

Reklamasjonen avvises med bakgrunn i funn og informasjon gitt tidligere i denne e-post korrespondansen. Det er sølt væske i gjenstanden, en skade som med største sannsynlighet har ført til umiddelbare eller senere feil på datamaskinen.

 

 

 

Jeg ber deg samtidig lese min forrige e-post (under) og avklare om PC-en skal returneres mot kostnad eller skrotes kostnadsfritt her.

 

 

 

Ha en fortsatt fin vinter!

 

 

 

Vennlig hilsen

 

Så "sladret" jeg til Forbrukerrådet om dette:

Hei.

 

(Din forrige saksbehandler har sluttet i Forbrukerrådet, derfor svar fra en

annen).

 

Denne saken faller inn under forbrukerkjøpsloven.

 

Jeg forstår det slik at du har sendt en skriftlig klage til selger, men at det

ikke har løst saken. Du har da mulighet for å klage saken inn til ditt

regionale Forbrukerråd. Vi vil i første omgang forsøke å hjelpe dere til å

finne frem til en minnelig løsning i saken. Ønsker du dette må du fylle ut et

klageskjema, og sende dette til oss sammen med kopi av brevet du fikk avslag

på fra selger og andre relevante dokumenter i saken (kjøpekontrakt, klagebrev,

med mer). Et nøye utfylt klageskjema vil gjøre det lettere for oss å hjelpe

deg.

Men fikk aldri svar på det skjemaet jeg sendte inn, så ble ikke noe mer ut av saken, OG DET ANGRER JEG PÅ. Så måtte bare få maskinen min sendt til meg før de plukket den fra hverandre og solgte delene nye til andre stakkars multuicom kunder.

 

Hei.

 

Det er i orden.

 

 

 

PC-en blir montert sammen igjen og sendt med Posten til deg i løpet av den nærmeste tiden.

 

 

 

Ha en dag!

 

 

 

Vennlig hilsen

 

 

Jeg håper jeg klarer å få flere til å snu fra å kjøpe noe fra disse. Kundeservicen deres er helt utrolig.... Og jeg håper ikke minst på at jeg får se den dagen da noen her inne klarer å få de til å svelge ordene sine og faktisk ta på seg skyld.

Endret av Asteroidea
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ut i fra flekken, så nekter jeg på at det er noe jeg kan ha gjort, men de tok seg heller ikke tiden for å bevise dette mer enn å bare henviste til den lille flekken under tastaturet oppe på høyre side. Problemet med overoppheting oppstod i november 2008 (maskinen kjøpte jeg i 2007) der den enten slo seg av selv eller måtte avsluttes pga varmen. Fikk ikke mer enn nevnt svar og 5-6 månder senere så gikk skjermkortet.

 

Du får tolke det som du vil, men dette er en sak jeg ikke orket å gå videre med for 2 snart 3 år tilbake. Ser ut til at Multicom er like vanskelige på reklamasjon uansett om du har mistet hele pepsi-maxen din nedi tastaturet eller om maskinen har en fabrikantfeil.

post-113281-0-09839200-1320222754_thumb.jpg

Endret av BertNaked
Lenke til kommentar

Er mye detaljer som er utelatt føler eg. Du avkreftet aldri at du hadde sølt i maskinen, slik Multicom anførte. Vi ser heller ikke hva du har fortalt forbrukerrådet når du har klagd, og eg kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at Forbrukerrådet ville gitt samme rådene dersom de visste at Multicom hadde funnet væskeskader i maskinen. Bilder hadde og vært nyttig å sett.

 

edit: Ser at du har lagt ut bilde nå. Væskeskaden de viser til synes eg er vanskelig å avkrefte eller bekrefte ut i fra det bilde alene. Det kan se ut som olje eller fett, og ikke væske som er der. Og det kan komme fra produksjon, mekanikk, loddepunkter osv. Skulle Multicom ha hatt en "sure thing" så burde de sett under plata på bilde. Er det væske så er det garantert noe under.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Har ikke sølt, det hadde jeg visst! Men jeg vet ikke selv hva det der kan være for noe.

 

Jeg utelo å lime inn det jeg sendte til forbrukerrådet fordi det står stort sett det samme som jeg skrev til Multicom og jeg inkluderte bildene, men skal for ordens skyld lime inn det å.

 

2/3/2009

Hei!

 

Jeg har støtt på et problem anngående min bærbare datamaskin som jeg kjøpte

i Juni 2008.

Det var for *1 mnd siden at maskinen sluttet å virke, så jeg sendte den inn til firmaet

som jeg kjøpte den av. (www.multicom.no)

Og der fikk jeg som svar at det var hovedkortet som hadde gått pga fuktskader.

Og videre så mente de at jeg hadde vært uforsiktig og rett og slett sølt på maskinen,

slik at all garanti på den forsvant. (2 års garanti)

Det trodde jeg svært lite på, da jeg har vært veldig forsiktig rundt denne maskinen,

da den kostet meg 14,000,-. Så jeg bad om bilder og fikk vedlagte bilder tilsendt.

Der ser man at det er en tast som er noe møkkete og videre noe rusk under tastaturet.

Dette er da på lang vei ikke noe som skal fjerne garantien, det ser jo ikke ut som

fuktig søl engang.

Helt fra starter av var det kun at de skuet støv under tastaturet at de konkluderte med

fuktskader på hovedkortet (noe som viste seg idag 03.02.09 var skjermkortet).

 

Jeg mener selv at maskinen stoppet til slutt å fungere da den har vært plaget av overoppheting

flere ganger og dette har jeg sendt mail til dem om og bare fått til svar at det skal fikses med

luft på boks og bare lufte rundt vifta. 2-3 ganger sendte jeg mail om dette.

 

Jeg trenger hjelp til å finne ut hva rettighetene mine her er.

 

Samtalen vi hadde over mail har jeg lagt til under her.

 

mvh ******

*at den konket, problemet begynte i november

Endret av BertNaked
Lenke til kommentar

Hvorfor skal andre folk gidde når du ikke gidder? Ta et hint og rett på ræva og stå på dine retter og bruk noen år på dette. Virker mer ut som det er du har sølt noe der uten å si dette spesifikt ettersom du ikke tar det videre.

At jeg måtte holde på med denne saken hver dag i tillegg til at jeg var fersk telefonselger noe som jeg absolutt var udugelig innen, ble en helt for jævlig kombinasjon. Og at Forbrukerrådet til slutt var umulig å få kontakt med angående klagen jeg leverte inn gjorde at jeg bare kjøpte meg en stasjonær for å komme meg på nett igjen. Og da jeg fikk den, var det bare enklere å stoppe saken der for min egen del. Og du fikk med deg at dette var for 2 år tilbake?

Jeg får si det igjen slik at du får det med deg du å Andzel: Jeg har ikke sølt noe på maskinen. Det som er under tastaturet der kan være sjokolade/fett/en bit av universet, og de orket aldri å sjekke mer enn under tastaturet for å faktisk finne årsaken.

 

Håper som sagt at trådstarter er sterkere til sinns enn det jeg var og vil ta dette videre. :thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...