Gå til innhold

Reklamasjon, bærbar pc


NextoN

Anbefalte innlegg

Hei

 

For snart tre år siden kjøpte jeg en PC hos Multicom.no og i sommer begynte den å kræsje.

Sendte den inn til multicom for undersøkelse og fikk dette svaret idag:

 

"Hei

 

PC-en din har nå blitt undersøkt av en tekniker.

Det viser seg at en reparasjon av denne ikke vil være lønnsomt ift. PC-ens nåværende verdi.

 

Ønsker du at vi sender PC-en i retur, så vil du måtte betale kr 600,- i undersøkelsesgebyr.

 

Ellers kan vi skrote PC-en her hos oss, uten at du vil måtte betale noe for dette.

Vennligst ta kontakt."

 

Følte jeg hadde en sterk sak her ang reklamasjon og evnt få refundert eller reparert pcen som hadde en verdi av 13000 i kjøpsøyeblikket. Kan jeg kreve reklamasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk dette i svar fra Multicom:

 

"Hei igjen, Det ser ut til å være enten hovedkortet eller skjermkortet som fører til dette.

 

Vi har dessverre ikke disse delene lokalt, og får da ikke testet dette uten å evt. bestille disse delene."

Som tidligere skrevet, så vil kostnadene for dette fort overstige prisen PC-en nå er verdt.

 

Vil dette si at jeg har rett på reklamasjon?

Endret av NextoN
Lenke til kommentar

Hei

Multicom er noen sniker, og ønsker selvfølgelig ikke å dekke en dritt av dette selv. Tjener så lite penger at her må det spares der det kan spares.

Sett dette mange mange ganger.

 

Skriv at du reklamerer og ønsker reparasjon i henhold til forbrukerkjøpsloven, et hovedkort eller skjermkort skal vare vesentlig lenger enn 2 år. Da er det teoretisk 5 år som gjelder, ihvertfall tett opp mot 5 år. Utgifter på reklamasjon skal dekkes av multicom, frakt til og fra, sjekk og arbeid. Med mindre det er DIN feil, støv, væskeskade osv. Noe de ikke har påpekt her.

 

 

Edit: de sier vel at dette er ulønnsomt, noe som er totalt urelevant for deg.

Du kan kreve reparasjon, omlevering eller heving av kjøp, er ting ulønnsomt går det som regel mot omlevering til nytt tilsvarende produkt.

 

Hold oss oppdatert med svar

Endret av darket
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei

Multicom er noen sniker, og ønsker selvfølgelig ikke å dekke en dritt av dette selv. Tjener så lite penger at her må det spares der det kan spares.

Sett dette mange mange ganger.

 

Skriv at du reklamerer og ønsker reparasjon i henhold til forbrukerkjøpsloven, et hovedkort eller skjermkort skal vare vesentlig lenger enn 2 år. Da er det teoretisk 5 år som gjelder, ihvertfall tett opp mot 5 år. Utgifter på reklamasjon skal dekkes av multicom, frakt til og fra, sjekk og arbeid. Med mindre det er DIN feil, støv, væskeskade osv. Noe de ikke har påpekt her.

 

 

Edit: de sier vel at dette er ulønnsomt, noe som er totalt urelevant for deg.

Du kan kreve reparasjon, omlevering eller heving av kjøp, er ting ulønnsomt går det som regel mot omlevering til nytt tilsvarende produkt.

 

Hold oss oppdatert med svar

 

 

Spurte om reklamasjon og fikk følgende svar fra Multicom:

 

"Hei.

For å kunne reklamere på en vare, så bør dette gjøres skriftlig i forkant av innsendingen. Vi tar nå uansett til etterretning ditt reklamasjonskrav, og ber deg svare på følgende spørsmål.

Hvor lenge har problemet vedvart? Var det andre problemer som ikke er opplyst i første e-post som har vært problemer før dette oppsto?

 

Mvh

 

Multicom.no".

 

Problemet har vedvart i en måned før jeg sendte pc inn. Er heller ingen andre problemer jeg ikke har opplyst om.

Endret av NextoN
Lenke til kommentar

Multicom har helt rett i at du burde reklamert ved innsending. Selv om du har reklamasjonsretten så har ikke butikken plikt til å gjennomføre reklamasjon. Det er dog dårlig kundeservice.

 

Uansett har du fem års reklamasjonsfrist. Dette vil si at du skal kunne reklamere på alle mangler som dukker opp innen fem år, så lenge mangelen følger vilkårene i forbrukerkjøpsloven.

 

En utfyllende feilbeskrivelse her kan hjelpe oss i å forstå problemet, omfanget og ikke minst svarene fra Multicom.

Lenke til kommentar

Pcen begynte å kræsje ved tung belastning, dvs spill osv.

 

Etter en kjapp runde her på forumet fant jeg en tråd der hvor det stod at skjermkortet mitt på denne pcen NVIDIA® GeForce® 9800M GTS var kjent for å "dø" ut. Var heller ingenting jeg som bruker kunne gjøre og valgte derfor å sende inn til reperasjon.

 

Her er mailen jeg skrev først til Multicom:

Min Multicom Kunshan M860 sliter litt i spill. Den kræsjer plutselig(i spill) og lurer på om det er en hardware feil på skjermkortet siden dette skjermkortet er kjent for å "dø" plutselig.

Har prøvd alt jeg som bruker kan gjøre, formatering, ulike instillinger men under belastning så fryser pcen og må restartes.

 

Her er en av trådene der jeg så noen hadde likenende problem:

HER

Endret av NextoN
Lenke til kommentar

Da virker det som om du har en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven, ja.

 

Det som kompliserer ting litt her er at du reklamerte ikke med en gang. Hadde du reklamert med en gang så er det mulig at maskinen hadde blitt sendt til et eksternt verksted(eller til et annet). Nå er det mulig at de må sende den inn til rett sted. Dette bør ikke være noe problem, men vil kunne medføre lenger reparasjonstid.

Lenke til kommentar

Left for dead 2

Call of duty MW

Company of Heroes

 

Kan også skje i windows ved høy belastning, og bare hvis jeg trykker på 3dmark så fryser pcen.

 

Den kan ikke fryse hvis ikke den har laderen i fordi da kjører den ikke på full ytelse. Men er vell litt seint å prøve det trikset ditt med endring av config.

Lenke til kommentar

Da virker det som om du har en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven, ja.

 

Det som kompliserer ting litt her er at du reklamerte ikke med en gang. Hadde du reklamert med en gang så er det mulig at maskinen hadde blitt sendt til et eksternt verksted(eller til et annet). Nå er det mulig at de må sende den inn til rett sted. Dette bør ikke være noe problem, men vil kunne medføre lenger reparasjonstid.

Du mener det er rimelig av butikken å forvente at kunden skal fortelle dem at h*n ønsker å slippe å betale for retting så lenge mangelen omfattes av fkjloven? Langt fra alle forbrukere kjenner sine rettigheter vedr. reklamasjon, og mange hadde nok fort godtatt repkost selv om selger er lovpålagt å rette samme mangel vederlagsfritt. God butikkskikk er å behandle alle slike saker som garanti/reklamasjon inntil man påviser det motsatte.

 

Nå skriver TS imidlertid ikke særlig mye av hva som ble sagt ved innlevering, hvorvidt TS selv godtok betalbar reparasjon, eller om han i det hele tatt ble informert om muligheten for at reparasjon kan komme til å koste noe. Selger har nemlig ikke rett til å kreve betaling uten at kunden på forhånd (før innlevering) er underrettet om at dette kan bli aktuelt.

Kilde

 

"Hei.

For å kunne reklamere på en vare, så bør dette gjøres skriftlig i forkant av innsendingen. Vi tar nå uansett til etterretning ditt reklamasjonskrav, og ber deg svare på følgende spørsmål.

Hvor lenge har problemet vedvart? Var det andre problemer som ikke er opplyst i første e-post som har vært problemer før dette oppsto?

 

Mvh

 

Multicom.no".

 

Problemet har vedvart i en måned før jeg sendte pc inn. Er heller ingen andre problemer jeg ikke har opplyst om.

Grunnen til at de spør er første avsnitt i fkjlovens §27 som sier at "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen."

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du mener det er rimelig av butikken å forvente at kunden skal fortelle dem at h*n ønsker å slippe å betale for retting så lenge mangelen omfattes av fkjloven? Langt fra alle forbrukere kjenner sine rettigheter vedr. reklamasjon, og mange hadde nok fort godtatt repkost selv om selger er lovpålagt å rette samme mangel vederlagsfritt. God butikkskikk er å behandle alle slike saker som garanti/reklamasjon inntil man påviser det motsatte.

Eg mener at det er rett og rimelig at kunden selv krever sin rett. Her spesifikt å reklamere, subsidiert krevd retting via garanti. Dette er ikke to ukjente ord for forbrukere, og det er såpass vanlig å si at man både vil reklamere og bruke garanti når man leverer inn at eg er nesten overrasket over at det forekommer tilfeller hvor det ikke blir nevnt. Slik som her.

Lenke til kommentar

Vel, med mindre det var det du mente så var innlegget ditt like malplassert som ostepopp i kjøttdisken. At du mener at Komplett er bedre, er en ting, men gjør du et søk så vil du se at mange også har problemer med Komplett. Dvs, alle har på et eller tidspunkt kunder som er misfornøyde.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...