NextoN Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Hei For snart tre år siden kjøpte jeg en PC hos Multicom.no og i sommer begynte den å kræsje. Sendte den inn til multicom for undersøkelse og fikk dette svaret idag: "Hei PC-en din har nå blitt undersøkt av en tekniker. Det viser seg at en reparasjon av denne ikke vil være lønnsomt ift. PC-ens nåværende verdi. Ønsker du at vi sender PC-en i retur, så vil du måtte betale kr 600,- i undersøkelsesgebyr. Ellers kan vi skrote PC-en her hos oss, uten at du vil måtte betale noe for dette. Vennligst ta kontakt." Følte jeg hadde en sterk sak her ang reklamasjon og evnt få refundert eller reparert pcen som hadde en verdi av 13000 i kjøpsøyeblikket. Kan jeg kreve reklamasjon? Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Er det all teksten fra tekniker? Næringskjøp eller forbrukerkjøp? Hvis det er et forbrukerkjøp så henvender du deg til Multicom og sier du vil reklamere. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2011 Dette er forbrukerkjøp til mitt personlig bruk. Er det relevant å vite hva feilen er? Sender en mail til de nå og sier jeg vil reklamere. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Feilen er rellevant. Reklamasjonsretten kan ikke benyttes hvis skaden skyldes bruk, normal slitasje e.l. (også støv). Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2011 Feilen er nok ikke vanlig slitasje da jeg fikk besked om å åpne pcen og tørke vekk støv, men det var tilnærmet støvfritt. Er spent å høre hva feilen er, får vell svar i morgen. 1 Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2011 (endret) Fikk dette i svar fra Multicom: "Hei igjen, Det ser ut til å være enten hovedkortet eller skjermkortet som fører til dette. Vi har dessverre ikke disse delene lokalt, og får da ikke testet dette uten å evt. bestille disse delene." Som tidligere skrevet, så vil kostnadene for dette fort overstige prisen PC-en nå er verdt. Vil dette si at jeg har rett på reklamasjon? Endret 18. oktober 2011 av NextoN Lenke til kommentar
darket Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 (endret) Hei Multicom er noen sniker, og ønsker selvfølgelig ikke å dekke en dritt av dette selv. Tjener så lite penger at her må det spares der det kan spares. Sett dette mange mange ganger. Skriv at du reklamerer og ønsker reparasjon i henhold til forbrukerkjøpsloven, et hovedkort eller skjermkort skal vare vesentlig lenger enn 2 år. Da er det teoretisk 5 år som gjelder, ihvertfall tett opp mot 5 år. Utgifter på reklamasjon skal dekkes av multicom, frakt til og fra, sjekk og arbeid. Med mindre det er DIN feil, støv, væskeskade osv. Noe de ikke har påpekt her. Edit: de sier vel at dette er ulønnsomt, noe som er totalt urelevant for deg. Du kan kreve reparasjon, omlevering eller heving av kjøp, er ting ulønnsomt går det som regel mot omlevering til nytt tilsvarende produkt. Hold oss oppdatert med svar Endret 18. oktober 2011 av darket 3 Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Hei Multicom er noen sniker, og ønsker selvfølgelig ikke å dekke en dritt av dette selv. Tjener så lite penger at her må det spares der det kan spares. Sett dette mange mange ganger. Skriv at du reklamerer og ønsker reparasjon i henhold til forbrukerkjøpsloven, et hovedkort eller skjermkort skal vare vesentlig lenger enn 2 år. Da er det teoretisk 5 år som gjelder, ihvertfall tett opp mot 5 år. Utgifter på reklamasjon skal dekkes av multicom, frakt til og fra, sjekk og arbeid. Med mindre det er DIN feil, støv, væskeskade osv. Noe de ikke har påpekt her. Edit: de sier vel at dette er ulønnsomt, noe som er totalt urelevant for deg. Du kan kreve reparasjon, omlevering eller heving av kjøp, er ting ulønnsomt går det som regel mot omlevering til nytt tilsvarende produkt. Hold oss oppdatert med svar Spurte om reklamasjon og fikk følgende svar fra Multicom: "Hei. For å kunne reklamere på en vare, så bør dette gjøres skriftlig i forkant av innsendingen. Vi tar nå uansett til etterretning ditt reklamasjonskrav, og ber deg svare på følgende spørsmål. Hvor lenge har problemet vedvart? Var det andre problemer som ikke er opplyst i første e-post som har vært problemer før dette oppsto? Mvh Multicom.no". Problemet har vedvart i en måned før jeg sendte pc inn. Er heller ingen andre problemer jeg ikke har opplyst om. Endret 19. oktober 2011 av NextoN Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Multicom har helt rett i at du burde reklamert ved innsending. Selv om du har reklamasjonsretten så har ikke butikken plikt til å gjennomføre reklamasjon. Det er dog dårlig kundeservice. Uansett har du fem års reklamasjonsfrist. Dette vil si at du skal kunne reklamere på alle mangler som dukker opp innen fem år, så lenge mangelen følger vilkårene i forbrukerkjøpsloven. En utfyllende feilbeskrivelse her kan hjelpe oss i å forstå problemet, omfanget og ikke minst svarene fra Multicom. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Pcen begynte å kræsje ved tung belastning, dvs spill osv. Etter en kjapp runde her på forumet fant jeg en tråd der hvor det stod at skjermkortet mitt på denne pcen NVIDIA® GeForce® 9800M GTS var kjent for å "dø" ut. Var heller ingenting jeg som bruker kunne gjøre og valgte derfor å sende inn til reperasjon. Her er mailen jeg skrev først til Multicom: Min Multicom Kunshan M860 sliter litt i spill. Den kræsjer plutselig(i spill) og lurer på om det er en hardware feil på skjermkortet siden dette skjermkortet er kjent for å "dø" plutselig. Har prøvd alt jeg som bruker kan gjøre, formatering, ulike instillinger men under belastning så fryser pcen og må restartes. Her er en av trådene der jeg så noen hadde likenende problem: HER Endret 19. oktober 2011 av NextoN Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Da virker det som om du har en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven, ja. Det som kompliserer ting litt her er at du reklamerte ikke med en gang. Hadde du reklamert med en gang så er det mulig at maskinen hadde blitt sendt til et eksternt verksted(eller til et annet). Nå er det mulig at de må sende den inn til rett sted. Dette bør ikke være noe problem, men vil kunne medføre lenger reparasjonstid. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Hvilke spill? F.eks Starcraft2 har ikke FPS-sperre i programkoden sin (hvis de ikke endelig har klart å gjøre noe med det), noe som gjør at Nvidia-kortene går varm og kan brenne opp. Kan enkelt fikses ved hjelp av 2 linjer i config-filen. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 Left for dead 2 Call of duty MW Company of Heroes Kan også skje i windows ved høy belastning, og bare hvis jeg trykker på 3dmark så fryser pcen. Den kan ikke fryse hvis ikke den har laderen i fordi da kjører den ikke på full ytelse. Men er vell litt seint å prøve det trikset ditt med endring av config. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Da virker det som om du har en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven, ja. Det som kompliserer ting litt her er at du reklamerte ikke med en gang. Hadde du reklamert med en gang så er det mulig at maskinen hadde blitt sendt til et eksternt verksted(eller til et annet). Nå er det mulig at de må sende den inn til rett sted. Dette bør ikke være noe problem, men vil kunne medføre lenger reparasjonstid. Du mener det er rimelig av butikken å forvente at kunden skal fortelle dem at h*n ønsker å slippe å betale for retting så lenge mangelen omfattes av fkjloven? Langt fra alle forbrukere kjenner sine rettigheter vedr. reklamasjon, og mange hadde nok fort godtatt repkost selv om selger er lovpålagt å rette samme mangel vederlagsfritt. God butikkskikk er å behandle alle slike saker som garanti/reklamasjon inntil man påviser det motsatte. Nå skriver TS imidlertid ikke særlig mye av hva som ble sagt ved innlevering, hvorvidt TS selv godtok betalbar reparasjon, eller om han i det hele tatt ble informert om muligheten for at reparasjon kan komme til å koste noe. Selger har nemlig ikke rett til å kreve betaling uten at kunden på forhånd (før innlevering) er underrettet om at dette kan bli aktuelt. Kilde "Hei. For å kunne reklamere på en vare, så bør dette gjøres skriftlig i forkant av innsendingen. Vi tar nå uansett til etterretning ditt reklamasjonskrav, og ber deg svare på følgende spørsmål. Hvor lenge har problemet vedvart? Var det andre problemer som ikke er opplyst i første e-post som har vært problemer før dette oppsto? Mvh Multicom.no". Problemet har vedvart i en måned før jeg sendte pc inn. Er heller ingen andre problemer jeg ikke har opplyst om. Grunnen til at de spør er første avsnitt i fkjlovens §27 som sier at "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen." Endret 19. oktober 2011 av srbz 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Du mener det er rimelig av butikken å forvente at kunden skal fortelle dem at h*n ønsker å slippe å betale for retting så lenge mangelen omfattes av fkjloven? Langt fra alle forbrukere kjenner sine rettigheter vedr. reklamasjon, og mange hadde nok fort godtatt repkost selv om selger er lovpålagt å rette samme mangel vederlagsfritt. God butikkskikk er å behandle alle slike saker som garanti/reklamasjon inntil man påviser det motsatte. Eg mener at det er rett og rimelig at kunden selv krever sin rett. Her spesifikt å reklamere, subsidiert krevd retting via garanti. Dette er ikke to ukjente ord for forbrukere, og det er såpass vanlig å si at man både vil reklamere og bruke garanti når man leverer inn at eg er nesten overrasket over at det forekommer tilfeller hvor det ikke blir nevnt. Slik som her. Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Bare bruk komplett i stedet. Returnerte en defekt blueray brenner som drepte noen dyre 50gb plater, fikk en 10pk 25gb til en verdi av 500 samt ny brenner. Elsker komplett. <3 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Er ikke det irrelevant for saken? Trådstarter har handlet hos Multicom, og har en pågående sak der. Hjelper lite å sende den inn til Komplett, for å si det slik. 5 Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Jeg ville bare poengtere generelt at komplett er bedre. Jeg håper for din del at du virkelig ikke tolket det som et forslag til å sende inn maskinen til en annen butikk for reklamasjon. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Vel, med mindre det var det du mente så var innlegget ditt like malplassert som ostepopp i kjøttdisken. At du mener at Komplett er bedre, er en ting, men gjør du et søk så vil du se at mange også har problemer med Komplett. Dvs, alle har på et eller tidspunkt kunder som er misfornøyde. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 28. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2011 Etter siste mail så har multicom sluttet å respondere. Hva er det som lønner seg nå? Har hørt at hvis de bruker mer enn tre måneder på å behandle saken så vil jeg få refundert kjøpsummen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå