screenman Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Noen som vet om kvalmedempende medikamenter som demper kvalme forårsaket av angst? Takker for svar Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Kontakt lege,det er det lureste. Lenke til kommentar
bonkytonk Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Det finnes rent kvalmedempende medisiner som Afipran (reseptbelagt). De kan funke bra, men kvalme forårsaket av angst består gjerne ikke bare av selve kvalmen, men en mer all-round kjip følelse i magen. Da kan angstdempende midler som Vival være gode, de demper både angst og kvalme. Men du må være veldig påpasselig med å ikke bli tilvendt. Får du utskrevet slik medisin kan det redusere angsten betraktelig bare å ha tablettene med deg til enhver tid og vite at du kan ta dem når det trengs. Ellers er midler mot reisesyke kvalmedempende, men du blir også veldig trett av dem. Lenke til kommentar
Håp83 Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Jeg brukte Afirpran når jeg var på det verste, i et forsøk på å beholde det lille jeg fikk i meg, + en pause fra den ubehaglige kvalmefølelsen. Ble innlagt på sykehus og satte på intravenøst pga dehydrering. Gikk ned 10 kg på en uke og videre svært lite mat jeg fikk i meg de neste 4 ukene etter det, og det lille jeg fikk i meg kom ut igjen på den ene eller den andre måten. Var et rent helvete... Kusten ble til slutt å klare å holde tilbake oppkastene uten Afirpran (som til syvende og sist ikke klarte å ta bort kvalmefølelsen uansett), med noen av de samme teknikkene som ved andre angstsymptomer og plager, for deretter å klare å roe hele kvalmefølelsen. Jeg tvingte i meg litt mat,feks. en liten bit av en ritz kjeks, loffskive, chips, havresupe med blåbærsaft når det sto på som verst. Svelgte ned med vann om jeg måtte. Blåbærbiola gjorde også godt. Og så var det pusteteknikker og kongnetiv tenking. Dette er nå ett år siden, ting ble bedre etterhvert :-) Jeg vet det her bare ble spurt om et medikament. Og jeg vet hvor gjerne en skulle ønske at der fantes noe som kunne få bort den pokkers kvalmefølelsen. Men for meg lå ikke den beste løsningen til slutt på problemet i et medikament. Så om ikke det er høyst nødvendig og på anbefaling fra lege ville ikke jeg den dag i dag ha kastet bort tiden på å forsøke å dempe det med et medikament. Noe annet som også hjalp på var vitaminer, kanskje det kunne ha vært noe å forsøke? Multivitamin, ekstra c og b, og jeg for min del sverger til 6 omega3 hverdag, har hjulpet meg masse med angst og depresjon. Måler jevnlig verdiene hos legen. Og er faktisk ganske overrasket over hvor mye det har hjulpet... Uansett, det er noe pokkers dritt rett og slett..:-( Jeg håper du den dag i dag er kvitt kvalmen for lengst :-) Skrev i grunn svaret helst for de som skulle være uheldige å komme etter i søken på det samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå