Gå til innhold

Drar datalagringsdirektivet for retten

Anbefalte innlegg

Hvis de ikke klarer å stoppe det, skal iallefall jeg gjemme meg bak fem-seks proxy og aldri oppgi noe private info i nærmeste fremtid

Ingen som lagrer noe privat info av deg uansett. Bare IP-en du har kommunisert med og når. Når skal folk lære som tror at DLD lagrer alt av info som du sender over nett?

Ingen seriøse parter har påstått at det er trafikk som lagres, eller at det er problemet. Ofte er hvem, hvor og når absolutt mer enn nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DLD lagrer ikke noe trafikk, bare info om hvor og når trafikk har gått.

Dette stemmer, men det blir over 1kb når dette krypteres, men det er ille nok.

Det som skal lagres er Ipen du tilkobler og du tilkobler fra... Og tidspunkt og dato, og er det epost skal mottaker lagres...

Så skal dette krypteres og da stiger filstørrelsen, og jo større den er, jo mer harddisker brukes.

Men det morsomme her er at vi planlegger å ØKE antallet tilkoblinger slik at de MÅ LAGRE en masse rent søppel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Et godt tiltak, håper dette lykkes.

Oppfordrer folk, i sakens anledning, å skjenke fornuftige summer som 128, 256, 512 etc. Sjøl har jeg bidratt med 1 "KiK" (1 Kibi Kroner = 1024).

Lenke til kommentar

Om det er noen som kan ta opp kampen med Jens og Erna så er det Georg Apenes! Har alltid hatt sansen for hans røffe stil og uredde framferd.

Tips: greit om dere setter opp en counter på hjemmesiden slik at vi kan se hvor mye penger dere akkumlerer!!!!

Endret av hda
Lenke til kommentar

Ingen som lagrer noe privat info av deg uansett. Bare IP-en du har kommunisert med og når. Når skal folk lære som tror at DLD lagrer alt av info som du sender over nett?

Er du blant de som tror at posisjonen din bare lagres når du faktisk ringer eller blir oppringt? Du er kanskje ikke klar over hvor ofte en helt vanlig mobiltelefon kommuniserer med omverdenen? Eller at en gjennomsnittlig mobiltelefon blir mer og mer avansert, og kommuniserer deretter? I Danmark lagres i gjennomsnitt 82 000 punkter per person i året, det er 224 om dagen. En stor andel av disse er fra mobiltelefoner. I realiteten blir alle dine bevegelser kartlagt, så sant du ikke legger mobilen igjen hjemme. Men det blir sikkert ansett for å være mistenkelig oppførsel.

http://www.digi.no/858801/lagrer-82-000-dld-poster-per-danske-i-aar

"Telesjef i TDC, Mogens Ritsholm, anslår at antallet poster vil vokse med mellom 50 og 100 prosent i året, i takt med hvordan mengden av kommunikasjon vokser."

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er du blant de som tror at posisjonen din bare lagres når du faktisk ringer eller blir oppringt? Du er kanskje ikke klar over hvor ofte en helt vanlig mobiltelefon kommuniserer med omverdenen? Eller at en gjennomsnittlig mobiltelefon blir mer og mer avansert, og kommuniserer deretter? I Danmark lagres i gjennomsnitt 82 000 punkter per person i året, det er 224 om dagen. En stor andel av disse er fra mobiltelefoner. I realiteten blir alle dine bevegelser kartlagt, så sant du ikke legger mobilen igjen hjemme. Men det blir sikkert ansett for å være mistenkelig oppførsel.

http://www.digi.no/858801/lagrer-82-000-dld-poster-per-danske-i-aar

"Telesjef i TDC, Mogens Ritsholm, anslår at antallet poster vil vokse med mellom 50 og 100 prosent i året, i takt med hvordan mengden av kommunikasjon vokser."

Jeg jobber med det i Telenor, så jeg vet en del om hva som blir lagret av info. Jeg er en av de som faktisk veldig ofte får inn henvendelser fra frustrerte folk som skulle ønske vi hadde hatt lov å lagre mer.

Lenke til kommentar

Men men! Håper regjeringa står klar med sjekker signert til Western Digital og kompani.

For når DLD settes igang så skal trafikken de skal lagre... RETT I TAKET og mange disker vil bli fyllt til randen med SØPPEL.

Jeg håper de gjør som NAV og lagrer ALT på disketter, da blir det streik på dagen :tease:

Lenke til kommentar

Jeg jobber med det i Telenor, så jeg vet en del om hva som blir lagret av info. Jeg er en av de som faktisk veldig ofte får inn henvendelser fra frustrerte folk som skulle ønske vi hadde hatt lov å lagre mer.

Du synes bare det er uproblematisk at samtlige personers bevegelser kartlegges? Jeg synes det er ganske paradoksalt at folk kan svelge slikt, samtidig som det er vanskelig å få gjennomført GPS-sporing av demente personer som er til fare for seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er hovedproblemet med DLD er prinsippendringen. Vi går da fra prinsippet om at man bedriver ad-hoc overvåkning av mennesker basert på mistanke til å overvåke alle i tilfellet noen skulle ha kriminelle hensikter.

For å vise hvor absurd DLD er så kan man bare tenke seg postvesenet skulle ha full track på hvem som sendte post til hvem, eller at macdonalds skulle ha registre som sa noe om hvem som snakket med hvem på restauranten og hvor lenge samtalen foregikk.

DLD er i realiteten et verktøy som vi kjenner igjen fra totalitære regimer vi normalt ikke ønsker å sammenligne oss med.

Nei til DLD!

Endret av hda
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du synes bare det er uproblematisk at samtlige personers bevegelser kartlegges? Jeg synes det er ganske paradoksalt at folk kan svelge slikt, samtidig som det er vanskelig å få gjennomført GPS-sporing av demente personer som er til fare for seg selv.

Hadde det vært det som hadde skjedd så hadde jeg så klart ikke syntes det. Men det blir litt for konspirasjonsteori-aktig for min del at så mange tror dette er brukt til overvåkning. Det er umulig å drifte et mobilnett skikkelig uten å ha logg over feilmeldinger på samtaler på hvilken basestasjon det er gjort på og slikt. Det er INGEN uvedkomne som får tilgang til den infoen uten krav fra politiet. Sett deg litt mer inn i hva DLD faktisk innebærer og ikke bare les kritiske uobjektive artikler på nettet.

hda: Jeg ser den med prinsippet, det er i og for seg de jeg respekterer mest blant "nei til DLD"-gjengen. Det må jo lages en logg over slike ting skal man i det hele tatt ha mulighet til å hente det ut, kan ikke hente ut info som ikke finnes. Men det virker som om så mange tror at Stoltenberg & co sitter der og overvåker litt på julebordet når de kjeder seg.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Hadde det vært det som hadde skjedd så hadde jeg så klart ikke syntes det. Men det blir litt for konspirasjonsteori-aktig for min del at så mange tror dette er brukt til overvåkning. Det er umulig å drifte et mobilnett skikkelig uten å ha logg over feilmeldinger på samtaler på hvilken basestasjon det er gjort på og slikt. Det er INGEN uvedkomne som får tilgang til den infoen uten krav fra politiet. Sett deg litt mer inn i hva DLD faktisk innebærer og ikke bare les kritiske uobjektive artikler på nettet.

Beklager, dette handler verken om konspirasjonsteorier eller mangellfull eller ensidig informasjon. Dette er ganske enkelt en verdidebatt; noen er for økt overvåkning, andre er i mot.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Før du anbefaler andre å lese seg opp på DLD bør du kanskje sette deg bedre inn i hvilke tilfeller hvor data skal kunne hentes ut? Og som hda påpeker er det en meget viktig prinsipiell forskjell mellom å lagre nødvendig data midlertidig og å lovpålegge systematisk lagring av data.

Ellers kan du jo se at det fungerer slik i praksis her: http://www.digi.no/866305/slik-er-seks-maaneders-dld-data-i-praksis

Den viser ganske tydelig hva en mengde tilsynelatende "uviktige" opplysninger kan settes sammen til. Sitat: "Hver for seg er ikke postene særlig interessante, men samlet kan man stort sett se hvor Spitz har vært til enhver tid i perioden august 2009 til februar 2010."

DLD innebærer en systematisk kartlegging av samtlige borgeres bevegelser. Det betyr selvsagt ikke at det sitter en nisse og lager slike animasjoner for alle og studerer disse. Men kartleggingen finner sted. I tilfelle.

Endret av Aasgaard
  • Liker 3
Lenke til kommentar

hda: Jeg ser den med prinsippet, det er i og for seg de jeg respekterer mest blant "nei til DLD"-gjengen. Det må jo lages en logg over slike ting skal man i det hele tatt ha mulighet til å hente det ut, kan ikke hente ut info som ikke finnes. Men det virker som om så mange tror at Stoltenberg & co sitter der og overvåker litt på julebordet når de kjeder seg.

Hvis du spinner litt videre på den med at DLD innebærer en prinsippending, hvilke tiltak vil da være ansett som nødvendige (og da akseptable) ved neste korsvei? En lempning i alvorlighet for innsyn? en lempning i hvem som skal ha innsyn? utvide lagringen til også å inneholde noe innhold?

Slik som jeg vurderer det er DLD ikke endestasjonen, men snarere første stopp på en reise vi ikke har den fjerneste anelse vil ende.

Nei til DLD!

Endret av hda
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...