Gå til innhold

Galaxy S II vs. iPhone 4s - Speed & Camera comparison - Si din mening.

217 stemmer

1. 1. Blir folk lurt via media til å tro at iPhone 4s er så rask som apple skal ha det til? Samt kvaliteten på kameraet?

Anbefalte innlegg

I denne diskusjonen, med det fokuset som er satt fra trådstarter, er det gjort å glemme at iPhone er synonymt med smart phone, at den definerte dette markedet da den kom og at telefonen selv den dag i dag er en ledestjerne som alt skal måles opp mot. Naturlig nok!

På mange måter kan dette sammenlignes med begrepet "å Google" uten at noen av dere ville protestert mot dette? Begrepet "Googling" er parallelt med iPhone, i mine øyne, og det skal mye til før dette endres. Apple skal drite seg mye ut før media begynner å se på alternative telefoner som utgangspunkt for sine vurderinger og tester. Alt måles opp mot iPhone... Til og med når det gjelder ice fram snakkes det om at Google med dette skal ta igjen iOS.

Er heller ikke udelt enig i at Apple svir av store beløp på tradisjonell markedsføringsalig dere diskuterer her. Mistenker at Apple bruker langt mindre på tradisjonell markedsføring av iPhone enn dere tror. Og i alle fall langt mindre enn Samsung har brukt på SG II og Galaxy tab'ene; ser reklame i hytt og pine for disse produktene...

Apple er på sin side "heldig" som innehar den posisjonen selskapet har ettersom det forenkler ting; publikum er interessert, så derfor er media interessert. Sett en dato en dag i året, lekk litt nyheter, la media spekulere, trykk opp noen plakater til salgsåpning, organiser kø foran utsalgene og la media gasse seg i detaljer på åpningsdagen. Krever ikke mye penger det. Samsung må kjøre helsider i alle landets medier og gjentagende produktannonser på alle nettsider i måneder før, under og etter en lansering. Selv for deres presumptivt topp produkter. Det koster...

Apple vinner uansett fordi det er Apple, og dette vil ikke endre seg før Samsung klarer å innta den posisjonen Apple i dag har. Og hvordan skal de få det til? Da må Apple tråkke veldig feil og Samsung gjøre veldig mye rett. Vinner ikke markedet fordi det er "open-source" og har overklokkingsvennlig hardware. Det driter folk flest i!

Trenger ikke en doktorgrad i markedsføring for å forstå dette selv om det hjelper... :-)

Endret av Stool Sample
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I denne diskusjonen, med det fokuset som er satt fra trådstarter, er det gjort å glemme at iPhone er synonymt med smart phone, at den definerte dette markedet da den kom og at telefonen selv den dag i dag er en ledestjerne som alt skal måles opp mot. Naturlig nok!

Dette stemmer jo overhode ikke. Begrepet smarttelefon eksisterte lenge før Apple var inne i bildet. Apple var sent ute. Nærere sannheten er at iPhone er synonymt med Apples visjon av en smarttelefon. På samme måte som iPod ikke er synonymt med mp3-spiller, men snarere synonymt med Apples visjon av en mp3-spiller. Derimot finnes det en god del mennesker der ute som er blitt overtalt av Apples PR-maskineri til å tro at iPhone er synonymt med smarttelefon og iPod er synonymt med mp3-spiller.

På mange måter kan dette sammenlignes med begrepet "å Google" uten at noen av dere ville protestert mot dette? Begrepet "Googling" er parallelt med iPhone, i mine øyne, og det skal mye til før dette endres.

Ei heller her er jeg enig. Det er en vesensforskjell mellom "googling" og "iPhone". Det finnes masse mennesker der ute som bruker uttrykket "googling" synonymt for søk. "Jeg skal bare google det hos Microsoft" f. eks. Har aldri opplevd at folk sier "Jeg kjøpte en ny iPhone fra Samsung i dag". Men forskjellen fortsetter. Google dominerer markedet for søk fullstendig. De fleste alternative er mer eller mindre tapsprosjekter, og google har opp gjennom årene skviset en bråte større konkurrenter ut av markedet og de som allerede var store på markedet er for lengst borte. Apple derimot har ikke skivset noen ut av markedet. De har ståljet mye av markedsandelene, men ikke skivset noen ut. Ei heller dominerer de markedet på samme måte som google gjør for søk.

Apple vinner uansett fordi det er Apple, og dette vil ikke endre seg før Samsung klarer å innta den posisjonen Apple i dag har. Og hvordan skal de få det til? Da må Apple tråkke veldig feil og Samsung gjøre veldig mye rett.

Den spådomen tror jeg er feil. Innovasjon kan aldri fortsette i høygir over lengre tid. Etterhvert vil Apples innovasjon stase opp (dette har vi allerede sett klare eksempler på). Det som kommer til å skje på kort sikt er at Apple går en del tilbake og konkurrentene frem (vi har allerede sett trenden) og markedet vil stabilisere seg.

På lengre sikt vil det komme inn en ny konkurrent som revolusjonerer markedet med ny innovasjon, og Apple (og mange andre) vil tape stort og bli marginale aktører. Nokia er et glimrende eksempel på dette. De innoverte svært tidlig og svært mye, og var konger på haugen i veldig lang tid. Men etterhvert bremset innovasjonen, andre kom inn på markedet og revolusjonerte det, og Nokia gikk kraftig tilbake. Vi har allerede startet å se lignende trender fra Apple. Forskjellen er at Nokia holdt ut veldig mye lenger før trenden startet, noe som muligens betyr at Apple kommer til å oppleve dette på veldig mye kortere tid enn Nokia.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Dette stemmer jo overhode ikke. Begrepet smarttelefon eksisterte lenge før Apple var inne i bildet.

Ja, det fantes vel tre-fire qtek telefoner på landsbasis før den tid som virkelig gjorde sitt for å få begrepet inn i dagligtalen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette stemmer jo overhode ikke. Begrepet smarttelefon eksisterte lenge før Apple var inne i bildet.

Ja, det fantes vel tre-fire qtek telefoner på landsbasis før den tid som virkelig gjorde sitt for å få begrepet inn i dagligtalen.

La oss nå heller ikke glemme Sony Ericsson P800, P900 og P910... Var den ulykkelige eier av alle tre før Qtek revolusjonen også nådde meg, fri og bevare... Har en "litt" enklere tilværelse i dag... :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det gikk også an å søke fram informasjon på Internet før Google kom på banen. Men Google revolusjonerte det, eller gjorde det brukervenlig om du vil. Derfor er googling terminologien og synonymt med å søke fram informasjon. Litt slik som med termoser. Termosen som satte standarder for termoser hette "Termos", og nå er alle beskrivd som termoser, uansett om det er X eller Y som produserer den.

Slik er det også med iPhone. Det fantes smarttelefoner før iPhone - revolusjonen i ettertid er i stor grad påvirka av Apple.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det gikk også an å søke fram informasjon på Internet før Google kom på banen. Men Google revolusjonerte det, eller gjorde det brukervenlig om du vil. Derfor er googling terminologien og synonymt med å søke fram informasjon. Litt slik som med termoser. Termosen som satte standarder for termoser hette "Termos", og nå er alle beskrivd som termoser, uansett om det er X eller Y som produserer den.

Slik er det også med iPhone. Det fantes smarttelefoner før iPhone - revolusjonen i ettertid er i stor grad påvirka av Apple.

Likefullt så er det ikke vanlig å si "jeg skal ha en ny iphone" når man skal ha en ny mobil.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Nuvel, møter daglig på utsagnet "Eg skal ha ein sånn iPhone" i jobben som telebutikkansatt.

Det de i grunn er ute etter er en smarttelefon med touchskjerm. Forferdelig mange veit bare ikkje bedre, og tror at HTC, Samsung, og alle firkanta tlf med store touchskjermen er "sånn iPhone". Det sier litt om kor "dominante" Apple har klart å gjøre seg på markedet.

Endret av member-97590
Lenke til kommentar

Tja, om de spør etter en iPhone fordi det for dem er synonymt med smartphone, eller fordi det er det eneste større merket som har ett, og kun ett, gjenkjennelig navn er ikke lett å si. Det ene er merkevare som blir til begrep, det andre er uvitenhet/usikkerhet.. Litt som å gå i en Apple Store og si at du trenger en ny Pc... Ikke akkurat feil det heller :D

Lenke til kommentar

Hmm, ser ikke ut som dette eksempelbildet rokker så mye ved tidligere anmeldelser? Dvs at kameraene er rimlig likeverdig, når er det riktignok litt forskjell rundtomkring på eksempelbildet, og du har jo valgt en del som er lite representativ for forskjellene sånn jeg ser det, men likefullt, om man kikker rundt på eksempelbildene, så virker de ganske like? (ihvertfall på detaljgrad)

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere vært iphone bruker, og hatt alle iphonene til og med iphone 4. Byttet ut denne, når iPhone 4 s ble en realitet. (Ble rett og slett så skuffet over spesifikasjonene på den, så valgte å prøve noe nytt)

Derfor gikk jeg over til Samsung galaxy s2. Og jeg har ikke angret ett eneste sekund. Telefonen er lettere, stiligere, RASKERE, man kan gjøre mer som man vil - frihet (Ja, man kan jailbreake iphone, men allikevel så er det enklere å designe menyene osv slik man ønsker på galaxy s2), har også bestilt 32gb minnekort.(Som man bare kan drømme om i en iphone)

Nå venter jeg bare på at 2000 mAh batteriet skal komme med hvitt lokk, så jeg får enda bedre batteritid. (Som jeg heller ikke kunne gjøre med iphone!!)

Lenke til kommentar

Hmm, ser ikke ut som dette eksempelbildet rokker så mye ved tidligere anmeldelser? Dvs at kameraene er rimlig likeverdig, når er det riktignok litt forskjell rundtomkring på eksempelbildet, og du har jo valgt en del som er lite representativ for forskjellene sånn jeg ser det, men likefullt, om man kikker rundt på eksempelbildene, så virker de ganske like? (ihvertfall på detaljgrad)

AtW

Det har du rett i. Eg valte det utsnittet for det var der ein såg best forskjell. Dei virkar relativt like ellers, men på ein del av områda er iPhonen betre. Det kan ein også sjå på videodelen.

Lenke til kommentar

AtW

Det har du rett i. Eg valte det utsnittet for det var der ein såg best forskjell. Dei virkar relativt like ellers, men på ein del av områda er iPhonen betre. Det kan ein også sjå på videodelen.

Og på endel av områdene er SGS2 bedre, det virker som begge lider av ustabil kvalitet ut mot kantene.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...