Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nytt hovedkort,cpu og RAM - bluescreen ved boot!

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg et nytt asus p8p67 B3 kort, Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB (KHX1600C9D3K2) og i5-2500k. Jeg bytter hovedkort og monterte alt, har kontrollert at ingen pins er knekt, og jeg har bygd pc mange ganger før og vet hvor alt skal sitte. Når jeg booter, kommerj eg meg til windows loading screenen, men så får jeg en kjapp bluescreen med fult av skrift på og det lyser rødt på "memory" eller noe lignende i hovedkortet. Rambrikkene er ikke whitelista til hovedkortet, men skal det ikke fungere uansett? fant et veldig lignende par rambrikker som vara whitelista, nesten helt like, samme hz og kapasitet. Jeg har lest noen steder at det hjelper og bytte slots til de blå, har en i svart og en i blå nå. Er ikke hjemme atm, og får ikke byttet. Noen som vet om det kan være rammen som rett og slett ikke fungerer emd hovedkortet selvom det er støtta minne, teknologi og frekvens. Eller om det kan være noe så lett som å bytte slots.

Takk for alle svar!

Abreham

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du har minnebrikkene i slots med forskjellig farge kjører du vel ikke parvis lenger. Mulig det gir et utslag. sørg for at de står i slots med lik farge.

Har prøvd med bare en minnebrikke, i svart og blå slot, fungerer ikke. Når jeg feilsøker står det: A recent driver insallation or upgrade may be preventing the system from starting.

Result: Failed. Error code = 0x490

Har prøvd å koble ut alle harddiskene untatt den eldste greenpower 1tb western digital, og det fungerer fortsatt ikke. Oppdaterer så snart jeg har prøvd nye ting

Lenke til kommentar

kan se ut som feilmeldingen anngår boot-record. har du installasjonscd'n så sett i den og velg repair. Sett litt rundt og det virker som om windows er forvirret hvor den finner boot-informasjonen. Dette kan jo lett skje hvis du har byttet ut masse hardware uten å installere os på nytt.

Lenke til kommentar

kan se ut som feilmeldingen anngår boot-record. har du installasjonscd'n så sett i den og velg repair. Sett litt rundt og det virker som om windows er forvirret hvor den finner boot-informasjonen. Dette kan jo lett skje hvis du har byttet ut masse hardware uten å installere os på nytt.

Hr bare windows xp, men kan jo bruke den til å formatere medl, og installere xp, for så å brenne windows 7 igjen ?

Lenke til kommentar

Programvaren er ikke kompatibel med maskinvaren. Du må nok dessverre levere tilbake alt.

Hva mener du med det? hvorfor må jeg levere tilbake hovedkort, ram og prosessor?`det er jo teit :p Den funker jo, den starter, men det lyser rødt på dim_LED. Får forresten bluescreen når jeg bruker xp cd også.

Lenke til kommentar

Hei, jeg hadde også problemer med ram. Jeg har samme ram og hk, men jeg har et P8 Z68-V PRO. Det sto at jeg skulle ha rammen i a2 og b2, men det funket dårlig. Jeg prøvde også med en brikke og flere forskjellige plasseringer. Men det var en ting jeg ikke hadde prøvd og det var b1 b2 og da funket alt. Rammen sto heller ikke i listen i boken som fulgte med.

Lenke til kommentar

Hei, jeg hadde også problemer med ram. Jeg har samme ram og hk, men jeg har et P8 Z68-V PRO. Det sto at jeg skulle ha rammen i a2 og b2, men det funket dårlig. Jeg prøvde også med en brikke og flere forskjellige plasseringer. Men det var en ting jeg ikke hadde prøvd og det var b1 b2 og da funket alt. Rammen sto heller ikke i listen i boken som fulgte med.

Og hva er a2 og hva er b2? er b black eller blue ? :p holder det ikke bare å prøve å putte en i svart og hvis det ikke funker putte den i blå?

Lenke til kommentar

Høres ut som om du har samme problemet jeg hadde. Kjøpte ram som ikke var listet 100% kompatibelt med hovedkort og fikk rødt lys på dim_led.

Endte opp med å måtte kjøpe ny ram som var godkjent for kortet da fungerte alt perfekt.

Mulig du har akkurat samme problemet. Bør og stå i hovedkort manualen feilkode for Dim_led og om du har samme som meg vil det da stå at minnet ikke er kompatibelt eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Skal først prøve å kjøpe ny ram, hvis det ikke funker, må jeg ringe deg :p eller sende meld eller hva du vil. Men uansett, jeg avinstallerte ikke de driverne til det gamle kortet, må jeg reformatere eller noe kanskje ?

Har formatert begge diskene, og når jeg skal installere windows får jeg beskjed om at jeg må fjerne nylig installert hardware eller at jeg har virus, men det har jeg jo garantert ikke :p så skal prøve med ram. Kan noen komme med noen forslag, under 450 kroner`? 4 gb holder :) Må være lista for kortet

Lenke til kommentar

jeg har sliti med ram en hel måned, er på tredje merke nå, og kjørte en gangske lang og kjedelig kveld i går med mem test , med hver brikker og begge i hver slott på auto og manuell instillinger på mem speed/timings etc.

Orker ikke å fornorske alt nå, skal dra til world of tanks, men her er litt fra asusrog forumet.

http://www.asusrog.com/forums/showthread.php?4946-Maximus-Gene-z-vengeance-ddr3-and-mem-test.Pictures-inside

Kort fortalt, vengeance brikkene på mitt asus gene-z brett, vill ikke over 1066 'okke som'

i xmp profil booter den ikke en gang. og på manuelt og 1333 kan jeg være heldig, kanskje.

Lenke til kommentar

Hei.

Hvis det er denne oppgraderingspakken du kjøpte vet jeg nok hva feilen er.

Kjøpte det samme for to uker siden og fikk akkurat det samme som deg etter at jeg hadde byttet hovedkort, cup og ram. Boota fra windows disk og fikk en kjapp blåskjerm og kom ingen vei.

OS min da var kopi av win7 64bit og jeg hadde i tillegg til oppdateringen kjøpt meg en egen OS som var akkurat samme, win7 64bit. Prøvde og trykke repair win. Funket ikke.. Formaterte disken og la windows inn på nytt. Alt fungerer bra!

Tydelig at OS fra gammel pc ikke setter pris på nye deler så løsninger er og formatere og innstalere OS på nytt!

EDIT: Sikker på at du har formatert OS disk?, minnebrikkene mine står også i lik farge på slottene!

Lykke til.

Kenneth

Endret av Svolp
Lenke til kommentar

Hei.

Hvis det er denne oppgraderingspakken du kjøpte vet jeg nok hva feilen er.

Kjøpte det samme for to uker siden og fikk akkurat det samme som deg etter at jeg hadde byttet hovedkort, cup og ram. Boota fra windows disk og fikk en kjapp blåskjerm og kom ingen vei.

OS min da var kopi av win7 64bit og jeg hadde i tillegg til oppdateringen kjøpt meg en egen OS som var akkurat samme, win7 64bit. Prøvde og trykke repair win. Funket ikke.. Formaterte disken og la windows inn på nytt. Alt fungerer bra!

Tydelig at OS fra gammel pc ikke setter pris på nye deler så løsninger er og formatere og innstalere OS på nytt!

EDIT: Sikker på at du har formatert OS disk?, minnebrikkene mine står også i lik farge på slottene!

Lykke til.

Kenneth

Valgte delene sjøl, men er helt like ja! =) er ikk 100% sikker på at jeg fikk formatert den ferdig, for jeg gikk opp i et par timer, når jet fikk ned stod det at cden ikke kunne leses, skal prøve å lån en win 7 cd av noen (jeg bruke xp) og formatere med den, ellers kan jeg jo brenne selv. Men hadde du et rødt lys ved rammen når du slo på pcen og når feilen kom? tusen takk forresten!

Lenke til kommentar

Det la jeg ikke merke til men alt av det du beskriver virker som det problemet jeg hadde ved første oppstart.

Få lånt deg en windows cd, gå inn i bios og få den til og boote fra cd. Deretter trykker du på innstaler Windows. IKKE REPAIR. Deretter velger du hvor du vil plassere windows og da får du opp alle hardiskene. Hvis du har hardisker med noe verdifult pass på at du kun formaterer den disken hvor du har OS, formasjonen tar 5 sekund. Deretter går du bare i gang med innstalasjonen. Da bør det funke hvis det er samme problem som jeg hadde!

Når windows er innstalert går du bare inn i bios igjen og får den til og boote fra disk.

Kenneth

Lenke til kommentar

hei har du prøvd å justere volten på ramen ?

tror det er 1,65 v på ramen der og da vil du få problemer vist du kjører alt på auto !

auto = 1,50 v

Nei, har ikke prøvd det, men det stemmer. Det er 1,65 volt :) kan jo prøve det, selvom jeg ikke er så glad i å kødde med volt, men siden det er 1,65 originalt, kan det vel ikke være så farlig :) tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...