Gå til innhold

hvor lang tid vil det ta å programere et text spill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nettopp derfor det er litt dumt å la det virke som om PHP og SQL er noe han MÅ lære seg - når det finnes så mange alternativer. Men løpet er vel kjørt før det har begynt ;)

Neida, løpet er langt ifra kjørt! Men PHP er fortsatt i live og brukes i stor grad, så å lære seg det før man går løs på mindre brukte språk er ikke dumt. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å ikke snakke om dokumentasjonen.. PHP er knallsterk på den biten i alle fall.

problemet med PHP er at det er alt for mye dokumentasjon; spesielt dokumentasjon av den dårlige sorten. Med mindre du klarer å skille den gode dokumentasjonen fra den dårlige kan du ende opp å lære ting på "feil" måte, hvor du legger til deg dårlige kodeteknikker fra begynnelsen av. Og slike uvaner er vanskelig å gi slipp på. F.eks. er det en alt for stor trend på å blande kode og design i for stor grad, siden dette ofte er den "enkle" veien å gjøre ting.

 

Jeg sier "enkle" med anførselstegn siden dette kun er sant for veldig små prosjekter, og om du ikke trenger å gjøre endringer på koden din i ettertid. Så fort prosjektene har størrelser over et enkelt innleggingsystem og det er noe du kommer til å utvikle på over tid (og kanskje i samarbeid med andre), så er det å få skilt kode og design veldig viktig.

Lenke til kommentar

Jeg utviklet en facebook-app i godt over 2 år. Inviterte hundrevis av timer i prosjektet. Man skjønner egentlig ikke hva man begir seg ut på før man er midt oppi det.

 

Bare prøv. Men du er herved advart, du kan nok gange ditt tidsperspektiv med ti. Og planlegg godt fra starten av, da sparer du mye tid seinere.

Lenke til kommentar

For å ikke snakke om dokumentasjonen.. PHP er knallsterk på den biten i alle fall.

problemet med PHP er at det er alt for mye dokumentasjon; spesielt dokumentasjon av den dårlige sorten. Med mindre du klarer å skille den gode dokumentasjonen fra den dårlige kan du ende opp å lære ting på "feil" måte, hvor du legger til deg dårlige kodeteknikker fra begynnelsen av. Og slike uvaner er vanskelig å gi slipp på. F.eks. er det en alt for stor trend på å blande kode og design i for stor grad, siden dette ofte er den "enkle" veien å gjøre ting.

 

Jeg sier "enkle" med anførselstegn siden dette kun er sant for veldig små prosjekter, og om du ikke trenger å gjøre endringer på koden din i ettertid. Så fort prosjektene har størrelser over et enkelt innleggingsystem og det er noe du kommer til å utvikle på over tid (og kanskje i samarbeid med andre), så er det å få skilt kode og design veldig viktig.

Greit nok, skal ikke si i mot at det er mye dårlig dokumentasjon når det gjelder PHP også, men når man kommer til et visst nivå så skjønner man jo (forhåpentligvis) at OOP osv. er veien å gå. Startet selv ved å blande hele sider på samme .php-fil hvor jeg f. eks tok en if(isset($_POST['foo'])) {doSomething();} else {print html} men skjønte jo etterhvert at det ble kaos og umulig å bruke igjen kode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...