Gå til innhold

Rekordknuseren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra artikkel på foto.no ang. modellbetegnelsen X:

"At kameraet har fått betegnelsen 1D X, kan ifølge Canon forklares på flere måter.

- Det kan være fordi kameraet er et crossover-kamera mellom et studio- og et sportskamera. Og så er det tilfeldigvis også 10. generasjon av Canon-kameraer. Vi kan kanskje også kalle det extreme - som er et dekkende uttrykk."

Lenke til kommentar

Ahh. Flott! Da tror jeg nesten helt sikkert at jeg kan skrinlegge Nikon-planene mine. Godt å se Canon vise litt kjærlighet til pressefotografer. <3 1D-ergonomi, god AF, høyere skuddtakt, bedre ISO og ikke minst fullformatsensor er alt jeg vii ha når jeg får råd til å erstatte 5Den...

Lenke til kommentar

Ahh. Flott! Da tror jeg nesten helt sikkert at jeg kan skrinlegge Nikon-planene mine. Godt å se Canon vise litt kjærlighet til pressefotografer. <3 1D-ergonomi, god AF, høyere skuddtakt, bedre ISO og ikke minst fullformatsensor er alt jeg vii ha når jeg får råd til å erstatte 5Den...

Lurer litt på hva Nikon vil svare med, D3(s/x) begynner å bli gammelt nå til tross for at det er ett fantastisk kamera.

Lenke til kommentar

Sikker noe enda pittelitt bedre - bare synd objektivene deres er såpass mye dyrere...

Nikon kan godt vente littegranne før de lanserer D4, lenge nok til at mange nok hopper over til Canon slik at det blir ett lite prisdump på brukte kremobjektiver...så kommer D4 :!:
Lenke til kommentar

Som glad amatør lurer jeg på en ting angående dette med 18MP. Hvordan blir dette tatt imot til profesjonell studiobruk, f.eks. reklame, mote, der jeg har inntrykk av at man setter pris på mange megapiksler?

Ja, det er helt utrolig hvordan fotografer klarte seg for bare noen få år siden, med kameraer som originale 5D som leverte filer på usle 12 Mp :p

Vet ikke hvor høy oppløsning motemagasiner pleier å printe på, men 18 Mp gir deg 43x30 cm prints på 300 DPI.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer sikkert noe mer studiovennlig fra Canon etterhvert. Utifra specs å dømme er nok dette retta mot presse...

Edit: dessuten kommer det jo i butikkene i akkurat god nok tid til OL - typisk Canon å komme med nye fristende modeller til sånne begivenheter.

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Som jeg sa tidligere i tråden: jeg tror 5D kommer til å bli "studio"-modellen, mens 1D blir presse/sport. Og jeg mistenker at Nikon kommer til å kjøre den samme rollefordelingen mellom D800 og D4 (men jeg krysser fingrene at Nikon vil overraske meg positivt og lansere en "D800h" med lavoppløst sensor).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Stilig sak. Har sansen for den Ethernet-greia, og at man kan låset speilet oppe for økt seriebildehastighet. Virker også som en fin balanse mellom oppløsning og ytelse på høy ASA. Jeg har heldigvis ikke behov for en sånn innretning, men den er jo ganske imponerende uansett.

Merker forresten antydninger til syting fra Canonbrukende studiofolk som helst vil ha flere piksler. Kan i retur rapportere mye klaging fra Nikon-leiren på at det verserer rykter om at D800 kommer til å få 39 megapiksler eller noe slikt. Folk blir aldri fornøyde :p

Er glad man ikke kan gå på fjesboka med dette kameraet, hvis ikke måtte jeg kjøpt det, heldigvis så sover lommeboka mi godt i natt :thumbup:

Det har jo Ethernet-kontakt, så det er sikkert ikke noe problem å lage en liten dingseboms som kan auto-opplaste alle bildene du tar til Tryneblekka. :thumbup:

Lenke til kommentar

Liker alle de smarte småløsningene - touchpad for å blant annet kunne justere lydnivået under videoopptak uten å lage lyd selv, en ekstra joystick for betjening i portrettmodus ++

Liker også at man kan gi kontekst-hint til AF-systemet - er det noen som kommer rett mot/fra deg, følger du et mål hvor det plutselig kan komme kratt og annet i veien etc - smart!

Virker som et gjennomtenkt produksjon, det her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fra artikkel på foto.no ang. modellbetegnelsen X:

"At kameraet har fått betegnelsen 1D X, kan ifølge Canon forklares på flere måter.

- Det kan være fordi kameraet er et crossover-kamera mellom et studio- og et sportskamera. Og så er det tilfeldigvis også 10. generasjon av Canon-kameraer. Vi kan kanskje også kalle det extreme - som er et dekkende uttrykk."

10. generasjon etter hvilken tellemåte?

Virker også som en fin balanse mellom oppløsning og ytelse på høy ASA.

Tja, ISO-ytelsen vet vi strengt tatt ingenting om ennå, selv om det er en del forventninger og antagelser.

Ellers så kan det muligens være et skår i gleden at sportsfotografene får kortere tele å jobbe med. 1,3x crop ga jo 30% mer tele med en gitt objektivpark. En 300mm var jo tilsvarende 390mm på APS-H kameraene. Jeg regner ikke med at sportsjournalistene løper for å bytte ut sine 300mm med 400mm, men det må jo være et lite skår i gleden likevel. Et alternativ er jo å croppe ned fra 18 til ca 10,6 Mp, men da er kanskje den nåværende 16 Mp APS-H Canon 1D mkIV å foretrekke i noen tilfeller. Eller kanskje en brukt 10 Mp APS-H Canon 1D MkIII, fordi den koster rundt 80% mindre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ellers så kan det muligens være et skår i gleden at sportsfotografene får kortere tele å jobbe med. 1,3x crop ga jo 30% mer tele med en gitt objektivpark. En 300mm var jo tilsvarende 390mm på APS-H kameraene. Jeg regner ikke med at sportsjournalistene løper for å bytte ut sine 300mm med 400mm, men det må jo være et lite skår i gleden likevel. Et alternativ er jo å croppe ned fra 18 til ca 10,7 Mp, men da er kanskje den nåværende 16 Mp APS-H Canon 1D mkIV å foretrekke i noen tilfeller. Eller en brukt 10 Mp APS-H 1D MkIII være å foretrekke fordi den koster rundt 80% mindre.

Kan tenke meg at 200-400 blir tilgjengelig samtidlig.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...