Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Den store stygge ulven der er "sammenlignet med MKIV". 2 steg bedre enn MKIV vil si at 1DX blir samme som D700 eller mellom D700 og D3S på det beste (ta en tur innom http://www.imaging-resource.com/ og sammenlign eksempler). Ikke akkurat noen KJEMPE evolusjon når det gjelder støy på høy ISO med andre ord :dontgetit:

Å holde samme støynivå med 50% flere piksler er ikke å kimse av, og er i tråd med utviklingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å holde samme støynivå med 50% flere piksler er ikke å kimse av, og er i tråd med utviklingen.

Hele "utviklingen" der er oppskrytt. De helt store forbedringene i støynivå med samme sensorstørrelse har de siste årene vært i prosessering av jpeg-filer i kameraet - ikke i bedre sensor.

Sammenligner du nye Raw-filer med gamle Raw-filer kjørt gjennom dagens Raw-konverterere, så ser du at det egentlig ikke er den helt store forskjellen...

DxOMark kikker på tallene rått fra sensoren - her er 60D (fra 2010) vs 40D (anno 2007) vs 20D (2004!) resizet til 8Mpx:

post-71211-0-98682900-1319703757_thumb.png

..Dynamikk har blitt litt bedre, men støy som sådan? "Marketing" og sammenligning med bilder fra gamle, utdaterte Jpeg-motorer.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hele "utviklingen" der er oppskrytt. De helt store forbedringene i støynivå med samme sensorstørrelse har de siste årene vært i prosessering av jpeg-filer i kameraet - ikke i bedre sensor.

Sammenligner du nye Raw-filer med gamle Raw-filer kjørt gjennom dagens Raw-konverterere, så ser du at det egentlig ikke er den helt store forskjellen...

DxOMark kikker på tallene rått fra sensoren - her er 60D (fra 2010) vs 40D (anno 2007) vs 20D (2004!) resizet til 8Mpx:

post-71211-0-98682900-1319703757_thumb.png

..Dynamikk har blitt litt bedre, men støy som sådan? "Marketing" og sammenligning med bilder fra gamle, utdaterte Jpeg-motorer.

Og så var det det her med foton- vs. sensorstøy, da :innocent:

Ganske naturlig at det ikke har vært noen forbedring i mellomtonene siden 2004, siden det ikke har vært noen fundamentale forandringer i hvordan lys oppfører seg siden da :tease:

(Med andre ord, hvis du vil se hvordan sensorene faktisk har utvilket seg: drit i å se på kurvene over 18% grå bortsett fra muligens på de ekstremt høye ISO-verdiene. De sier deg stort sett bare hvordan lys oppfører seg.)

Lenke til kommentar

Jeg syns studiobildene til dpreview er en god indikator på hvordan støynivået på høy ISO er i praktisk bruk, og her kan det ikke være tvil om at det har vært utvikling. Her er en sammenligning mellom 50D og 7D/60D, som det bare skiller ett år mellom (ettersom 60D har samme sensor som 7D).

Øverst til venstre: 50D, ISO6400

Øverst til høyre: 60D, ISO6400

Nede til venstre: 50D, ISO1600

Nede til høyre: 7D, ISO 6400

post-78758-0-43296300-1319717658_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg tror 1.3 crop er forlatt pga flere (naturlige økonomiske) årsaker.

Jeg ser at flere har hengt seg opp i kommentaren jeg skrev om 1.3 crop. Jeg tror også at det er liten sjanse for 1.3 crop på en 7D-oppfølger, men poenget var at det er en mulighet Canon har hvis de føler behov for å distansere seg litt fra 1.5/1.6 crop i et halvproft kamera. Det "kunne de" ikke gjøre tidligere uten å komme veldig nær 1D Mk IV i bildekvalitet.

personelig vil jeg ikke bli overrasket om vi ser en 7D MKll med 1.3 crop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...