Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De som kanskje er mest begeistret for denne modellen er de som driver mye med natt foto, spesielt de som driver med Timelapse.

Hvis kvaliteten på "superhøy" ISO er akseptabel, så vil dette bli Timelapse fotografenes foretrukne verktøy.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Må si meg enig i at dette her er det perfekte kamera. Har alt jeg kunne noen gang ønske meg. Og med innebygd eth-port - er dette en drøm

kjører Nikon nå 36mpx så går jeg nok over til Canon

D4 vil ha spesifikasjoner i samme området; 5DmkIII vil ha obskure mengder Mpixels (som D800). Men Canon virker jo en smule stressa ved å lansere noe 6 måneder før det blir tilgjengelig; spesielt pinlig om det ikke er ferdig innen lansert dato. D4 kommer ut på markedet i god tid før OL i London (sannsynligvis før eller samtidig med 1D X); det er så godt som garantert.

Med denne overtidlige lanseringen kan det nesten virke som Canon marketing er stressa over hva som kommer fra konkurrenten.

Forøvrig virker 1D X som et perfekt kamera spesifikasjonsmessig; så bare å glede seg :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Med denne overtidlige lanseringen kan det nesten virke som Canon marketing er stressa over hva som kommer fra konkurrenten.

Kan være litt enig der. Mulig Canon vet når D4 kommer og mener det ser mindre stressa ut å lansere en 1D-erstatning som ikke er helt ferdig til leveranse ennå før D4-specen blir kjent enn etterpå.

Ellers er jeg enig med Trondster, det ser jo nå ut som det blir 5D-erstningen som skal overta etter 1Ds. Kan ikke tro at Canon vil overlate høymegapikselmarkedet til andre helt uten vidre.

Lenke til kommentar

Angående lang tid fra annonsering til lansering, kan det ikke tenkes at annonseringen var planlagt for lenge, lenge siden, men at salgslanseringen har måttet blitt utsatt pga jordskjelvet i mars?

Neppe, marketing fungerer bare ikke slik. Dette er et nøye vurdert trekk for å hindre kundeflykt. Enten grunnet D4, eller grunnet 5DmkIII lansering som kommer, eventuelt bare for å informere kundemassen som begynner å stresse pga manglende lanseringer; eventuelt kombinasjon. Japanske firma er informert om hva de andre har tenkt å lansere lenge før alle oss andre. Japansk måte å sørge for at de ikke slår beina under hverandre (myndighetene som har lagt opp til slike samarbeid; og sørge for kvartalsvise møter for å koordinere lanseringer). Bedre å la flere gjøre det godt og holde ting innen for landet; enn at den ene går under og utenlandske firma tar over deler av markedet. Ulovlig i alle andre deler av verden med unntak av Japan; hvor dette skjer blant de store i alle bransjer.

Edit:

Canon kunne kjøpt helt Nikon uten problem; det er vel ikke helt uten grunn at slike ting ikke skjer ;)

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker det også er for å berolige 1Ds-folket - fortelle i god tid hva som kommer. Før den er på markedet har også en eller flere 5D-etterfølgere blitt lansert, og så har de litt tid til å bestemme seg...

Mulig du er inne på årsaken der, dvs at 5Dmk3 er mer eller mindre klar, men at man først ville "lansere" 1D'enes etterfølger.

Det som blir interessant er om det virkelig kommer en direkte etterfølger av 5DII, eller om man har lagt om hele xD-linjen.

Antagelig vil og et 7Dmk2 være på planarket for neste år og hva gjør man der når mk1 fremdeles holder god stand på alle nivå? Skal man gå over 8bps? Skal man utvikle videre det avanserte autofokussystemet (som faktisk er sagt å være grunnbasen i 1DX - dog med flere fokuspunkter). Skal man komme med en sensor som er betydelig bedre enn den i mk1? Byggekvaliteten blir neppe nedgradert, heller andre veien. Jeg tror 7Dmk2 blir en kattepine for Canon. Spørmålet blir og hvor god man kan klare/tørre å lage en cropsensor - om den kan komme til å konkurrere for sterkt med neste speedy kamera, dvs 1DX. Ikke alle proffe behøver himmelhøy ISO.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg tror 7Dmk2 blir en kattepine for Canon.

Jeg tror en (eventuell) 7D Mk II blir mindre kattepine for Canon enn versjon en var. Nå er toppmodellen for sportsfotografer full frame og det gjør distansen ned til 1.6 crop større en forskjellen fra 1.3 til 1.6 var i forrige generasjon.

Det eneste jeg kan se som kan forkludre dette er hvis de velger å gå til 1.3 crop med en lavere modell (som 7D-etterfølgeren). Det er jo også en mulighet nå når high end er full frame hvis de føler et behov for å øke sensorstørrelsen for å kunne konkurrere med de nyeste Sony-sensorene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker det også er for å berolige 1Ds-folket - fortelle i god tid hva som kommer. Før den er på markedet har også en eller flere 5D-etterfølgere blitt lansert, og så har de litt tid til å bestemme seg...

Mulig du er inne på årsaken der, dvs at 5Dmk3 er mer eller mindre klar, men at man først ville "lansere" 1D'enes etterfølger.

Det som blir interessant er om det virkelig kommer en direkte etterfølger av 5DII, eller om man har lagt om hele xD-linjen.

Antagelig vil og et 7Dmk2 være på planarket for neste år og hva gjør man der når mk1 fremdeles holder god stand på alle nivå? Skal man gå over 8bps? Skal man utvikle videre det avanserte autofokussystemet (som faktisk er sagt å være grunnbasen i 1DX - dog med flere fokuspunkter). Skal man komme med en sensor som er betydelig bedre enn den i mk1? Byggekvaliteten blir neppe nedgradert, heller andre veien. Jeg tror 7Dmk2 blir en kattepine for Canon. Spørmålet blir og hvor god man kan klare/tørre å lage en cropsensor - om den kan komme til å konkurrere for sterkt med neste speedy kamera, dvs 1DX. Ikke alle proffe behøver himmelhøy ISO.

Tor

Canon har våget å trå til denne gangen, ser ut som at de har laget ett kjempekamera for sport-journalister (bedre sent en aldri). Senere kommer de vel med 5d mkIII, ett kamera som er mer rettet mot studio, mye MP, lavere skuddtakt, dårligere autofokus system, dårligere byggekvalitet, men med helt sikkert Deres beste på videodelen.

Slik spec på 1D X ser ut, så kan jeg aldri tenke meg at en 7d mk II kan bli noe kattepine for Canon.

Lenke til kommentar

Jeg tror en (eventuell) 7D Mk II blir mindre kattepine for Canon enn versjon en var. Nå er toppmodellen for sportsfotografer full frame og det gjør distansen ned til 1.6 crop større en forskjellen fra 1.3 til 1.6 var i forrige generasjon.

Det eneste jeg kan se som kan forkludre dette er hvis de velger å gå til 1.3 crop med en lavere modell (som 7D-etterfølgeren)...

Jeg ser heller ingen problemer med 7D mk2 vs 1Dx, men jeg tipper Canon øker mpx for å holde følge med kokurrentene. Spesielt Sony har fristende specs, men vi vet ikke enda hva Nikon og Pentax vil lansere. Jeg tror høy mpx er viktigere for crop-kamera enn for FF rett og slett fordi det selger.

Jeg tror Canon har forlatt 1.3x, og vil nok neppe vende tilbake til det formatet med 7D mk2. Alle konkurrentene har crop-kamera, men ingen har 1.3x. Lanseringsdato for en eventuell 7D mk2 tror jeg er avhengig av hva konkurrentene gjør, men jeg tviler på vi får se den før sommeren 2012 uansett.

Lenke til kommentar

Tror ikke på noen retur til 1.3x crop - når proffmodellen har forlatt det, så ser jeg ingen grunn til at noen "lavere" kameraer skal bruke det - så ender det bare med at de 1) ikke får brukt den eksisterende EF-S-optikken og 2) at de ikke utnytter "hele" sensoren med EF-optikk.

Eneste jeg kunne se bruke 1.3x crop hos Canon er hvis det kommer en helt ny speilløs fatning, men så kan man mye mye heller gå hele veien og kjøre "fullt" småbildeformat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...