N o r e n g Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Hovedkortet er maks overkill. Dette er designet for benchmarking på flytende nitrogen. Om du ikke skal dette kan du klare deg fint med et P8Z68-V PRO, like fremtidssikre begge to. 1200W PSU? ALT for mye. 850W er nok for å kjøre GTX 580 SLI og enda litt til. H100? Veldig lite for penga, hadde aldri betalt for et lukket vannkjølingssystem til 1200 kr. H100 vil gi deg 2-3C lavere temperaturer enn en NH-D14 eller H80 eller Kühler 920, er du villig til å betale 500 kr ekstra for dette 800D er som sagt bra for vannkjøling, elendig for luftkjøling. Skal du luftkjøle må du faktisk modde det for at det ikke skal bli en stekeovn med det GTX 580-kortet du har valgt, det sender nemlig 20% av varmen ut av kabinettet og 20% må kabinettet selv sørge for å få ut med luftflyten. Det vil gå bra, men temperaturmessig for overklokking vil du ende opp med 10C høyere temperaturer på skjermkort og 5C ekstra på CPU, som vil sørge for særdeles dårlige resultater under overklokking. Om du skal ha et stort kabinett kan du se på 650D, for 800D er ikke stort, det er enormt! 16GB RAM? Hva i alle dager skal du med dette for spilling? 8GB er overkill, og 16GB er bare meningsløst. Du betaler også 400 kr ekstra her. SSD er et bra valg. Hva skal du med i7-2600k til spilling? Det eneste du oppnår med hyperthreading i spill er 200MHz lavere overklokk. 3GB VRAM er ikke mer fremtidssikkert enn 1.5GB VRAM på 1920x1200. Hadde vi snakket 2560x1600 hadde vi kanskje hatt en case der 1.5GB VRAM ville vært for lite om 2 år, og da er 580 skrap uansett. Uansett er ikke et eneste 580 verdt 4900 kr. Samme kort med 1.5GB VRAM koster 4100 kr, og det er ærlig talt ganske overpriset det også. Tenk på dette: Et GTX 580 overklokket til 832 MHz yter ca 20% bedre enn et GTX 570 ikke overklokket til 2500 kr. GTX 580 er flotte kort, men vanvittig overpriset. Ærlig talt, dette ser mer ut som om noen har valgt de dyreste komponente han kan finne i håp om at dette vil gi langt bedre ytelse enn komponenter til halve prisen. Jeg kan sette opp et oppsett til 8000 kr som leverer 80% av ytelsen dette gir i spill. Lenke til kommentar
TT88 Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 GTX 580-kortet du har valgt, det sender nemlig 20% av varmen ut av kabinettet og 20% må kabinettet selv sørge for å få ut med luftflyten Hvem/hva tar seg av de resterende 60% ? 1 Lenke til kommentar
Shivaspace Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Hovedkortet er maks overkill. Dette er designet for benchmarking på flytende nitrogen. Om du ikke skal dette kan du klare deg fint med et P8Z68-V PRO, like fremtidssikre begge to. 1200W PSU? ALT for mye. 850W er nok for å kjøre GTX 580 SLI og enda litt til. H100? Veldig lite for penga, hadde aldri betalt for et lukket vannkjølingssystem til 1200 kr. H100 vil gi deg 2-3C lavere temperaturer enn en NH-D14 eller H80 eller Kühler 920, er du villig til å betale 500 kr ekstra for dette 800D er som sagt bra for vannkjøling, elendig for luftkjøling. Skal du luftkjøle må du faktisk modde det for at det ikke skal bli en stekeovn med det GTX 580-kortet du har valgt, det sender nemlig 20% av varmen ut av kabinettet og 20% må kabinettet selv sørge for å få ut med luftflyten. Det vil gå bra, men temperaturmessig for overklokking vil du ende opp med 10C høyere temperaturer på skjermkort og 5C ekstra på CPU, som vil sørge for særdeles dårlige resultater under overklokking. Om du skal ha et stort kabinett kan du se på 650D, for 800D er ikke stort, det er enormt! 16GB RAM? Hva i alle dager skal du med dette for spilling? 8GB er overkill, og 16GB er bare meningsløst. Du betaler også 400 kr ekstra her. SSD er et bra valg. Hva skal du med i7-2600k til spilling? Det eneste du oppnår med hyperthreading i spill er 200MHz lavere overklokk. 3GB VRAM er ikke mer fremtidssikkert enn 1.5GB VRAM på 1920x1200. Hadde vi snakket 2560x1600 hadde vi kanskje hatt en case der 1.5GB VRAM ville vært for lite om 2 år, og da er 580 skrap uansett. Uansett er ikke et eneste 580 verdt 4900 kr. Samme kort med 1.5GB VRAM koster 4100 kr, og det er ærlig talt ganske overpriset det også. Tenk på dette: Et GTX 580 overklokket til 832 MHz yter ca 20% bedre enn et GTX 570 ikke overklokket til 2500 kr. GTX 580 er flotte kort, men vanvittig overpriset. Ærlig talt, dette ser mer ut som om noen har valgt de dyreste komponente han kan finne i håp om at dette vil gi langt bedre ytelse enn komponenter til halve prisen. Jeg kan sette opp et oppsett til 8000 kr som leverer 80% av ytelsen dette gir i spill. ok kunnedu sette sammen en data til 20k? med SLI? vil kunne spille bf3/skyrim på ultra grafikk(Med høy fps ikke 30luls:D) også fremtidige spill 2år elsn:P vil klokke cpuen hvilke kjølere ville du kjøpt? Endret 19. oktober 2011 av Shivaspace Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 ok kunnedu sette sammen en data til 20k? med SLI? vil kunne spille bf3/skyrim på ultra grafikk(Med høy fps ikke 30luls:D) også fremtidige spill 2år elsn:P vil klokke cpuen hvilke kjølere ville du kjøpt? Satt sammen et oppsett på dustin.no: Ikke SLI, men CFX fordi 6970 CFX leverer 90% av ytelsen 580 SLI gjør til 75% av prisen. BF3 vil du nok kunne kjøre på god grafikk, Ultra skal jeg ikke si noe om siden det ikke er kjent hva det vil kreve, Skyrim er en konsollport så dette vil gå glatt. Om 1 år vil dette være utdatert til de grader, og et skjermkort til 2500 kr vil levere minst like god ytelse 6970 CFX. Av denne enkle grunnen er det fullstendig umulig å fremtidssikre. Lenke til kommentar
Shivaspace Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) ok kunnedu sette sammen en data til 20k? med SLI? vil kunne spille bf3/skyrim på ultra grafikk(Med høy fps ikke 30luls:D) også fremtidige spill 2år elsn:P vil klokke cpuen hvilke kjølere ville du kjøpt? Satt sammen et oppsett på dustin.no: Ikke SLI, men CFX fordi 6970 CFX leverer 90% av ytelsen 580 SLI gjør til 75% av prisen. BF3 vil du nok kunne kjøre på god grafikk, Ultra skal jeg ikke si noe om siden det ikke er kjent hva det vil kreve, Skyrim er en konsollport så dette vil gå glatt. Om 1 år vil dette være utdatert til de grader, og et skjermkort til 2500 kr vil levere minst like god ytelse 6970 CFX. Av denne enkle grunnen er det fullstendig umulig å fremtidssikre. hiver vi på et til skjermkort da skal vell dette klare de fleste spill på max med god fps i 2årene som kommer? poenge er at jeg vil ha en pc som takler bf3 på ultra med høy nok fps. tviler på at like krevende eller mer krevende enn bf3 kommer ut på en god stund enda. Endret 19. oktober 2011 av Shivaspace Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 hiver vi på et til skjermkort da skal vell dette klare de fleste spill på max med god fps i 2årene som kommer? Jeg kjører nå 6950 CFX overklokket på en 1920x1080 120Hz-skjerm. For å nå 120Hz i dag må jeg skru ned innstillinger i spill, om du har mål om å spille i 1920x1080 på maks grafikk med 60fps i 2 år må du bare godta at du må oppgradere jevnlig. Det er slik det er med skjermkort, de blir utdatert fortere enn svint. Å legge på enda et 6970 vil gi deg kanskje 20-30% bedre ytelse fra 2x 6970 i CFX, nytten av det tredje kortet er håpløst dårlig og ytelsen blir derfor ikke særlig imponerende fra et prisperspektiv. Nvidia har dårligere skalering over tre kort, så det hjelper ikke å kikke der heller. Dessuten er det ikke plass på hovedkortet jeg har valgt for å kjøre 3x 6970. Da må du se på P8P67 WS Revolution, og selv da vil du få støy- og kjøleproblemer grunnet dårlig plass mellom kortene. Støyen vil være som en støvsuger sånn ca. Lenke til kommentar
Shivaspace Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) http://www.komplett.no/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=996017 ble dette noe bedre eller? hva er forskjellen på kjøleren du valgte og den jeg tok? vil ha en 1000W PSU tok bare en som hadde fått skryt:P bør jeg velge en annen en? coolermaster cabinettet er det stort med god plass til sli og plass til ledninger så det ikke ser helt jævlig ut? sist men ikke mist skjermkortet lurte på om dette er bra og kjøre SLI med eller om et rekker? har du tips til hvilke ekstra vifte jeg bør kjøpe? tok bare en jeg:P Endret 19. oktober 2011 av Shivaspace Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Hvis du skal spille og kose deg på maks, bør du vente til neste entusiastplattform fra Intel, altså LGA 2011. Grafikk-kort og SSD, derimot kan du kjøpe nå. Lenke til kommentar
Shivaspace Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 Hvis du skal spille og kose deg på maks, bør du vente til neste entusiastplattform fra Intel, altså LGA 2011. Grafikk-kort og SSD, derimot kan du kjøpe nå. er den mye bedre enn i7-2600k prosessoren? til samme pris? og hvortid lanseres den? Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Wikipedia sier 11 november, men jeg kan ikke si jeg er sikker. Lenke til kommentar
Shivaspace Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 Wikipedia sier 11 november, men jeg kan ikke si jeg er sikker. mye bedre er en sånn prosessor da og er den mer egnet til gaming? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Handlevognen er tom står det. Så jeg kan si noe om det jeg forsto: Skal du ha en 1000W PSU finnes det faktisk ikke mange gode valg i Norge, kan du utdype litt om hvorfor du tror du trenger en 1000W PSU? Slike er vanligvis kun i bygg som har tre skjermkort overklokket hardt eller mer heftig innmat. HAF X er stort, god kjøling, noe spesielt utseende, gode muligheter for kabelføring, du trenger heller ikke flere vifter da luftflyten er veldig god. Skal du ha bedre kjøling må du se på Silverstone Raven/Fortress 02 og Raven 03. EDIT: Hvis du skal spille og kose deg på maks, bør du vente til neste entusiastplattform fra Intel, altså LGA 2011. Grafikk-kort og SSD, derimot kan du kjøpe nå. Dette er rent tull. Til spill trenger du definitivt ikke mer enn fire kjerner, og hyperthreading er en teknologi beregnet på workstations og servere mer enn til gaming. Det eneste LGA2011 har å tilby over LGA1155 som plattform til spill er flere kjerner, PCIe-spor for å kjøre RAID-kort sammen med grafikkort, og SATA-porter. Ingenting som gir gaming en fordel, og det økte strømforbruket vil føre til lavere overklokker og høyere kostnad. For at LGA2011 skal være et poeng må du opp i 5000 kr for prosessor, og ved lansering kan du regne med at hovedkort koster 2000 kr. Endret 19. oktober 2011 av arni90 Lenke til kommentar
Shivaspace Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Handlevognen er tom står det. Så jeg kan si noe om det jeg forsto: Skal du ha en 1000W PSU finnes det faktisk ikke mange gode valg i Norge, kan du utdype litt om hvorfor du tror du trenger en 1000W PSU? Slike er vanligvis kun i bygg som har tre skjermkort overklokket hardt eller mer heftig innmat. HAF X er stort, god kjøling, noe spesielt utseende, gode muligheter for kabelføring, du trenger heller ikke flere vifter da luftflyten er veldig god. Skal du ha bedre kjøling må du se på Silverstone Raven/Fortress 02 og Raven 03. EDIT: Hvis du skal spille og kose deg på maks, bør du vente til neste entusiastplattform fra Intel, altså LGA 2011. Grafikk-kort og SSD, derimot kan du kjøpe nå. Dette er rent tull. Til spill trenger du definitivt ikke mer enn fire kjerner, og hyperthreading er en teknologi beregnet på workstations og servere mer enn til gaming. Det eneste LGA2011 har å tilby over LGA1155 som plattform til spill er flere kjerner, PCIe-spor for å kjøre RAID-kort sammen med grafikkort, og SATA-porter. Ingenting som gir gaming en fordel, og det økte strømforbruket vil føre til lavere overklokker og høyere kostnad. For at LGA2011 skal være et poeng må du opp i 5000 kr for prosessor, og ved lansering kan du regne med at hovedkort koster 2000 kr. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=edit&ShoppingListId=996036 funker denne linken? btw som jeg sa i tideligere post hva er forskjellen mellom de kjølerene? den du valgte og den jeg valgte? Endret 19. oktober 2011 av Shivaspace Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=edit&ShoppingListId=996036 funker denne linken? btw som jeg sa i tideligere post hva er forskjellen mellom de kjølerene? den du valgte og den jeg valgte? Rediger handleliste står det Lenke til kommentar
Shivaspace Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=996036&su=3754EE9A-3ADB-4630-8FCF-82733B0E0C68 sånn xD denne skal virke! Lenke til kommentar
pstub Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Om ikke det haster veldig ville jeg ventet på dette hovedkortet: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155 Det har nativestøtte for 22nm Ivy Bridge processorer og PCI Express 3. Ellers er det samme kort som du har valgt. Om du vil ha en mer "futureproof" PC tenkte jeg... Dessuten er det jo nok av folk som vil anbefale 2500K fremfor 2600K, da pris-forskjellen er større enn ytelses-forskjellen. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Som nevnt, i7 2600k har svært lite for seg i en maskin som primært skal brukes til spill. Forskjellen kontra i5 2500k er kun hyperthreading og 2MB ekstra cache. Mao, du vil ikke ha noen fordeler i spill med en i7 over i5. Videre har du valgt RAM-brikker beregnet på 1366/Trippelchannel. Til Sandy Bridge/Dualchannel bør du velge sett med 2x2, 4x2, 2x4 etc. HAF-X har mulighet for montering av 2.5" og 1.5"/SSD så den bracketen behøver du ikke. Personlig ville jeg heller ikke kjøpt et så dyrt skjermkort nå like før det kommer nye generasjoner fra både AMD og Nvidia. For 2000kr får du et glimrende kort som vil yte godt nok frem til nye kort kommer tidlig 2012. Endret 19. oktober 2011 av Komakino Lenke til kommentar
Shivaspace Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 Som nevnt, i7 2600k har svært lite for seg i en maskin som primært skal brukes til spill. Forskjellen kontra i5 2500k er kun hyperthreading og 2MB ekstra cache. Mao, du vil ikke ha noen fordeler i spill med en i7 over i5. Videre har du valgt RAM-brikker beregnet på 1366/Trippelchannel. Til Sandy Bridge/Dualchannel bør du velge sett med 2x2, 4x2, 2x4 etc. HAF-X har mulighet for montering av 2.5" og 1.5"/SSD så den bracketen behøver du ikke. Personlig ville jeg heller ikke kjøpt et så dyrt skjermkort nå like før det kommer nye generasjoner fra både AMD og Nvidia. For 2000kr får du et glimrende kort som vil yte godt nok frem til nye kort kommer tidlig 2012. som sagt vil ha en gaming pc som jeg kan spille bf3 på ultra settings og god FPS bryr meg ikke om det kommer bedre i 2012 liksom Lenke til kommentar
Shivaspace Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 Som nevnt, i7 2600k har svært lite for seg i en maskin som primært skal brukes til spill. Forskjellen kontra i5 2500k er kun hyperthreading og 2MB ekstra cache. Mao, du vil ikke ha noen fordeler i spill med en i7 over i5. Videre har du valgt RAM-brikker beregnet på 1366/Trippelchannel. Til Sandy Bridge/Dualchannel bør du velge sett med 2x2, 4x2, 2x4 etc. HAF-X har mulighet for montering av 2.5" og 1.5"/SSD så den bracketen behøver du ikke. Personlig ville jeg heller ikke kjøpt et så dyrt skjermkort nå like før det kommer nye generasjoner fra både AMD og Nvidia. For 2000kr får du et glimrende kort som vil yte godt nok frem til nye kort kommer tidlig 2012. hva ram bør jeg gå for da ? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=996036&su=3754EE9A-3ADB-4630-8FCF-82733B0E0C68 sånn xD denne skal virke! Du har satt opp et oppsett som koster 3000 kr mer enn mitt, gir ingen mer fremtidssikre valg, og har dårligere spillytelse. GTX 590 er fail på så mange måter: Dropp overklokking, ikke tenk på det engang, dette kortet vil gi deg BSODs og kræsj, er håpløst å få erstatning til, og det er ikke enkelt å overklokke for en erfaren overklokker engang. Det eneste gode med 590 er at strømforbruket er holdt kraftig i sjakk av en særdeles aggressiv kraftbegrenser. 6970 CrossfireX koster like mye, har på mange måter raskere driverstøtte, yter bedre, kan få erstatning av kort om de feiler, og kan overklokkes ganske heftig. RAM kjøper du 8GB 1600MHz CL9 så billig som du finner det fra et merkenavn. HX1050W koster 1750 kr ( ), og er ikke egentlig en imponerende strømforsyning på noen spesiell måte. Den jeg fant på dustin.no leverer like god spenningsregulering, bråker mindre, og koster 2/3 av prisen. Du kommer ikke i nærheten av å bruke 850W med to 6970, eller 2x 580 for den saks skyld, når du spiller eller overklokker, så med mindre du har planer om å kjøre folding@home 24/7 (Det vil være som å ha en jet i huset) på denne maskinen er 850W alt du trenger. Skal du ha større PSU kjøper du heller Antec HCP-1200. P8Z68-V PRO kan takle Ivy bridge-prosessorer uansett om det er GEN3 eller ikke. GEN3 henviser til PCIe 3.0, som blir relevant når disse hovedkortene er skrap om tre-fire år. H80 er like god som Kühler 920, og kommer med enda litt raskere (les: støyende) vifter. Som nevnt tidligere har i7-2600k ingen fordeler over i5-2500k i gaming. Det du kan gjøre for å spare penger er å kjøpe i5-2500k oppgraderingspakken som kommer med samme hovedkort og passende RAM til lavere pris på komplett. M4 128GB er også en god SSD å ta med seg derfra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå