Gå til innhold

Nikkor 70-300 VRII vs Tamron 70-300 VC

Anbefalte innlegg

(Vurderte om jeg skulle legge dette i min andre tråd om makroobjektiver, men tror egentlig det er best med egen tråd.)

Jeg skal ha meg en grei telezoom til min D7000 - og pga. pris, størrelse og vekt så er ikke 70-200 f/2.8 variantene aktuelle per nå.

Det står mellom disse to;

Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 G IF-ED VR

Tamron AF 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD

Prismessig skiller det ca. 6-700 kroner mellom disse to - mao. er ikke prisen veldig avgjørende!

Etter hva jeg leser ut av diverse tester, så er Nikkor den skarpeste på 70-200mm, mens Tamron er bedre på 200-300mm og alikevel god skarphet ellers. Noen mener Tamron er bedre på CA, andre at de er omtrent like. Tamron er tydeligvis hakket bedre på distortion. AF hastighet, presisjon og støy er omtrent likt. Byggekvalitet er også litt ettersom hvilken test/brukeranmeldelse man leser...men flesteparten mener Tamron er hakket bedre bygd.

Filterstørrelse er ikke noe jeg bryr meg om (62mm på Tamron, 67mm på Nikkor), siden jeg har filtere i begge størrelser fra før.

En ting jeg funderer litt på; i en test så ble det påpekt at pga. at VC systemet fungerer annerledes enn VR, så er søkerbildet mye mer stabilt jevnt over med VC (angivelig pga. at VC opererer fullt ut hele tiden). Samtidig som at det ble trekt frem som en fordel, så klagde de også over at mindre justeringer av komposisjon kunne bli vanskelig pga. av VC utjevnet det.

Er det noen som har testet begge disse objektivene, som kan gi meg en pekepinne? Eller har brukererfaringer på ett av de.

Har aldri hatt ett Tamron objektiv før (bare Nikkor's og Sigma's), så jeg kjenner ikke personlig til kvaliteten - bare hva jeg leser av tester og erfaringer. Er de ok jevnt over?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tamron kan lage objektiver så i tilnærmet samme prisklasse så trenger du ikke være redd for å få et dårlig objektiv.

Nikon sitt VR system demper bare delvis før bildet blir tatt, hva som er best avhenger av personlige preferanser. Noen personer har lett for å bli kvalme når det de ser ikke stemmer overens med bevegelser de føler så de vil nok foretrekke delvis stabilisering. I praksis har det lite å si så lenge du ikke prøver å ta bilder fra innsiden av en vaskemaskin.

Jeg har Nikonvarianten og det fungerer meget bra på D700, nå er pikseltettheten en del større på D7000 så du vil muligens kunne se KA og andre ting som jeg ikke ser i mine bilder.

Det eneste jeg har notert meg er at jeg synes det er litt stort.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Legg i litt mere penger og kjøp Sigma 70-200 F2.8 HSM APO MACRO! :) Du kommer aldri til å angre på det kjøpet ;)

Trådstarter skriver at 70-200 f/2.8 ikke er aktuelle.

tordfuglstad, har du brukt 70-300 VRII eller Tamron 70-300 VC?

Lenke til kommentar

Legg i litt mere penger og kjøp Sigma 70-200 F2.8 HSM APO MACRO! :) Du kommer aldri til å angre på det kjøpet ;)

Synd at ikke 70-200 f2.8 er akutell da sigma versjonen koster 6000kr fra USA Inkl. omkostninger.

Jeg har ikke personlig brukt disse obkjektivene. Men jeg har testet 70-300VRII, og jeg kan trygt si at jeg ikke er halvparten så imponert som med Sigma 70-200 f2.8, skarphet, lystyrke og kontrast er totalt overlegen på Sigma 70-200 iforhold til Nikon 70-300VRII.

Lenke til kommentar

En 70-200 f/2.8 er aktuell på sikt - men da blir det mest trolig en Nikkor m/VRII. Skal ha ett FF/FX hus innen sommeren igjen, og da har jeg mest troen på dette objektivet paret med ett Nikon FX hus.

(Håper bare Nikon får ut D800 innen jeg skal ha FX... :hmm: )

Just to bring closure; jeg kjøpte meg Tamron 70-300 VC.

Lenke til kommentar

Det står mellom disse to;

Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 G IF-ED VR

Tamron AF 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD

Prismessig skiller det ca. 6-700 kroner mellom disse to - mao. er ikke prisen veldig avgjørende!

http://www.japanphoto.no/product/objektiver/nikon-fatning/telezoom/tamron-sp-di-vc-70-300mm-f-4-5.6-for-nikon/

Jeg sjekket litt rundt på diverse forum; mange som har eid/prøvd begge foretrekker Tamron, men det er sikkert like mange som foretrekker Nikon.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er også et spørsmål om pris. Bildekvaliteten mellom Tamron og Nikons 70-300mm er nokså like. I ulike tester foretrekkes disse om hverandre. Jeg kjøpte Tamrons 70-300mm VC da jeg syntes at Nikons objektiv ikke var verdt merutlegget. Jeg har hatt Tamronen en stund nå og er ganske fornøyd med den. VC (tilsvarer VR) fungerer godt og det er skarpt virker godt skrudd sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...