Gå til innhold

[Løst] Gaming PC 17k - Bestilles iløpet av tirsdag - Ønsker tilbakemelding

Anbefalte innlegg

Hei! :!:

Nå har jeg mer eller mindre bestemt meg for PC-delene jeg vil ha, og ønsker en siste feedback.

Har tenkt til å bestille alt imorra (tirsdag) før kl 17 for å hente de dagen etter på pick-up point. Skjermkortet må bestilles fra CDON, så kan ta noen dager lengre men det får gå.

Jeg spurte om litt tips her tidligere og har justert på komponentene til noe jeg tror er det endelige valget. Likevel ønsker jeg tilbakemelding ang delene jeg har valgt.

Er hovedsakelig ute etter meninger ang kvalitet.

Jeg skal bygge PCen fra bunn og her er handlelista mi:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=995324&su=1E469821-32B7-4B08-9AD8-9FA5614B032B

Har den råeste processoren sammen med det råeste hovedkortet for best muligheter for overclocking, sammen med en av de kraftigste single-gpu kortene for å få høyest nivå på hele prestasjonen. MSI sin kjøleteknologi gir åpne muligheter for overclocking, og det ekstra vrammet gir mer fleksibel bruk.

Jeg lurer litt på valg av strømforsyning. Det er en Corsair TX V2 850W PSU. Jeg vet det finnes dyrere og bedre 850 eller 1050/1200W PSUer, men jeg tror denne skal holde? For en mulig fremtidig SLI set-up i tilegg til generell kvalitet? Budsjettet begynnner å bli ganske stort, så svir på lommeboka om jeg skal gå for en bedre en.

Takk for all tilbakemelding! Vil helst være 100% på alle komponenter når jeg skal bruke så mye penger :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=995338&su=682A5419-2033-4F47-8454-027227F0B2CC

Skal du game på pc'en går du ikke for 2600k. 2500k er like bra i spill. Ser ut som om personen over meg har mange av de samme meningene. Samsung Spinpoint F3 kommer opp i 160-180Mb read/write som gruse de fleste WD diskene ned i dass. 2.1k på hovedkort er heller ikke vits og Sabertooth kortet fra Asus funker knallbra. Fjerna 3gb skjermkortet ditt og slang på to GTX580 1.5gb versjoner i steden, da dette vil pumpe ut mer ytelse i visse spill. Det eneste spillet nå som krever 3Gb er 16k x 16k textures på Rage.

Oppsettet jeg linket til i starten er uten antistatisk armbånd, cd-rom og de stripsene. prisen jeg fikk ligger 100-150 kroner over det oppsettet ditt ligger på og gir deg MYE mer ytelse for pengene. Byttet ut kjøleren du hadde valgt med CoolIt Eco da denne vannkjølingen er ekstremt bra til prisen.

Anbefaler deg å kjøre en clock på 4.2-4.8Ghz når du får oppsettet. Da vil du nok få en ekstrem fart i alt fra spill til diverse rendering i Sony Vegas eller hva det skulle være. (Ikke kjøp GTX590 da det er mye ustabiliteter ute og går med det)

Endret av Refsa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikker på at det overspenningsvernet der er bra da? 199 kr for et overspenningsvern er ikke akkurat mye og da er vel kvaliteten deretter. Jeg ville heller lagt i noen kr.

Jeg har selv to overspenningsvern og jeg er fornøyd med dem. Begge to.

Beskytter mye forskjellige ting fordelt på to Overspenningsvern.

TV, Internett, Skriver, Router, Modem, Annlegg, Dockingstasjon til Harddisk, DVD Spiller, Dekoder og PS3.

Her er forresten mine overspenningsvern:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=301109

og

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=301107

med begge disse to, så føler jeg meg trygg iallefall.

Men for all del. Det kan jo hende det er bra det du har satt opp på lista di.

Lykke til.

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=995338&su=682A5419-2033-4F47-8454-027227F0B2CC

Skal du game på pc'en går du ikke for 2600k. 2500k er like bra i spill. Ser ut som om personen over meg har mange av de samme meningene. Samsung Spinpoint F3 kommer opp i 160-180Mb read/write som gruse de fleste WD diskene ned i dass. 2.1k på hovedkort er heller ikke vits og Sabertooth kortet fra Asus funker knallbra. Fjerna 3gb skjermkortet ditt og slang på to GTX580 1.5gb versjoner i steden, da dette vil pumpe ut mer ytelse i visse spill. Det eneste spillet nå som krever 3Gb er 16k x 16k textures på Rage.

Oppsettet jeg linket til i starten er uten antistatisk armbånd, cd-rom og de stripsene. prisen jeg fikk ligger 100-150 kroner over det oppsettet ditt ligger på og gir deg MYE mer ytelse for pengene. Byttet ut kjøleren du hadde valgt med CoolIt Eco da denne vannkjølingen er ekstremt bra til prisen.

Anbefaler deg å kjøre en clock på 4.2-4.8Ghz når du får oppsettet. Da vil du nok få en ekstrem fart i alt fra spill til diverse rendering i Sony Vegas eller hva det skulle være. (Ikke kjøp GTX590 da det er mye ustabiliteter ute og går med det)

Har ikke tid til å svare fult med en gang, men dette hovedkortet har vel ikke støtte til den integrerte GPUen til de nye Sandy Bridge-E kortene som kommer? Tanken var investere i ett litt bedre hovedkort, så det kan bli når jeg oppgraderer resten. Og jeg hadde tenkt til å holde meg unna SLI eller Dual-GPU kort og heller gå for ett kraftig single-gpu kort, og MSI sine kort har den beste kjølingen. Og for å gå opp til 3gig versjonen var det 800kr ekstra, noe jeg tenkte var kjekt for fremtiden. MSI har jo høyest levetid/kvalitet såvidt jeg kan forstå, og det er derfor de er ltit dyrere og.

Skal svare mer når jeg får tilgang til en PC igjen, men er denne tankegagen feil?

Lenke til kommentar

Har ikke tid til å svare fult med en gang, men dette hovedkortet har vel ikke støtte til den integrerte GPUen til de nye Sandy Bridge-E kortene som kommer? Tanken var investere i ett litt bedre hovedkort, så det kan bli når jeg oppgraderer resten. Og jeg hadde tenkt til å holde meg unna SLI eller Dual-GPU kort og heller gå for ett kraftig single-gpu kort, og MSI sine kort har den beste kjølingen. Og for å gå opp til 3gig versjonen var det 800kr ekstra, noe jeg tenkte var kjekt for fremtiden. MSI har jo høyest levetid/kvalitet såvidt jeg kan forstå, og det er derfor de er ltit dyrere og.

Skal svare mer når jeg får tilgang til en PC igjen, men er denne tankegagen feil?

jeg holder også på å sette sammen en gaming pc og tenker det samme:) gidder liksom ikke å stresse med å oppgradere for tidlig:P vil at det skal vare lengst mulig for framtidige spill og komponenter, jeg valgte derfor et dyrt top notch hovedkort( i think ^^) som forhåpentligvis varer lenge og passer til next gen gpu/cpu chip sette osv. samme gjelder med gpu og cpuen.

Lenke til kommentar

Det grafikkortet med 3gig yter null % bedre enn et med 1.5Gb i spill i dag. Som sagt, bare RAGE og eventuelt Crysis 2 på ultra high drar med enn 1.5Gb. Så du har ikke spart noe på det kortet i forhold til ytelse. Hvilke type spill skal du spille? Om det er nyere spill som BF3, osv så tar det kraften fra et SLI oppsett. Da ville jeg heller lagt ned pengene i 2x GTX580 og en i5-2500k. enn et 3Gb GTX580 og en 2600k som du ikke har bruk for til spilling.

Hvilket kort som varer lengs, osv varierer fra person til person. Selv har jeg veldig gode erfaringer med skjermkort fra HIS og Asus. Det er alltid noen som er missfornøyd/ekstremt fornøyd med produsenten du velger.

Hva mener du med den integrerte grafikken i sandy bride-e? Sandy Bridge-e er vel bare extreme versjonen av sandy bridge. Det eneste som blir oppdatert innen integrert grafikk hos Intel er Intel HD graphics, som ikke er for spilling. Om det er Ivy-Bridge du mener så vil de aller fleste Sandy Bridge kortene støtte dette med en bios oppdatering. Så det skal du ikke tenke på.

Lenke til kommentar

Nå tar jeg ikke hensyn til hva andre ha sagt, men slik du har satt opp nå er ikke optimalt, men sikkert greit nok

Først av alt skift CPU til i5 2500k siden denne YTER faktisk bedre i spill en 2600k

2600k er egenet på foto og videoredigering

Skift kabinett til Corsair 650D eller fractal design r3

Skift PSU til Corsair HX750W (mye bedre)

Skift SSD til Kingston Hyper X

Skift CPU kjøler til Corsair H80

Mye bedre PC med en gang

Lenke til kommentar

Det grafikkortet med 3gig yter null % bedre enn et med 1.5Gb i spill i dag. Som sagt, bare RAGE og eventuelt Crysis 2 på ultra high drar med enn 1.5Gb. Så du har ikke spart noe på det kortet i forhold til ytelse. Hvilke type spill skal du spille? Om det er nyere spill som BF3, osv så tar det kraften fra et SLI oppsett. Da ville jeg heller lagt ned pengene i 2x GTX580 og en i5-2500k. enn et 3Gb GTX580 og en 2600k som du ikke har bruk for til spilling.

Hvilket kort som varer lengs, osv varierer fra person til person. Selv har jeg veldig gode erfaringer med skjermkort fra HIS og Asus. Det er alltid noen som er missfornøyd/ekstremt fornøyd med produsenten du velger.

Hva mener du med den integrerte grafikken i sandy bride-e? Sandy Bridge-e er vel bare extreme versjonen av sandy bridge. Det eneste som blir oppdatert innen integrert grafikk hos Intel er Intel HD graphics, som ikke er for spilling. Om det er Ivy-Bridge du mener så vil de aller fleste Sandy Bridge kortene støtte dette med en bios oppdatering. Så det skal du ikke tenke på.

Sikta til støtten av intels integrerte gpu some man finner i Z68A-kortene. Jeg formulerte meg kanskje litt rart, beklager det ! Var usikker på om kortet du linket hadde denne støtten, men det ser sånn ut.

Jeg har ingen planer om å gå for SLI eller Dual-gpu løsninger siden dette betyr høyere pris samt mange nye problemer. (Man kan jo få relativt billig løsninga ja, men da ved å ofre kvalitet/kjøling.) Jeg har tenkt til å spille på en skjerm på 1920x1080 og på denne oppløsningen gir ikke SLI/dual-gpu så større ytelse. Derfor går jeg for enkelt GTX580. Grunnen til at jeg tenker på 3gig versjonen er fordi jeg har lyst til å ha muligheten til å kjøre ekstreme settings. Feks Rage på max som er blitt nevnt. Også Skyrim på maks med mulige mods some vil øke bruk av Vram. Dette er iallefall tanken min. Den ekstra rammen gir også fleksibilitet hvis jeg vil kjøre på litt lavere settings med høyere oppløsning. :hmm:

Jeg tenkte at siden jeg sparer litt på denne løsningen (ved å ikke gå SLI/Dual) så tenkte jeg å legge dette i ett høykvalitets hovedkort. Jeg er jo klar over at det er i det ytterste laget, men jeg liker MSI sine produkter/features og har jo tenkt til å ha det en stund. Det høres kanskje naivt ut, men det er jo en grunn til at det er såpass dyrt? Det er jo ikke bare for å gi MSI penger? :!:

Både skjermkortet og hovedkortet er jo lagd for overclocking så forventer at den ekstra kvaliteten vil vises på dette området. Det er mulig at tankegangen min er feil eller at jeg prøver å begrunne kjøpet mitt fordi jeg "har lyst på" disse delene, men er det feil det jeg sier? Er ingen ekspert på dette :blush:

Nå tar jeg ikke hensyn til hva andre ha sagt, men slik du har satt opp nå er ikke optimalt, men sikkert greit nok

Først av alt skift CPU til i5 2500k siden denne YTER faktisk bedre i spill en 2600k

2600k er egenet på foto og videoredigering

Skift kabinett til Corsair 650D eller fractal design r3

Skift PSU til Corsair HX750W (mye bedre)

Skift SSD til Kingston Hyper X

Skift CPU kjøler til Corsair H80

Mye bedre PC med en gang

Jeg vurderer å gå til 2500k i og med at det lar seg overclocke i samme grad some 2600k, men jeg tenker på det ennå.

Kabinettet har jeg igrunn ikke tenkt til å forandre. Dette er 600TM, som har 1000rpm vifter (opp fra 800rpm på 600T). Kabinettet er pent, romslig, veldig brukervennelig og bra lufting så ser ingen grunn til å forandre. Det har bare fått bra andmeldeser (spesielt 600tm/white edition).

SSDn har jeg blitt anbefalt av mange forskjellige, og har fått gode omtaler. Hva gjør evt. Kingston Hyper X bedre?

Corsair H80 / H100 kjølerene så veldig aktuelle ut! Leste test av Antec Kuhler 920 hvor den ble satt opp mot H70, og dette var veldig nært. Var ikke klar over at Corsair hadde nye modeller i samme prisklassen, takk ! :)

Takker for alle svarene så langt ! Ønsker gjerne mer! :thumbup:

Lenke til kommentar

Har H80'n selv. Viftene bråk som et reint helvette om du stiller den fra medium til high på hastighet. Høres ut som et jetfly som tar av når man skrur på pc'en. Ellers kjøler den jo bra, men ikke bedre enn noen andre vannkjølere. CoolIt Eco gjør jobben like bra.

Nå er det jo ikke meninga at ting skal være stillegående når man setter det på high da, så tror jeg overlever det :) Noe må man jo ofre hvis man skal overclocke etc.

Hva tror du om det jeg sa ang. skjermkort/hovedkort? :ermm:

Forstår om du ikke gidder å ta deg tid :!:

Takk likevel :)

Lenke til kommentar

Neida, H80 funker fint det. Det er bare litt skremmende at den går fra en malende katt til et jetfly som tar av når man stiller fra medium til high :tease:

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=626388&sku=640706 satte de opp til sammenligning på komplett. Det eneste som skiller seg specc messig på disse kortene er lydbrikken og nettverksbrikken. Nettverksbrikkene yter det samme mens lydbrikken er litt bedre hos MSI sitt hovedkort. Eller er det ingen forskjell på overflaten.

Begge kortene av "click" bios. Altså et mer grafisk grensesnitt med mulighet for bruk av datamus. Begge kortene er like gode på overclocking. Slik jeg ser det hittil får du ingenting ekstra med på lasset med MSI kortet.

Angående skjermkortene så ville jeg gått for SLI. Siden du har tenkt til å bruke mye tid i Skyrim, og at Skyrim er en stor tittel, vil det bli laget SLI drivere fort det. Da vil du tjene mye mer i ytelse med to stk GTX580 kontra ett kort med 3gb. Det er ihvertfall mine tanker om dette.

Det eneste jeg ser på som negativt med Sabertooth p67 og SLI er avstanden mellom kortene. Mulig avstanden er større på MSI sitt hovedkort, men jeg tror ikke forskjellen i varme, osv. vil være så ulikt der.

Lenke til kommentar

Neida, H80 funker fint det. Det er bare litt skremmende at den går fra en malende katt til et jetfly som tar av når man stiller fra medium til high :tease:

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=626388&sku=640706 satte de opp til sammenligning på komplett. Det eneste som skiller seg specc messig på disse kortene er lydbrikken og nettverksbrikken. Nettverksbrikkene yter det samme mens lydbrikken er litt bedre hos MSI sitt hovedkort. Eller er det ingen forskjell på overflaten.

Begge kortene av "click" bios. Altså et mer grafisk grensesnitt med mulighet for bruk av datamus. Begge kortene er like gode på overclocking. Slik jeg ser det hittil får du ingenting ekstra med på lasset med MSI kortet.

Angående skjermkortene så ville jeg gått for SLI. Siden du har tenkt til å bruke mye tid i Skyrim, og at Skyrim er en stor tittel, vil det bli laget SLI drivere fort det. Da vil du tjene mye mer i ytelse med to stk GTX580 kontra ett kort med 3gb. Det er ihvertfall mine tanker om dette.

Det eneste jeg ser på som negativt med Sabertooth p67 og SLI er avstanden mellom kortene. Mulig avstanden er større på MSI sitt hovedkort, men jeg tror ikke forskjellen i varme, osv. vil være så ulikt der.

Jeg har tittet litt nærmere på kortene og Sabertooth p67 er jo et P67 kort, mens MSI kortet er ett Z68 kort. I følge (http://www.hardware.no/artikler/hvilket_hovedkort_velger_du/4812) så "Intels P67-brikkesett er svært likt Z68-brikkesettet, men mangler støtte for prosessorens integrerte grafikkløsning.". Det står at det egner seg bra til overclocking, så dette er det ingen tvil om.

Angående skjermkortløsningen vet jeg ikke helt.. Skjermkortet som jeg har valgt finnes og i 1,5gig og koster 200kr mer enn de du har valgt, og har en mye bedre kjøleløsning. 800kr mer og jeg har 3gig versjonen (+ litt mer OCd).

Men selvom jeg går for de billigere kortene så økes pengene som går til skjermkort med 3000kr, noe som er litt mye. Og da må jeg jo kutte ned på andre ting.. Jeg er litt usikker på denne forandringen, selvom jeg prioriterer skjermkort veldig.

Jeg er litt usikker på om prestasjonen er verdt det når jeg hovedsakelig skal spille på 1 stk skjerm på 1920x1080 oppløsning. Dersom jeg skal kjøre høyere oppløsning eller flere skjermer, så øker jo budsjettet med engang til ett uaktuelt nivå.

Så hvis 3gig kortet blir i overkant så vurderer jeg heller å ta 1,5gig kortet for å muligens oppgradere til SLI hvis jeg skal få fremtidig behov for det ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...