Gå til innhold

Canon 30D eller EOS 450D?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener motsatt jeg da, jeg har et 30D selv og jobben har et 550D, og hvis jeg hadde fått tilbudet om å bytte hadde jeg nok takket nei, mest på grunn av byggekvaliteten.

Helt enig med deg der.

Innstegsmodellene synes jeg virker veldig skrøpelige i forhold. Vertfall i forhold til 40D. Regner med at 30D er noenlunde lik med tanke på byggekvalitet?

Lenke til kommentar

Alt etter prioriteringer. Til mitt bruk er liveview og god, høyoppløst skjerm "killer" features jeg vil ha med. :)

Edit: 550D har markant bedre liveview enn 450D. Skjermen har fire ganger så mange punkter som 30D og er seriøst mye bedre.

40D vs 550D? Så blir det verre - 40D har liveview. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg får spørre på en annen måte.

Er 30D et bedre kamera enn et 450D? (enkelt ja eller nei spørsmål)

Definer bedre. På hvilken måte?

Finnes ikke noe enkelt svar på dette. Er det kun bildekvalitet du er ute etter så er 450D et hårstrå bedre enn 30D. (bildekvalitet = jo nyere jo bedre)(kort sagt)

Bildekvaliteten har generelt lite å si på prisen. (sett bort fra 5D/1D)

Det du betaler for er som regel andre ting. Dette har jeg og andre nevnt i teksten tidligere.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Jeg har hatt 30D, og må si at selv om den klarer å holde følge den dag i dag rent bildemessig, så synes jeg tiden har gått i fra den.

Det er særlig den triste skjermen bak som trekker ned. Andre ting er manglende features som live-view og auto-iso.

Hvis du ikke har noe imot størrelsen til xxxD serien til Canon, så vil jeg anbefale 550D fremfor 450D hvis økonomien tillater det. Derimot vil jeg nok foreslå 450D fremfor 500D.

Lenke til kommentar

Angående bildekvaliteten så må du opp i A3 størrelser eller større for å se forskjeller, jeg har printet ut 50x75 cm bilder med 30D og resultatene er mer enn gode nok, til vanlig bruk tror jeg du ikke vil se forskjeller på 30D vs 450/550D

Jeg ville ikke trukket frem bildekvalitet i noen stor grad med 30D vs 450D, men fra 30D til 550D begynner det å ble merkbare forskjeller. Da tenker jeg ikke på antall piksler selv om det også bidrar. Helt enig at det holder med åtte så lenge du ikke skal beskjære kraftig. 550D har imidlertid mye bedre støyreduksjon og spesielt JPGer vil være brukbare rett fra kameraet med en god del høyere Iso på 550D.

Lenke til kommentar

Men om det kun er bygge kvaliteten på 30D som er bedre enn 550D så blir det jo et 550D på meg.

Tror jeg stopper innom butikken imorgen og kjøper meg et 550D, med et 18-55mm standard objektiv. Så får jeg heller kjøpe nytt, og bedre objektiv ettervært :) Eller som en julegave til meg selv :cool:

Endret av _tHokA_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...