Gå til innhold

Canon 30D eller EOS 450D?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket av Canon 30D og EOS 450D er det beste kamera huset? Har fått tilbud på et 30D, og et 450D men er usikker på hvilket kamera som vil mest for pengene (er best)

Jeg er ikke i tvil om at 30D er det beste kamera. Dette selv om jeg ønsker å bytte mitt 30D mot 450D. Grunnen er at barna har arver mitt 30D og det er litt for stort for barnehender, da passer 450D mye bedre, men er overbevist om at 30D er et bedre kamera.

Lenke til kommentar

Hvilket av Canon 30D og EOS 450D er det beste kamera huset? Har fått tilbud på et 30D, og et 450D men er usikker på hvilket kamera som vil mest for pengene (er best)

Dersom du synes størrelse er det viktigste og ønsker et mest mulig mobilt kamera, velger du 450D. Dersom du er litt mer likegyldig til størrelsen på kamerahuset og heller ønsker et mer robust kamera som du kan stole på i de fleste situasjoner, velger du 30D. Jeg har et 30D selv og elsker dette. Har vel passert 50 000 eksponeringer med kameraet og det fungerer helt perfekt ennå.

Lenke til kommentar

Jeg har et "lite" Canon Powershot SX210 IS fra før, så str har ingenting å si.

Trenger jeg et lite kamera så kan jeg bare bruke det, er mest på jakt etter kvaliteten på bildene.

Grunnen til at jeg sammenlighet 40D mot 450D er fordi jeg hadde et 450D før, så vet hvordan det er. Så om 40D tar bedre bilder enn 450D så er jo de bra :)

Lenke til kommentar

Som flere har sagt er 30D og 450D forskjellige, du må nesten prioritere ut fra dine behov. 30D var en dyrere modell, men eldre. Lavere oppløsning, men (sannsynligvis, det er i hvert fall min erfaring) bedre på seriebilder og følgefokus.

450D har flere piksler og mulighet for Live View.

Lenke til kommentar

Har selv et 350D (jeg anntar at dette er noenlunde på lik linje med 450D med tanke på byggekvalitet) og dette synes jeg rett og slett virker litt skrøpelig og plastikkaktig i forhold til de to andre kameraene mine (40D og 5D Mark II) Jeg vet ikke forskjellen på 30D/40D men 40D er i en helt annen klasse med tanke på byggekvalitet. Hvor gode bildene blir kommer ann på objektivet.

Så MIN PERSONLIGE mening om disse spørsmålene er:

Hvilket av Canon 30D og EOS 450D er det beste kamera huset?

30D

Om vi drar inn 550D da? Blir da 550D et bedre amatør kamera enn 30D igjen..

30D fortsatt

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Et litt kinkig spørsmål. 30D er eldre med de forskjellene det medfører. 450D er mer entryleveltype, mens 30D er et hakk opp. Jeg vil tro at 450D kan levere bedre detaljer i bildene enn 30D - altså bedre kvalitet. Men objektivkvaliteten er viktig uansett kamera.

Når det gjelder byggekvalitet ville jeg personlig ikke lagt så mye vekt på det i denne sammenhengen, har enda tilgode å høre om et entrylevelspeilrefleks som har gått opp i limingen. Så kan noen sikker si noe om "værtetting" - men igjen: Det er og noe som er litt ymse i denne sammenhengen.

550D vs 30D? Der ville jeg ihvertfall valgt 550D.

Tor

Lenke til kommentar

30D fortsatt

30D forutsatt at du prioriterer byggekvalitet, ergonomi, bilder per sekund og bufferstørrelse foran bildekvalitet, videofunksjon, Live View og kvalitet på LCD-skjermen

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Angående bildekvaliteten så må du opp i A3 størrelser eller større for å se forskjeller, jeg har printet ut 50x75 cm bilder med 30D og resultatene er mer enn gode nok, til vanlig bruk tror jeg du ikke vil se forskjeller på 30D vs 450/550D, det er andre forskjeller som er mer viktig "hovedsakelig ramset opp i foregående poster".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

30D fortsatt

Han spurte hvilket kamerahus som var best. Ikke hvilke som tok best bilder. Dessuten så er objektivet det som teller mest her...

30D forutsatt at du prioriterer byggekvalitet, ergonomi, bilder per sekund og bufferstørrelse foran bildekvalitet, videofunksjon, Live View og kvalitet på LCD-skjermen

Lenke til kommentar

Jeg kan vurdere å selge mitt 40D med EF-S 17-85mm USM IS objektiv samt batteri og lader sef.

Har ikke bestemt meg ennå, men send meg en PM hvis du er interisert.

EDIT:

Ser nå at jeg ikke kan få mer enn rundt 4.000,- for kameraet ifg. bruktmarkedet, og da synes jeg det ikke er verdt det. Da beholder jeg det heller selv tror jeg :)

Er et veldig bra kamera som jeg VERTFALL ikke bytter i noe billigere :)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...