l*e*n*e Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Hei, Lurer på noen har mulighet til å hjelpe med noe fortvila og småirritert sjel med svært liten erfaring med bilderedigeringsprogrammer... Det har seg slik at jeg har flere bilder hvor det er flere "uromomenter" som ødelegger bildene. Videre skulle jeg gjerne også visst om det var mulig å ta bort den eksisterende bakgrunnen, og f.eks. erstatte den med en hvit bakgrunn. Jeg har bare benyttet meg av iPhoto, og liker det programmet. Må jeg kanskje ha et annet mer omfattende bilderedigeringsprogram for å endre bildene? Isåfall, hva anbefales til en nybegynner? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Photoshop er nok det du trenger. Eventuelt kan du prøve ut Gimp (gratis). Det å fjerne bakgrunnen i et bilde er ganske tidkrevende, i hvert fall om du er noenlunde kritisk til resultatet. Mitt tips er å enten laste ned en prøveutgave av Photoshop eller å laste ned Gimp, for så å finne noen gode tutorials på youtube. Lenke til kommentar
wasco Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 At det du spør om er mulig å gjøre, er det ingen tvil om. Det beste til slike opperasjoner er uten tvil Photoshop. Men det er et svindyrt program, og læringskurven er ganske bratt. Gimp har jeg ingen erfaring med, men det fungerer sikkert bra. Når det er sagt, må jeg helle litt malurt i begeret. Jeg skrev at dette er mulig, men det er ingne lett oppgave. I alle fall ikke hvis du vil ha det til å se naturlig ut. Du må lære deg maskering og ikke minst hvordan du lager naturlige overganger mellom orginalbildet og den nye bakgrunnen. Du må også ta hennsyn til lys og fargestikket i de to bildene som skal bli til ett. Hvis lyset faller inn fra en side på orginalbildet, blir det merkelig hvis lyset faller inn fra den andre siden på det nye bakgrunsbildet. Du må også tenke på fargestikket, eller fargetemperaturen. Hvis det er varme farger i orginalbildet, blir det merkelig hvis det nye bakgrunnsbildet har et kjølig fargestikk. Jo da - det er mye å tenke på Men hvis det bare er snakk om noen få bilder, kan det jo hende at det er noen her inne som kan gjøre jobben for deg. Det blir billigere - og mye enklere Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 At Photoshop er dyrt er det ingen tvil om. Men når det gjelder erstatning av bakgrunn (og mye mer), så holder det lenge med Photoshop Elements til en brøkdel av prisen. Jeg vil påstå at de aller fleste greier seg med funksjonene i PSE. Man trenger ikke skyte spurv med kanoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå