Gå til innhold

Jording av trekabinett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror neppe det trengs å jorde et trekabinett.

Det som er viktig med jording er at det som skal jordes skal lede strøm godt.

I et trekabinett er denne motstanden ofte mye høyere enn på huden din (dvs veldig høy motstand).

Om du skulle være uheldig å koble feil vil det ikke gå noe særlig strøm der.

Jording av et trekabinett hadde heller ikke vært en lett jobb...

Lenke til kommentar
Tror neppe det trengs å jorde et trekabinett.

Det som er viktig med jording er at det som skal jordes skal lede strøm godt.

I et trekabinett er denne motstanden ofte mye høyere enn på huden din (dvs veldig høy motstand).

Om du skulle være uheldig å koble feil vil det ikke gå noe særlig strøm der.

Jording av et trekabinett hadde heller ikke vært en lett jobb...

Du skal egentlig jorde kabinettet uannsett, fordi at da slipper du overspenninger som kan ødelegge hardware!

Si at du setter i feil ledning i tv output (pc) til audio out (tv), da kan du risikere å ødelegge en god del ersom du mangler jording! tro meg!

Lenke til kommentar

Du kan selvsagt ikke jorde et trekabinett, siden det ikke leder strøm.

Men det lureste er å ha et metall kabinett (eller aluminiumsfolie) på innsiden, slik at du får skjerming. Hvis ikke så blir PC'en din en radiosender som sender ut masse støysignaler, kan forstyrre radio og TV. Det ville ikke vært lov å selge en PC uten skjerming, det finnes krav til hvor mye støy du kan sende ut.

Lenke til kommentar

Jeg tror noen har misforstått, eller vært litt for pirkete på terminologien her.

Nei, det er ikke absolutt nødvendig å jorde/forbinde de enkelte delene med hverandre. Jeg har selv et plastkabinett uten jording mellom komponentene. MEN jeg anbefaler at du gjør det. Bruk en tynn ledning, og forbind den med skruer som går i gods på f.eks. HD, CD, PSU og MB. Det skader i allefall ikke!

Men en sak i denne sammenheng som hadde vært greit og få bekreftet fra noen som vet, er om IDE kabelen har én leder som faktisk brukes til jording? :-?

Forresten, jeg kan jo måle dette selv. Kommer tilbake med resultatet. Må bare finne fram noen løse deler her...

Lenke til kommentar

Hepp, nå har jeg akkurat skjekket, og gjett hva? Jo, full forbindelse mellom chassis på en cd-rom og skru-festene/ground på et hovedkort. (som lå løst på et bord her). Den eneste forbindelsen i mellom disse to delene var en IDE kabel. Prøv selv :shrug:

Dermed trenger du bare ledning i mellom et av festene fra PSU og til MB. Delene er da forbundet med hverandre som i et metallkabinett. - med mindre jeg opererer med en egen IDE standard her :lol:

Lenke til kommentar

Riktig at IDE kabelen har ledere som bærer jordnivå. Men man kan allikevel få "spikes" på de andre signal-lederene som kan ødelegge systemet idet man trekker kabelen ut. Et lurt triks er at IDE-kabelen *ikke* er det siste man kobler fra i systemet. Altså; skal man koble fra en HD eller CD-ROM tar man først ut IDE-kablelen, så strømkabelen.

Lenke til kommentar
Du kan selvsagt ikke jorde et trekabinett, siden det ikke leder strøm.

Men det lureste er å ha et metall kabinett (eller aluminiumsfolie) på innsiden, slik at du får skjerming. Hvis ikke så blir PC'en din en radiosender som sender ut masse støysignaler, kan forstyrre radio og TV. Det ville ikke vært lov å selge en PC uten skjerming, det finnes krav til hvor mye støy du kan sende ut.

Jeg har en PC der jeg har tatt av sidedekslene og jeg merker ikke noen forstyrrelser på hverken radio eller TV, burde jeg ikke ha merket det hvis det du sier stemmer?

Lenke til kommentar
Det er ikke så mange komponenter i PCen som lager støy som forstyrrer tv/radio osv annet enn i poweret. Så lenge man beholder "lokket" på PSUen bør man ikke oppleve noe serlig problem.

Det stemmer nok ikke. Alle signaler med høy frekvens stråler ut radiostøy. Det er masse signaler på 100 - 200 MHz i en PC.

Jeg sier at den kan forstyrre, det betyr ikke at alt av radio og TV i nærheten slutter å virke med en gang man åpner dekslet. :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...