Hrundi V. Bakshi Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Skal kjøpe meg ett komboobjektiv til min Nikon D7000. Kombo som i at jeg vil ha ett objektiv som både er ett ok makroobjektiv og ett ok portrettobjektiv! Etter litt titting og lesing, så har jeg kommet frem til disse to; Tamron AF 60mm f/2 SP Di II LD [iF] Macro - 3389,- Sigma AF 70mm f/2.8 EX DG macro - 3739,- Begge får greie anmeldelser. Etter hva jeg leser om AF, så har Tamron en forholdsvis kjapp AF men bråker en del - Sigma sin er vel både bråkete og treg. Sigma har ikke IF, så den har en ganske drøy forlengelse - Tamron har IF. Tamron har jo (som eneste jeg har funnet?) f/2 som største blender, mens Sigma har mer tradisjonell f/2.8. Sånn jeg ser det, så er vel Tamron egentlig kanskje det beste valget? Vurderte også Tamron sin 90, Tokina sin 100 og Nikkor sin 105 VR - men Nikkor er litt i overkant av pris, og alle disse er kanskje litt vel lange i brennvidde for portrettbruk? 60 eller 70mm er derimot kanskje litt liten brennvidde for makrobruk, men mer optimale for portretter? Which one is the best? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Har Tamron 60, er faktisk ganske stillegående, men AF er ikke spesielt rask. Har brukt den endel til portrett. 60mm for portrett på crop passer bra. Ser at Sigma 105 er på tilbud om dagen, men blir vel også i lengste laget for portrett. Lenke til kommentar
FKnoph Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Jeg ville sett en gang til på Sigma sitt 105mm. Dette får jevnt over gode kritikker. Jeg tror også at 105mm er en bra brennvidde til ditt bruk. Jeg har selv Nikon sin 105mm og jeg har flere ganger vært glad for at jeg har såpass stor brennvidde til makro-bruk. Det er ikke alltid du kan komme så nær motivet som du ønsker, spesielt når du bruker stativ. Det er også en brennvidde som i seg selv er ypperlig til portrett, men den krever at du har plass nok mellom deg og modellen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå