Gå til innhold

Hvor mye kan jeg forvente å betale på 3-årig bachelor i Stavanger?


Sitronsaft

Anbefalte innlegg

God kveld forumfolk. Jeg tenker å studere petroleumsteknologi ved UiS til sommeren. Hvor mye kan jeg forvente å punge ut med årlig? Da tenker jeg så klart totalt, på alt av materiell, bosted, mat, internett, drikkepenger, kollektivtrafikk, treningsstudio, etc etc.

 

Planlegger å jobbe utenom, tror ikke jeg skal havne i økonomiske problemer, men er greit å kunne planlegge litt. Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studerer det samme selv. :)

 

Betaler:

- 4000 i leie + strøm, inkludert internett

- 1500-2000 i måneden i mat

- 400 i måneden for busskort (er du under 21(?) blir dette en del billigere, da du kan kjøpe ungdomskort)

- i underkant av 2000 i året i trening (billig hvis du casher ut med en gang, i forhold til å ta det månedlig)

- Studiemateriell er det lite av på den linjen .... Første året trenger du en del bøker: mattebok som du bruker gjennom hele studieløper, fysikk og kjemi ... men du trenger egentlig ikke bøkene.

 

Foreleserene legger ut notater på ItsLearning, og i de fleste fagene er det kompendier evt. en tur på biblioteket som er det greieste. Jeg har ikke kjøpt én bok i år. Jeg har riktignok kjøpt noen kompendier til noen hundrelapper til sammen (for labøvelser etc.), men det er alt i alt en billig linje.

 

- Når det gjelder drikking, er det veldig opp til deg selv. Du kan fint gå på halvdyre utesteder og brenne av en tusing på drikke i baren og cover, eller du kan gå på baren på universitetet, eller på mer studentaktige steder og drikke for langt mindre.

Lenke til kommentar

Ah, takk for veldig informativt svar. Jeg er under 20 år ja ^^ Vi snakker altså rundt 6000-7000kr i måneden totalt. Det høres greit ut det. En grei helgejobb med et par kveldsvakter vil nok fikse den biffen og i tillegg gi litt egenkapital.

 

Hvordan synes du forresten studiemiljøet er i Stavanger, og hvordan liker du linjen? (andre må gjerne svare de også)

Lenke til kommentar

Studiemiljøet er veldig bra. På petroleum er det veldig mye folk fra hele landet (det er ikke så mange steder som har denne linjen). Det er òg veldig tett samarbeid med bransjen; masse bedriftspresentasjoner, yrkesmesser, månedlige møter med Society of Petroleum Engineers (SPE) for dem som er interessert etc. Ellers er det en god del studentorganisasjoner.

 

Jeg synes foreleserene innen petroleums- og geofagene er veldig flinke. Mange av disse er utenlandske, slik at mye av undervisningen foregår på engelsk. I de andre fagene, f.eks. en del av realfagene, er det litt så-som-så, men helt greit.

Lenke til kommentar

Noen måte å komme i kontakt med andre søkere tror du? Mtp å dele hybel/leilighet med noen. Pleier folk flest å bo alene, og så eventuelt flytte sammen etter hvert? Skulle gjerne bodd sammen med 1-2 oppegående gutter eller jenter, alt etter som. Blir jo både billigere og mer sosialt.

 

Forresten, er det et "hardt" studie? Må man sitte hver kveld og pugge/lese? Skjønner jo at man må jobbe for å oppnå noe her i livet, men jeg er interessert i å vite hvor mye fritid studiet tillater :)

Lenke til kommentar

En 300 g pakke kyllingfilet koster 49 kr (biff f.eks. koster tilsvarende eller mer). Da har du ca. 17 kr igjen hvis du bruker 2000 kr på mat om dagen som du skal bruke til brød, pålegg, og så videre. Ja, du kan spise kjøttdeig til 25 kr, men å spise kjøttdeig hver dag er ikke sunt.

Lenke til kommentar

Fisk er f.eks. ofte ganske dyrt. Og hvis du ønsker å ikke spise kneipbrød hver dag men heller velge med kornrike varianter koster de fort langt over 20 kr per stykk. Jeg vil tro at +- 100 kr dagen er et mer realistisk anslag hvis du kommer til å ville kjøpe en kaffekopp eller en brus på skolen av og til.

 

Fisk er f.eks. ofte ganske dyrt. Og hvis du ikke ønsker å spise kneipbrød hver dag men heller velge mer kornrike varianter koster de fort langt over 20 kr per stykk. Jeg vil tro at +- 100 kr dagen er et mer realistisk anslag hvis du kommer til å ville kjøpe en kaffekopp eller en brus på skolen av og til.

Lenke til kommentar

Hvis du klarer 1500-2000 i mat er du jammen flink.

Spiser ikke brød.

 

Pleier å kjøpe slike store pakker med frossen kyllingfilet (hundrings), kyllingkjøttdeig (20 kr), tunfisk (15-16 kr for 3 bokser), laksefilet (billig hvis du kjøper f.eks. First Price sin), mye grønnsaker (koster ingenting), fullkornspasta (15 for en vanlig spaghettipakke), havregryn etc. Jeg lever veldig fint for 50 kroner dagen.

 

Regner ikke inn alkohol her … :p

 

Jeg leier leilighet alene, så har en ganske grei pris. De fleste jeg kjenner bor i steudentboliger, hvor du da deler kjøkken og fellesareal med resten av "blokken". Det er SiS (studentsamskipnaden) som har disse, ellers finner du billigere (eldre) studentboliger i f.eks. Ugleveien.

 

Studiet er passe hardt, i hvert fall hvis du har ambisjoner om gode karakterer--- i hvert fall en del av ingeniørfagene, som reservoarteknikk, men det er på ingen måte uoverkommelig hvis du jobber med det.

Lenke til kommentar

Før jeg så nyeste innlegget ditt Jude Quinn(edit): Tja. Med litt klær, alkohol og andre forbruksvarer blir det vel 3000-3500 i måneden da? Noe slikt? Da nærmer vi oss stygt 8000 i måneden.

 

Edit: Virker greit. Men du svarte fortsatt ikke på spørsmålet mitt, blir det noe fritid? :) Da lurer jeg primært på om jeg kan få tid til både jobb, hjemmearbeid og å være sosial utenom skolen.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Tja, jeg jobber 30-60% utenom, går ut hver fredag og lørdag, og ligger på mellom A og B i snitt. Jeg har ikke så mye fritid i ukedagene til vanlig (i hvert fall ikke dette semesteret, når jeg tar flere fag enn normert studieprogresjon …), siden jeg prioriterer å fu unna all lesing i ukedagene. Det spørs litt hvordan du prioriterer. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...