Gå til innhold

Hvordan oppnå nøyaktig desibel?

Gjest Slettet+1242

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1242

Hei!

Jeg holder for tiden på med Bacheloroppgaven min, og for at mine tester skal bli korrekte trenger jeg å kunne spille av en fil på nøysktig 78 db hver gang den spilles av. Den kommer til å spilles av sikkert rundt 100 ganger.

Det jeg lurer på er om det er mulig å justere volumnivået på filen til å treffe 78 db når den er på maksimalt volum på ipoden min, da dette vil bli enklest å håndtere for meg under testing.

Noen som har noen ideer?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Hva er det for slags dB (decibel) du mener og hvilken referanse måler du mot?

spenning / effekt / lydtrykk / lydintensitet ?

dBV / dBu / dBm / dB(Pa) ?

Det er nok en del flere parametre enn volumnivå på Ipod fil som inngår i regnestykket før man kan sammenligne fysiske enheter :cool:

Dessverre,

_____

GAu

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242

Oi. Dette var vist mer avansert enn jeg trodde.

Er ikke Db en måleenhet for volum?

Jeg trenger bare en file til å spille 78 db på max volum så er jeg fornøyd

Lenke til kommentar

Decibel er bare en logaritmisk enhet som brukes for å beskrive forholdet mellom to fysiske størrelser. For exempel for effekt eller intensitet:

HdB = 10log(Pa/Pb)

Jeg anbefaler en kort artikkel i Wikipedia som forklarer grunnlaget: http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel.

Decibel er mye brukt for å beskrive forhold i akustikk og elektronikk. Det viktige da er å forstå hvilken referanse man skal måle i forhold til.

Jeg lurer på om det du er ute etter kun er å få repeterbarhet i volumet hver gang du spiller av lydfilen din? (og det er kanskje ikke så vanskelig)

Hvorfor låse seg til et absolutt forhold på 78dB i forhold til et eller annet?

beste hilsen,

_____

GAu

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kjøp deg en lydnivåmåler, og mål lydnivået i rommet du skal spille av filen. Juster volumet til du når 78 dB. Merk at en lydnivåmåler måler lyden relativt til 20 mikropascal, og har ofte veiefunksjoner som A og C (og også uveid).

Det som er viktig er at lydnivået i rommet ikke bare er avhengig av volumet på forsterkeren, den er også avhengig av romvolum og absorpsjon i selve rommet. Dersom rommet er stort eller har mye absorpsjon vil du også oppleve i stor grad at lyden er svakere lengre unna høyttaleren enn når du er nærme.

Endret av herrevs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...