BadCat Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 (endret) Hyperthreading funker generelt dårlig i spill, mulig det finnes unntak. Jeg har opplevd at flere spill har gitt betydelig høyere cpu utilization med HT på vs avskrudd. Med unntak for bruk i tyngre renderingsapplikasjoner og lignede bør hyperthreading alltid være avskrudd. HT funker bedre på en 4-kjerne enn på en 6-kjerne da en 6-kjerne allerede har mulighet for å kjøre flere tråder enn hva som utnyttes jevnt over. Man får alikevel mye høyere effektbruk med HT påskrudd og da er det en fordel å ha det avskrudd. De som har glede av HT er de som bruker PCen til arbeidsstasjon med flertrådede applikasjoner. I en slik sammenheng gir HT på 4-kjerne bedre ytelse per watt når det er påskrudd mens på 6-kjerne gir det bedre ytelse per watt når det er avskrudd. Prosessoren avgir betydelig mer varme med hyperthreading påskrudd og prosessorspenningen må også settes høyere. Jeg har 20 grader høyere lasttemperatur ved Prime 95 på min i7 980x @ 4 GHz med hyper threading påskrudd. Jeg får ca 10 grader lavere lasttempearatur med HT avskrudd og ytteligere ca 10 grader laver lasttemperatur når jeg justerer ned spenningen fra 1.28 til 1.2v Dersom man skal ha det rimeligst mulig er det 2500k som gjelder. Det går an å vurdere en 2600k og kjøre den med HT avskrudd etter at de øvrige komponentene er på plass. Man får greie LGA-1155-hovedkort med Z68 chipset fra 700kr. Endret 24. november 2011 av BadCat 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå