Hans-Ragnar Olsen Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Nå er høsten her Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Selve bildet er helt ok med fine høstfarger og en grei komp. Men det er en helt "forferdelig" ramme du har valgt da..., den drar nok ned totalinntrykket her...! Sorry! 3'er herfra! Lenke til kommentar
Thore Raaen Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Flott motiv som kunne vært litt mer kontrastfullt. Enig at rammen ikke passer. Lenke til kommentar
Hans-Ragnar Olsen Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2011 Selve bildet er helt ok med fine høstfarger og en grei komp. Men det er en helt "forferdelig" ramme du har valgt da..., den drar nok ned totalinntrykket her...! Sorry! 3'er herfra! Hei. Hyggelig at du liker bildet, men jeg får ikke til å endre på himmelen. Har du noe tips her? Lenke til kommentar
Hans-Ragnar Olsen Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2011 Flott motiv som kunne vært litt mer kontrastfullt. Enig at rammen ikke passer. Hei. Hyggelig at du liker bildet, men det virker som samme hva jeg gjør med bildene mine så er ting helt feil. Hva kan jeg gjøre bedre? Hvordan skal et perfekt bilde være?Lyst eller mørkt? Mye eller lite kontrast? Hva er det som er riktig? Det virker som jeg ikke kan noen ting angående bildebehandling. Tenker ikke på kritikken,men samme hva jeg gjør så er det helt feil. Hva er riktig,og hva er galt? Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Heldigvis finnes det ikke noe fasitsvar på hva som er det perfekte bilde. Jeg tror ikke det er så mye du kan gjøre med himmelen. Den var bare slik i går. Det du imidlertid kan gjøre, er å se på muligheten til å utelate den. Først og fremst når du tar bildet, men også i etterbehandlingen. Du kan f. eks kutte himmelen helt vekk her og justere litt på kantene, så mener jeg du har et flott høstbilde. En annen ting du skal tenke på, er tidspunktet du tar bildet. Dette er nok tatt midt på dagen når lyset er veldig sterkt som gjør fargene litt blasse. Dersom du tar bildet tidligere på formiddagen, eller om ettermiddagen, vil du få litt varmere og sterkere farger. Timen etter soloppgang og timen før solnedgang, kalles for den gyldne timen ( ikke nødvendigvis nøyaktig 1 time). Det kan være tidspunkt hvor det passer for landskaps- og naturfotografering. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Selve bildet er helt ok med fine høstfarger og en grei komp. Men det er en helt "forferdelig" ramme du har valgt da..., den drar nok ned totalinntrykket her...! Sorry! 3'er herfra! Hei. Hyggelig at du liker bildet, men jeg får ikke til å endre på himmelen. Har du noe tips her? Tidspunktet på dagen når du tar bildet på er ganske avgjørende for hvordan lyset er og særlig himmelen blir ofte vanskelig å ha med å gjøre særlig på lettskyede dager. Beskjæring slik at mesteparten av slike himler er borte er jo noe. Opplever ofte det samme selv når jeg ikke tar bilder tidlige morgener eller sent på ettermiddag/kveld..... Dersom du har redigeringsmuligheter kan du sikkert få til å legge på himler fra andre bilder muligens. Dette har jeg dog aldri gjort selv, så kan ikke noe om det, men vet det går an. Når himmelen er "vanskelig" så er det nok også desto viktigere å ta hensyn til dette i kompen.... Det er bare å prøve og prøve..... Blir jo aldri utlært noen av oss..... ! Lenke til kommentar
Øystein Brembo Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Ja det ser en jo i dette flotte høstbilde. Flotte farger Lenke til kommentar
Thore Raaen Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Flott motiv som kunne vært litt mer kontrastfullt. Enig at rammen ikke passer. Hei. Hyggelig at du liker bildet, men det virker som samme hva jeg gjør med bildene mine så er ting helt feil. Hva kan jeg gjøre bedre? Hvordan skal et perfekt bilde være?Lyst eller mørkt? Mye eller lite kontrast? Hva er det som er riktig? Det virker som jeg ikke kan noen ting angående bildebehandling. Tenker ikke på kritikken,men samme hva jeg gjør så er det helt feil. Hva er riktig,og hva er galt? Hva som er riktig og hva som er galt er vel mye en smaksak, men med noe hardere kontrast ville også fargene fått en dypere tone. Lenke til kommentar
Hans-Ragnar Olsen Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2011 Heldigvis finnes det ikke noe fasitsvar på hva som er det perfekte bilde. Jeg tror ikke det er så mye du kan gjøre med himmelen. Den var bare slik i går. Det du imidlertid kan gjøre, er å se på muligheten til å utelate den. Først og fremst når du tar bildet, men også i etterbehandlingen. Du kan f. eks kutte himmelen helt vekk her og justere litt på kantene, så mener jeg du har et flott høstbilde. En annen ting du skal tenke på, er tidspunktet du tar bildet. Dette er nok tatt midt på dagen når lyset er veldig sterkt som gjør fargene litt blasse. Dersom du tar bildet tidligere på formiddagen, eller om ettermiddagen, vil du få litt varmere og sterkere farger. Timen etter soloppgang og timen før solnedgang, kalles for den gyldne timen ( ikke nødvendigvis nøyaktig 1 time). Det kan være tidspunkt hvor det passer for landskaps- og naturfotografering. Hei. Takker så mye for fine råd og tips. Setter pris på slike tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg