Bendorama Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 PS: Ikke finn på å handle fra http://www.streetdesign.no/ , da disse selger en vare som er lett tilgjengelig, leverer etter 3 måneder, sender feil vare, og svarer på 1 av 4 mailer og hendvendelser i løp av 3-4 måneder. Så nå velger jeg å sende varen i retur med angreskjema og et "fint" skriv til idiotene, Men det jeg lurer litt på har jeg krav på å få refundert frakten? varen hadde jeg sendt i retur uansett, da jeg ga beskjed for lenge siden at på grunn av ventingen så ønsket jeg ikke varen lenger, MEN når jeg først fikk varen så er det ikke riktig vare til min bil, og da er det jo butikken som har gjort noe galt, og skal betale meg tilbake frakten? Også en annen ting, det har gått 14 dager og mer, fordi jeg har ventet på svar fra dem, men det kommer jo aldri, da 2 av mailene kom tilbake etter 1 måned at saken blir lukket siden ikke har mottatt noe svar, men jeg skal vell kun levere tilbake likevell? er ikke min feil at disse er såpass useriøse at de ikke svarer på "retur" saker. Er synd, da jeg har ok erfaring fra dem før, men dette blir siste gang jeg gidder å ha med dem å gjøre. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Begge betaler sin del av frakten. Du betaler for returen, leverandør betaler frakt på ny vare. Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2011 Men jeg skal ikke ha noe ny vare, ga beskjed at ikke ønsket varen før fikk den til og med(da jeg fant den og fikk den etter 1 uke en annen plass og hadde ventet 2 måneder fra street da), men den ble sendt likevell + at det var feil. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Tror, som sagt, at du må dekke returfrakten sjøl. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Hovedregelen ved bruk av angrerett ved fjernsalg (som ikke er telefonsalg) er at forbruker må betale returfrakten. Butikken skal likevel betale returkostandene hvis "selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig." Slik jeg forstår deg har butikken ikke levert den varen du bestilte, slik at selger her bør dekke returkostnadene (se § 15). Tilsvarende høres det også ut som om du har informert selger om at du ønsker å benytte angreretten før varen ble pakket og sendt ut fra selger (før selger har oppfylt sin del av avtalen). I så fall burde selger ikke ha sendt varen til deg, og bør derfor uansett ta kostnaden ved returen. (Dette står ikke i klartekst i angrerettloven men kan utledes av § 15 som sier at "Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring.".) Fristen på 14 dager løper fra varen og angrerettskjema er mottatt og til du har gitt beskjed til selger om at du ønsker å benytte deg av angreretten (se § 13). Varen skal så returneres "innen rimelig tid" (se § 15). Har du gitt melding om at du angrer kjøpet før du har fått varen er du godt innenfor fristen. Det er ikke noe formkrav i forhold til meldingen (dvs. du må ikke gitt melding på et angrerettskjema). I tillegg kan § 23 og § 24 være aktuelle, § 23 sier at bestilte varer skal leveres "innen rimelig tid og senest innen 30 dager" hvis ikke annet er opplyst og avtalt. Se http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html for hele angrerettloven. Endret 17. oktober 2011 av what_no2000 Lenke til kommentar
Calondriel Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Som det står over; når selger ikke oppfyller sin del av avtalen, må de nok dekke frakten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå