Cocolin0 Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Hei. Jeg fikk melding idag i posten om ankommet ufortollet sending. Det gjelder ting jeg bestilte hos feelunique.com til 1250 kr, og er skrevet som ''PRODUKT FRA UTLANDET'' (om det sier dere noe). Har aldri fått sånn melding, altid fått hentebrev og ferdig med saken, så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Dro til postkontoret idag og spurte om de kunne forklare hva som var lurest, dama sa at hu ikke visste noe om det blabla. Hadde tenkt å spørre henne hvorfor hun jobber der når hu ikke klarer å svare på noe som helst. SLIK STÅR DET: For å fortolle sendingen må følgende dokumentasjon sendes inn:Fødselsnr: _ _ _ _ _ Fortollingsfullmakten må fylles ut og sendes inn med ovenstående dokumentasjon. Fortollingsprisen er kr.227 + Mva og eventuelle avgifter i tillegg. Alternativt kan du ta hånd om fortollingen selv ved lokalt tollstedSend referansenummer samt dokumentasjon på at sendingen er fortollet til Postens Godssenter i Oslo, så blir sendingen sendt til ditt lokale utleveringskontor. Ved egenfortolling tilkommer tollagerkonstnad, kr 117. HVA bør jeg gjøre, og hvordan gjør jeg det? Hva må jeg sende inn, og hvor, hvis jeg velger å fortolle selv? Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Ring til Posten. (Siden de vil ha fødselsnr. så vil de nok be deg ringe Postens Godssenter, også spør de etter Fødselsnr. ) Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Såvidt jeg skjønner så er det de trenger fødselsnummeret ditt og at du må betale kr 227 for at de gjør fortollingsjobben for deg. Og så står det vel at mva kan komme i tillegg, det er i tilfelle 25% av varens kostnad + frakt. Jeg tror ikke at det er verre enn det der. Lenke til kommentar
Cocolin0 Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2011 Ring til Posten. (Siden de vil ha fødselsnr. så vil de nok be deg ringe Postens Godssenter, også spør de etter Fødselsnr. ) Hmm.. Ringte dem, de sa jeg bare BØR fylle ut kjema og levere det på postkontoret. Men så leste jeg noen andre innlegg om dette, hvor det sto noe med at Posten, jeg vet ikke, lurer deg, og at det er best å ta hånd om fortollingen selv. Lenke til kommentar
Cocolin0 Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2011 Såvidt jeg skjønner så er det de trenger fødselsnummeret ditt og at du må betale kr 227 for at de gjør fortollingsjobben for deg. Og så står det vel at mva kan komme i tillegg, det er i tilfelle 25% av varens kostnad + frakt. Jeg tror ikke at det er verre enn det der. Så jeg skal bare fylle ut skjema, og levere det? Lenke til kommentar
rhym Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Postens kundeservice er tlf 810 00 710, de kan sikkert svare deg om du trenger å gjøre noe som helt (jeg tror ikke det), evt hva du må fylle ut og hvor du skal sende det. Beløpet du må ut med hvis du lar posten fortolle for deg er 227,- + mva (25%) av varen/frakt (ja de tar mva av frakten også). Ser ut som du sparer 110,- hvis du fortoller selv hos tollvesenet. Hvis du mener at det at posten tar 110,- for jobben med å fortolle pakken din (med alt det innebærer, kost av oppkrav/sending av penger/papirarbeid) er å lure deg så får du bare tro det. Postens ansatte har fått null opplæring om slike ting, om de vet det er det på eget initiativ. Systemet er lagt opp til at du skal ringe kundeservice for omtrent alt. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Så jeg skal bare fylle ut skjema, og levere det? Jeg mener det. Lenke til kommentar
Cocolin0 Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2011 Postens kundeservice er tlf 810 00 710, de kan sikkert svare deg om du trenger å gjøre noe som helt (jeg tror ikke det), evt hva du må fylle ut og hvor du skal sende det. Beløpet du må ut med hvis du lar posten fortolle for deg er 227,- + mva (25%) av varen/frakt (ja de tar mva av frakten også). Ser ut som du sparer 110,- hvis du fortoller selv hos tollvesenet. Hvis du mener at det at posten tar 110,- for jobben med å fortolle pakken din (med alt det innebærer, kost av oppkrav/sending av penger/papirarbeid) er å lure deg så får du bare tro det. Postens ansatte har fått null opplæring om slike ting, om de vet det er det på eget initiativ. Systemet er lagt opp til at du skal ringe kundeservice for omtrent alt. Nei, jeg har faktisk ingen anelse om hvordan man gjør det her, derfor er jeg så usikker. Normalt, så får jeg bare et hentebrev, så ferdig. Men takk for info. Så det her er forenklet fortolling? Altså, hvis jeg lar Posten fortolle det? Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Har du ikke lyst til å betale det såkalte fortollingsgebyret, som er på 125 kr for varer under 1000 kr, og 245 kr for varer over 1000 kr må du bruke følgende framgangsmåte: Er pakkens verdi under 1000 kr kan du fortolle den selv via Tollvesenets løsning for fortolling på Internett, TVINN-Internett. Har varen en verdi på over 1000 kr, må du møte opp på ditt nærmest Tollkontor (eks for olso: Oslo Sentrum, Tollbuveien 1A, eller Postens godssenter ved Alnabru). Du vil da trenge en kvittering eller faktura som viser sendingens innhold og verdi. Fortoller du varen selv og verdien er over 1000 kr vil du bare betale 125 kr i fortollingsgebyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå