Gå til innhold

Samsung vil skrelle Apple i retten


Anbefalte innlegg

Et motsøksmål er jo i liten grad en represalie, å tape et motsøkmål er derimot dette. Jeg har ikke dratt fortjent eller ikke, uansett hvor fortjent eller ufortjent det er, så vil tap på begge sider, istedet for bare den ene føre til at kostnaden er stor for begge parter.

Men om den ene eller andre taper er jo nettopp fundert i om det er fortjent, ikke moralsk men juridisk. Det er ikke noe vi kan styre, og dermed bestemme at begge skal tape. Kanskje taper ingen, kanskje taper begge, kanskje taper bare den ene.

 

Vi kan ikke forlange at Apple skal få represalier for å gå til søksmål så lenge loven gir adgang til og grunnlag for dette. Da står vi igjen med at man vinner eller taper sine respektive saker. Vinner begge, så havner de kanskje i en moralsk deadlock, men samtidig har de jo fått bekreftet at det nytter å gå til sak. Det gjelder bare å ha de fleste og sterkeste patentene. Og så skrus farten opp på patentkarusellen. Taper de begge sine søksmål mot den andre så har det ingen avskrekkende effekt, og de vil prøve igjen.

 

At bare den ene - og subjektivt sett "riktige" parten taper, kan man selvsagt håpe på. Men da er vi tilbake på moral og ikke juss, og det gir ikke de beste oddsene.

 

Vi kan altså håpe på - men ikke regne med - at domstolenes avgjørelse fungerer som en lærepenge for trigger-happy'e patenthavere. Det er helt utenfor vår kontroll. Det vi kan gjøre, er å påvirke opinionen og politikken slik at de bare får lade med løskrutt. Så kan de skyte på hverandre så mye de vil i media, men ikke i retten, fordi hvem som var først bare gir prestisje og ikke makt.

 

Geir :)

 

Selvsagt kan vi ikke bestemme utfallet, men vi kan håpe på at noe skjer. Apple har allerede påført smasung endel tap, da er det beste resultatet at begge parter påføres større tap, så de vet at selv om de vinner en rettsak, juridisk, eller sågar moralsk, så er den kalde realiteten at de taper penger på det, og derfor lønner det seg ikke å drive på med det. Som du sier, ting blir ikke gjort bare av å håper på det beste utfallet i et dustete system, men det er fint forenlig å både håpe på det, og samtidig gjøre sitt for å forbedre systemet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er vel egentlig ikke så mye å bry seg om. Tipper både Apple og ikke minst Samsung er fornøyd med masse gratis omtale i media.

Hmmm... hidden agenda, en plan igangsatt av markedsføringsfolket. Skummelt.

Lenke til kommentar

Apple har gått litt for langt føler jeg. For det første har de vært veldig "lukket". De begrenser mulighetene dine (flash etc).

 

Og det andre, det å ta patent på et tablet design som er helt basic er jo fullstendig latterlig... Blir jo nesten som å ta patent på en helt rund stein og si at steinens design tilhører dem og ingen får bruke det...

Lenke til kommentar

Satte og leste litt om Stallman i forbindelse med hans uttalelse om Steve Jobs, og kom over dette sitatet:

 

"Fighting patents one by one will never eliminate the danger of software patents, any more than swatting mosquitoes will eliminate malaria."

 

Ja, ATW, det er klart man kan slå ihjel noen mygg mens man samtidig sloss mot malaria, men jeg tror ikke løsningen er at begge parter får flest mulig stikk for dermed å skulle tenke at det er kanskje ikke verd å stikke noen.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple har gått litt for langt føler jeg. For det første har de vært veldig "lukket". De begrenser mulighetene dine (flash etc).

Apropos Stallman, et annet sitat:

 

"The Adobe flash plug-in is non-free software, and people should not install it, or suggest installing it, or even tell people it exists."

 

Og det andre, det å ta patent på et tablet design som er helt basic er jo fullstendig latterlig... Blir jo nesten som å ta patent på en helt rund stein og si at steinens design tilhører dem og ingen får bruke det...

Ja, det blir det. Men hvis du kunne gjort det og tjent penger på det, ville du latt være?

 

Steve Jobs er sikkert i live også og har blitt gjemt slik at de skal få ekstra sympati i forbindelse med salget og patentsaken.

Han og Elvis serverer burgere på en diner utenfor Sacramento mens de venter på at moderskipet skal returnere til jorden og hente dem.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Satte og leste litt om Stallman i forbindelse med hans uttalelse om Stev Jobs, og kom over dette sitatet:

 

"Fighting patents one by one will never eliminate the danger of software patents, any more than swatting mosquitoes will eliminate malaria."

 

Ja, ATW, det er klart man kan slå ihjel noen mygg mens man samtidig sloss mot malaria, men jeg tror ikke løsningen er at begge parter får flest mulig stikk for dermed å skulle tenke at det er kanskje ikke verd å stikke noen.

 

Geir :)

Hva mener du at Samsung skal gjøre da?

 

Rettsaken vil jo bli jo ikke starte før om en stund, så Samsung mister julesalget og her vil nok Apple stjele mye av salget til Samsung. Samsung kan jo ikke vise investorene sine, kundene sine og Apple (eller andre selskaper) at de ikke har noe å stille opp med selv i slike tilfeller.

Lenke til kommentar

Apple har gått litt for langt føler jeg. For det første har de vært veldig "lukket". De begrenser mulighetene dine (flash etc).

Apropos Stallman, et annet sitat:

 

"The Adobe flash plug-in is non-free software, and people should not install it, or suggest installing it, or even tell people it exists."

Nå er jo strengt tatt fri programvare forbudt i App Store, så det er nok ikke mange meninger Stallman og Apple deler.

 

Jeg deler forsåvidt Apple og Stallman sitt syn på Flash, men i dag er jeg avhengig av det. Håper at behovet for Flash vil fases mer og mer ut etterhvert som HTML5 blir mer utbredt.

Lenke til kommentar

rart hvordan noen hisser seg så utrolig opp når apple saksøker samsung, men jubler når samsung gjør det samme. synes det er idioti fra begger parter og til syvende og sist går det ut over brukerne.

Så klart det er idioti, men folket jubler når Samsung saksøker Apple fordi Apple saksøkte Samsung på idiotiske småting som at designen var litt lik! Det er Apple som er den store stygge ulven mens Samsung bare vil vinne tilbake terreng og kanskje få en slutt på all saksøkingen fra Apple! Du må ikke tenke så kortsiktig. :( Det kår utover oss ja, men hvis dette er det siste vi ser til de store patentkrigene, så er det jo liksågreit! ;)

 

Synes ikke det er noe du kommer med som rettferdiggjør det samsung gjør, ei heller er det noe som rettferdiggjør apples søksmål mot samsung, synes personlig at hverken galaxy s(2) eller galaxy tab 10.1 ligner nevneverdig mye på iPhone 4 / iPad.

Er det noen apple burde saksøke så er det acer for denne

 

Jeg er helt enig, men det er Samsung som er den største utfordreren til Apple, og de saksøker dem selv om andre produkter er 10 ganger mer lik iPad og gudene vet hva enn Samsung sine produkter!

Lenke til kommentar

rart hvordan noen hisser seg så utrolig opp når apple saksøker samsung, men jubler når samsung gjør det samme. synes det er idioti fra begger parter og til syvende og sist går det ut over brukerne.

Så klart det er idioti, men folket jubler når Samsung saksøker Apple fordi Apple saksøkte Samsung på idiotiske småting som at designen var litt lik! Det er Apple som er den store stygge ulven mens Samsung bare vil vinne tilbake terreng og kanskje få en slutt på all saksøkingen fra Apple! Du må ikke tenke så kortsiktig. :( Det kår utover oss ja, men hvis dette er det siste vi ser til de store patentkrigene, så er det jo liksågreit! ;)

 

...synes personlig at hverken galaxy s(2) eller galaxy tab 10.1 ligner nevneverdig mye på iPhone 4 / iPad.

Er det noen apple burde saksøke så er det acer for denne

 

Likheten mellom iPad og Samsung sin tab er så store at Samsung's egen advokat ikke klarte å se forskjell på 10 fots avstand, når dommeren holdt begge to opp... Det sier jo litt eller er du av den oppfatning at det ikke betyr noe?

 

Som jeg har sagt tidligere; Det er ikke rart at Samsung vil at deres tab skal ligne mest mulig på iPad, som er den Pad'en som i dag definerer markedet, men det er jo mulig å differensiere på enkelte punkter. Samsung trenger ikke å replikere iPad helt ned til innpakningspapiret... :whistle:

Endret av Stool Sample
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det har liksom vært liksom poenget mitt hele tiden. Det blir ikke fred av at man tar igjen med samme mynt. Det blir bare mere krig.

Tja, ikke nødvendig vis. Har de nok punkter på hverandre så må de begge gi opp krysslisensiere hverandres patenter. Alt annet gir for dårlige produkter og for mange kompromisser. De "gamle" produsentene hadde i stor utstrekning slike avtaler og holdt fred med hverandre.

 

Når det er sagt deler jeg din bekymring for oss forbrukere og hva vi taper på dette og jeg misliker hele greia.

Lenke til kommentar

rart hvordan noen hisser seg så utrolig opp når apple saksøker samsung, men jubler når samsung gjør det samme. synes det er idioti fra begger parter og til syvende og sist går det ut over brukerne.

Så klart det er idioti, men folket jubler når Samsung saksøker Apple fordi Apple saksøkte Samsung på idiotiske småting som at designen var litt lik! Det er Apple som er den store stygge ulven mens Samsung bare vil vinne tilbake terreng og kanskje få en slutt på all saksøkingen fra Apple! Du må ikke tenke så kortsiktig. :( Det kår utover oss ja, men hvis dette er det siste vi ser til de store patentkrigene, så er det jo liksågreit! ;)

 

...synes personlig at hverken galaxy s(2) eller galaxy tab 10.1 ligner nevneverdig mye på iPhone 4 / iPad.

Er det noen apple burde saksøke så er det acer for denne

 

Likheten mellom iPad og Samsung sin tab er så store at Samsung's egen advokat ikke klarte å se forskjell på 10 fots avstand, når dommeren holdt begge to opp... Det sier jo litt eller er du av den oppfatning at det ikke betyr noe?

 

Som jeg har sagt tidligere; Det er ikke rart at Samsung vil at deres tab skal ligne mest mulig på iPad, som er den Pad'en som i dag definerer markedet, men det er jo mulig å differensiere på enkelte punkter. Samsung trenger ikke å replikere iPad helt ned til innpakningspapiret... :whistle:

Så bare fordi en advokat i fra Samsung har dårlig syn, så betyr det at Galaxy Tab er en kopi av iPad 2 :!: ?

 

Fin måte å bedømme ting på lol.

Lenke til kommentar

Så bare fordi en advokat i fra Samsung har dårlig syn, så betyr det at Galaxy Tab er en kopi av iPad 2 :!: ?

 

Fin måte å bedømme ting på lol.

Det viser bare at når «vanlige» folk (såfremt en advokat kan regnes som normal) tar feil ligger det kanskje noe i Apples påstander?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så bare fordi en advokat i fra Samsung har dårlig syn, så betyr det at Galaxy Tab er en kopi av iPad 2 :!: ?

 

Fin måte å bedømme ting på lol.

Det viser bare at når «vanlige» folk (såfremt en advokat kan regnes som normal) tar feil ligger det kanskje noe i Apples påstander?

Les det jeg sier igjen. Man kan ikke bedømme hvordan et produkt ser ut med å få kun en person til å se på 2 produkter samtidig.

 

Hva om denne personen hadde dårlig syn?

 

Skal man dømme Galaxy Tab 10.1 for en kopi bare fordi en person hadde litt dårlig syn (nå sier jeg ikke dette fordi denne personen har det, men tar det som er poeng)?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Skal man dømme Galaxy Tab 10.1 for en kopi bare fordi en person hadde litt dårlig syn (nå sier jeg ikke dette fordi denne personen har det, men tar det som er poeng)?

Nei, man skal «dømme Galaxy Tab 10.1 for en kopi» fordi advokaten tok feil, i tillegg til at man kan se på produktet med egne øyne og se likheten med iPad 2.

Lenke til kommentar

Skal man dømme Galaxy Tab 10.1 for en kopi bare fordi en person hadde litt dårlig syn (nå sier jeg ikke dette fordi denne personen har det, men tar det som er poeng)?

Nei, man skal «dømme Galaxy Tab 10.1 for en kopi» fordi advokaten tok feil, i tillegg til at man kan se på produktet med egne øyne og se likheten med iPad 2.

 

Tror du advokaten hadde sett forskjell på to TVer på 15 meters avstand?

 

AtW

Lenke til kommentar

Om han jobbet med en lIgnende sak mellom f.eks. Sony og samsung, ja.

 

Javel? Har du prøvd å spotte to forskjellige TVer på 15 meters avstand, som har samme farge? Det er ikke så lett som man skulle tro. Og mannen er jo advokat, noe som tilsier at han er litt mindre tilknyttet virkeligheten enn snittet :)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Lurer på hva som ligger til grunn bak denne antipatien mot Apple?

 

Greit nok at Apple kanskje var den som utløste disse rettslige stridighetene, men jeg opplever at denne antipatien eksisterte lenge før disse gigantene begynte å krangle i rette. Kanskje det er fordi Apple-produktene er relativt dyre?

 

Ser man på Apple`s posisjon på markedet kan det overhodet ikke være noen tvil om at Apple som selskap har gjort det aller aller meste riktig. De er jo blitt verdens største selskap for svingende!

Det betyr også at de i k k e er for dyre, all den tid produktene selger som varmt hvetebrød. Jo, de er kostbare, men det er Mercedes Benz også. Skal man mislike Mercedes Benz fordi de produserer dyre biler?

 

Personlig håper jeg de snarest blir enige. Som bruker har jeg intet å tjene på at noen av produktene deres blir lagt på "Hold". Både Apple og Samsung produserer fantastiske produkter og er de to soleklare enerne på mobil-markedet. Ingen er tjent med at de beste produktene deres ikke blir gjort tilgjengelig for brukerne

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...