Gå til innhold

Samsung vil skrelle Apple i retten


Anbefalte innlegg

Hvorfor er noen skurker fordi de gjør noe som får den konsekvens at forbrukere ikke får kjøpe nye fancy produkter? Man har da vel ingen gudegitt rett til slike produkter? Blir litt snevert om man ikke tar hensyn til produsentene synes jeg(og er vel åpenbart selvskading på lang sikt). Produsentene av iPad er ikke mine personlige slaver.

 

For min del handler dette om produsentens rett til å lage det produktet de vil uten innblanding fra konkurrenter eller andre som bruker i hovedsak statsapparatet for å hindre dem.

 

Man kan ikke bare vurdere lovverket i en enkeltsak som dette og se at det får negative konsekvenser for en gitt gruppe som er populær eller i flertall akkurat nå, og dermed konkludere at det er eller ikke er noe galt av den grunn.

 

Dersom Apple hadde gått til Samsung og stjålet komponenter til å produere billige iPads som de delte ut gratis, og Samsung hadde saksøkt dem, så hadde det jo vært mulig å konkludere med at Apple burde vinne saken fordi noe annet var imot forbrukernes beste. Men den dommen hadde kanskje snudd hele verden på hodet, og kanskje det ikke ville finnes noen produsenter av noe som helst om et par år. (Her er poenget at det er MULIG å konkludere slik, ikke at noen ville vært så sneversynt at de ikke så at det faktisk ville skade alle forbrukere)

 

Nå er jeg meget skeptisk til patentlovgivningen, men det er ikke direkte fordi den skader gruppen "forbrukere" (noe den kanskje gjør), men fordi det hindrer faktiske mennesker i å gjøre som de vil, uten noen annen grunn enn å beskytte andre menneskers interesser, uten (etter min mening) et godt filosofisk grunnlag for om disse menneskene faktisk burde ha beskyttelse til disse interessene. Jeg mistenker at patentlovgivningen et overtramp mot indivders mulighet til å produsere det de ser som nødvendig for overlevelse av naturens goder, uten at en tredjepart kan komme og bestemme over det. Hvis ikke individer har denne muligheten i størst mulig grad, er jeg redd for at vi havner i 1984(romanen).

 

Hovedpoenget mitt her er at det ikke er grunn til å gå rundt å hate Apple den ene uken, for at de gjør det de ser er i deres beste interesser, og så hate Samsung den neste for det samme. Deres oppførsel er forutsigbar.

 

Det er staten som håndhever disse lovene og stiller klar med fengsel til de som ikke føyer seg, og det gjør de med ressurser de ikke selv har skapt. Store selskaper er selvfølgelig dypest i statens lommer, som de _alltid_ har vært, og derfor er lovgivningen slik den er. Så lenge det er mulig å eksternalisere kostnadene forbundet med å angripe andre til skattebetalerne på den måten, så vil denne dynamikken i systemet forbli der. Hvis vi reformerer patentsystemet, så dukker det opp andre måter å få tak på disse midlene, så det er liten vits å flikke på slikt. Man gjør mye mer konstruktivt i mine øyne om man går hjem og gjør noe for seg selv eller naboen sin, enn om man tar del i kranglingen om de små detaljene i hvordan andre disponerer dine verdier til å leke sine leker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. :)

 

Jeg ymter bare om at kanskje jeg var inne på noe når jeg sa at det ikke er noen som er helter og skurker her, og at dersom noen lykkes med patentsøksmål så vil det bli flere av dem, ikke færre. Samsung vil og må selvsagt svare med samme mynt. Mitt forslag er som kjent at vi gjør den valutaen ugyldig.

 

Geir :)

 

Og hva er det å lykkes med patentsøksmål? Jeg vil ihvertfall si man i mindre grad lykkes om det ender med dyre runder i retten der begge parter får skadd hverandre omtrent like mye. Alternativet er at den ene parten konsekvensløst får dure på med søksmål, noe som åpner for enda flere i større grad.

 

AtW

Lenke til kommentar

rart hvordan noen hisser seg så utrolig opp når apple saksøker samsung, men jubler når samsung gjør det samme. synes det er idioti fra begger parter og til syvende og sist går det ut over brukerne.

Så klart det er idioti, men folket jubler når Samsung saksøker Apple fordi Apple saksøkte Samsung på idiotiske småting som at designen var litt lik! Det er Apple som er den store stygge ulven mens Samsung bare vil vinne tilbake terreng og kanskje få en slutt på all saksøkingen fra Apple! Du må ikke tenke så kortsiktig. :( Det kår utover oss ja, men hvis dette er det siste vi ser til de store patentkrigene, så er det jo liksågreit! ;)

 

Synes ikke det er noe du kommer med som rettferdiggjør det samsung gjør, ei heller er det noe som rettferdiggjør apples søksmål mot samsung, synes personlig at hverken galaxy s(2) eller galaxy tab 10.1 ligner nevneverdig mye på iPhone 4 / iPad.

Er det noen apple burde saksøke så er det acer for denne

Lenke til kommentar

Og hva er det å lykkes med patentsøksmål? Jeg vil ihvertfall si man i mindre grad lykkes om det ender med dyre runder i retten der begge parter får skadd hverandre omtrent like mye. Alternativet er at den ene parten konsekvensløst får dure på med søksmål, noe som åpner for enda flere i større grad.

Men det siste er ikke et realistisk alternativ, bare et hypotetisk scenario som skal rettferdiggjøre at man svarer med samme mynt. Selvsagt gjør de det, og det er en del av problemet, ikke av løsningen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Og hva er det å lykkes med patentsøksmål? Jeg vil ihvertfall si man i mindre grad lykkes om det ender med dyre runder i retten der begge parter får skadd hverandre omtrent like mye. Alternativet er at den ene parten konsekvensløst får dure på med søksmål, noe som åpner for enda flere i større grad.

Men det siste er ikke et realistisk alternativ, bare et hypotetisk scenario som skal rettferdiggjøre at man svarer med samme mynt. Selvsagt gjør de det, og det er en del av problemet, ikke av løsningen.

 

Geir :)

 

Om apple ikke får noen reprisalier for sine rettsaker utenom ett par rettsaker uten resultat, så er det jo i praksis siste som har endt opp med å bli resultatet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Men de har jo fått det. Samsung har svart med motsøksmål. Om de lykkes i større eller mindre grad er avhengig av hvor god sak de har, ikke hvor "fortjent" det er.

 

Geir :)

 

Et motsøksmål er jo i liten grad en represalie, å tape et motsøkmål er derimot dette. Jeg har ikke dratt fortjent eller ikke, uansett hvor fortjent eller ufortjent det er, så vil tap på begge sider, istedet for bare den ene føre til at kostnaden er stor for begge parter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Problemet er at rent juridisk er de ikke skurker. Slike søksmål er fundert i lovene.

 

Geir :)

Veldig bra sagt.

 

Nå må vi få rydde opp i lovene som styrer patenter. Det bør bare bli enda strengere hva som er tillatt å ta patent på. Det må gjøres enklere å forholde seg til, slik at selskap A har oversikt over hva som selskap B allerede har patentert. Og slik kan vi fortsette inntil advokatene har minimalt med arbeid å ta fatt i med hensyn på sakstypen.

Lenke til kommentar

Ellers har jo Apple de mest fornøyde kundene.

Hvis du tenker litt mere grundig og ser for deg iTunes og AppStore og på hvor lukket iOS er, er det noe da som sier deg at en hel masse brukere ikke svarer at dem vil fortsette med å kjøpe iPhone's fordi dem liker iPhone's (og som da vil bli tatt som at dem er fornøyde med sine iPhones), men fordi dem føler seg tvungen til å gjøre det fordi om noen iPhone brukere har brukt en masse tusen kroner i AppStore, så vil dem jo ikke bare kaste de pengene ut av vinduet med å gå til en annen platform.

 

Og med at iOS er et så lukket system som det er, så blir det umulig for mange iPhone brukere å bare gå over til en annen plattform. Og alle vet jo at iOS / iPhone brukere er de brukerne som bruker mest penger på Apps og spill i følge undersøkelser.

 

Så du må ta dette med i sammenligningen :D .

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Et motsøksmål er jo i liten grad en represalie, å tape et motsøkmål er derimot dette. Jeg har ikke dratt fortjent eller ikke, uansett hvor fortjent eller ufortjent det er, så vil tap på begge sider, istedet for bare den ene føre til at kostnaden er stor for begge parter.

Men om den ene eller andre taper er jo nettopp fundert i om det er fortjent, ikke moralsk men juridisk. Det er ikke noe vi kan styre, og dermed bestemme at begge skal tape. Kanskje taper ingen, kanskje taper begge, kanskje taper bare den ene.

 

Vi kan ikke forlange at Apple skal få represalier for å gå til søksmål så lenge loven gir adgang til og grunnlag for dette. Da står vi igjen med at man vinner eller taper sine respektive saker. Vinner begge, så havner de kanskje i en moralsk deadlock, men samtidig har de jo fått bekreftet at det nytter å gå til sak. Det gjelder bare å ha de fleste og sterkeste patentene. Og så skrus farten opp på patentkarusellen. Taper de begge sine søksmål mot den andre så har det ingen avskrekkende effekt, og de vil prøve igjen.

 

At bare den ene - og subjektivt sett "riktige" parten taper, kan man selvsagt håpe på. Men da er vi tilbake på moral og ikke juss, og det gir ikke de beste oddsene.

 

Vi kan altså håpe på - men ikke regne med - at domstolenes avgjørelse fungerer som en lærepenge for trigger-happy'e patenthavere. Det er helt utenfor vår kontroll. Det vi kan gjøre, er å påvirke opinionen og politikken slik at de bare får lade med løskrutt. Så kan de skyte på hverandre så mye de vil i media, men ikke i retten, fordi hvem som var først bare gir prestisje og ikke makt.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Ellers har jo Apple de mest fornøyde kundene.

Hvis du tenker litt mere grundig og ser for deg iTunes og AppStore og på hvor lukket iOS er, er det noe da som sier deg at en hel masse brukere ikke svarer at dem vil fortsette med å kjøpe iPhone's fordi dem liker iPhone's (og som da vil bli tatt som at dem er fornøyde med sine iPhones), men fordi dem føler seg tvungen til å gjøre det fordi om noen iPhone brukere har brukt en masse tusen kroner i AppStore, så vil dem jo ikke bare kaste de pengene ut av vinduet med å gå til en annen platform.

 

Og med at iOS er et så lukket system som det er, så blir det umulig for mange iPhone brukere å bare gå over til en annen plattform. Og alle vet jo at iOS / iPhone brukere er de brukerne som bruker mest penger på Apps og spill i følge undersøkelser.

 

Så du må ta dette med i sammenligningen :D .

Det er vel generelt ingen plattformer som støtter apps laget for andre plattformer, med unntak av Blackberry playbook? Regelen er vel generelt at det er litt ymse hva som kan kjøres av apps innad på en plattform. Dette har ikke noe med lukkethet å gjøre, men er generelt software problem.

Lenke til kommentar

Ellers har jo Apple de mest fornøyde kundene.

Hvis du tenker litt mere grundig og ser for deg iTunes og AppStore og på hvor lukket iOS er, er det noe da som sier deg at en hel masse brukere ikke svarer at dem vil fortsette med å kjøpe iPhone's fordi dem liker iPhone's (og som da vil bli tatt som at dem er fornøyde med sine iPhones), men fordi dem føler seg tvungen til å gjøre det fordi om noen iPhone brukere har brukt en masse tusen kroner i AppStore, så vil dem jo ikke bare kaste de pengene ut av vinduet med å gå til en annen platform.

 

Og med at iOS er et så lukket system som det er, så blir det umulig for mange iPhone brukere å bare gå over til en annen plattform. Og alle vet jo at iOS / iPhone brukere er de brukerne som bruker mest penger på Apps og spill i følge undersøkelser.

 

Så du må ta dette med i sammenligningen :D .

Jøsses.. hvordan quote er dette? Det der kom ikke fra mitt tastatur :ohmy:

Lenke til kommentar

Det fine med artikler og tråder som dette er at man faktisk lettere oppnår å gjøre forumet til et levelig sted å være. :) Her får man raskt skilt klinten fra hveten.

 

Ellers får man håpe at både Apple og Samsung vil fortesette å levere alle sine produkter til oss i Norden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ellers har jo Apple de mest fornøyde kundene.

Hvis du tenker litt mere grundig og ser for deg iTunes og AppStore og på hvor lukket iOS er, er det noe da som sier deg at en hel masse brukere ikke svarer at dem vil fortsette med å kjøpe iPhone's fordi dem liker iPhone's (og som da vil bli tatt som at dem er fornøyde med sine iPhones), men fordi dem føler seg tvungen til å gjøre det fordi om noen iPhone brukere har brukt en masse tusen kroner i AppStore, så vil dem jo ikke bare kaste de pengene ut av vinduet med å gå til en annen platform.

 

Og med at iOS er et så lukket system som det er, så blir det umulig for mange iPhone brukere å bare gå over til en annen plattform. Og alle vet jo at iOS / iPhone brukere er de brukerne som bruker mest penger på Apps og spill i følge undersøkelser.

 

Så du må ta dette med i sammenligningen :D .

 

Det du nettopp skrev gjelder vel andre veien og.

Forøvrig gikk jeg over fra iPhone til android i vår og synes det var ganske uproblematisk.

Er forsåvidt greit fornøyd med min sensation, men ikke like fornøyd som jeg var med iPhonen så tror jeg hopper over igjen når 4s kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers har jo Apple de mest fornøyde kundene.

Hvis du tenker litt mere grundig og ser for deg iTunes og AppStore og på hvor lukket iOS er, er det noe da som sier deg at en hel masse brukere ikke svarer at dem vil fortsette med å kjøpe iPhone's fordi dem liker iPhone's (og som da vil bli tatt som at dem er fornøyde med sine iPhones), men fordi dem føler seg tvungen til å gjøre det fordi om noen iPhone brukere har brukt en masse tusen kroner i AppStore, så vil dem jo ikke bare kaste de pengene ut av vinduet med å gå til en annen platform.

 

Og med at iOS er et så lukket system som det er, så blir det umulig for mange iPhone brukere å bare gå over til en annen plattform. Og alle vet jo at iOS / iPhone brukere er de brukerne som bruker mest penger på Apps og spill i følge undersøkelser.

 

Så du må ta dette med i sammenligningen :D .

Jøsses.. hvordan quote er dette? Det der kom ikke fra mitt tastatur :ohmy:

Haha, ble litt feil der ja. Har nå fikset det :!: .

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...