Gå til innhold

Overføre fra DVD til harddisk for å oppbevare filmer.

Qwseyvnd

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenkte å kjøpe DVD filmer som jeg liker og overføre dem til harddisk i en kjempestor kabinett med 24 harddisker på 3TB hver. Fordi jeg vet at CD, DVD, blu-ray smuldrer opp etterhvert og tåler ikke lys. Så jeg vil oppbevare dem i harddiskene og se filmer direkte fra harddisk.

Er det lov?

Så hvilken program passer til å se filmer med HD lyd og slikt ?

Hvordan overfører jeg filene fra DVD til harddisk og bruke Windows media center eller Linux?

Mvh Øyvind Hagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bra sikkert på at det er lov, men 72 terrabyte tviler jeg på at du kommer til å bruke opp i dagens oppløsning. Det kommer også til å bli veldig dyrt, med dagens pris rundt 1000 kroner disken. Ville heller ha begynt i det små med 2-4 tb og heller bygd opp etterhvert som du trenger det.

Lenke til kommentar

Du kan helt lovlig ta backups av platene dine på server for avspilling derfra.

Men husk at bare ha de på en server er ikke noe sikker backup, du kan fint oppleve at samtlige disker på den servern ryker fra f.eks kortsluttning på hk eller kontrollerne.

Evnt at filsystemet går på ræv.

Forøvrig kan du lovlig kopiere familie og venner sine dvd'r og legge på serveren din, privatkopiering loven lar deg lovlig kopiere filmer/musikk mellom venner og familie mot at en pen slump millioner fra statsbudsjettet går til film/musikk-selskapene.

24x3tb disker så kan du jo etter raid(3xraid6)/patisjonering lagre 11360 dvd filmer som vil koste litt kjøpe inn.

Samt du kan regne med bruke ca 40 000-50 000kr på serveren de skal lagres på :)

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Vil anbefale XBMC eller lignende programer for å se filmene om du har en dedikert media pc, om ikke er det mye knot om du feks skal gjøre noe annet mens du ser på film.

Angående hvordan du ripper dvd'er over på harddisk kan du enkelt søke deg fram til via google.

Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale DVD Shrink. Det er et program jeg har brukt mye til ripping av DVD-er selv. I dette programmet har du muligheten til å rippe fullstendig ukomprimert, og DVD-en rippes til en egen mappe der du beholder det samme mappesystemet som det er på DVD-en. Denne mappa kan du deretter høyreklikke på, og velge "Spill av med VLC", hvis du for eksempel har VLC installert. Denne måten å rippe DVD-er på holder seg mest mulig likt kildematerialet. Hvis du heller vil ha DVD-en i en videofil, er det for eksempel mulig å åpne DVD-mappa i Handbrake, og konvertere der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...