Gå til innhold

2-åring påkjørt, ingen brydde seg !


OAB1966

Anbefalte innlegg

Jeg har sett mange situasjoner hvor noen har skadet seg offentlig. Og det kommer alltid noen og hjelper dem. Det området var ikke en gang ordentlig trafikert. Det er ikke sjangs for at dette hadde skjedd i Norge, eller noe vestlig land.

 

Hvorfor har man da et eget begrep som kalles tilskuereffekten?

 

Søk på google så finner du nok av eksempler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett mange situasjoner hvor noen har skadet seg offentlig. Og det kommer alltid noen og hjelper dem. Det området var ikke en gang ordentlig trafikert. Det er ikke sjangs for at dette hadde skjedd i Norge, eller noe vestlig land.

 

Hvorfor har man da et eget begrep som kalles tilskuereffekten?

 

Søk på google så finner du nok av eksempler.

Jeg har ikke benektet effekten, men den sker i mindre alvorlige situasjoner. F.eks. hvis en fylikk har kollapset på Karl Johan, så vil du nok se tilskuereffekten. Men ikke om et barn bli kjørt over.

 

Som vist over, så skjedde dette på grunn av kinesiske lover, ikke på grunn av tilskuereffekten. Dermed, så ville dette aldri ha skjedd i Norge.

Lenke til kommentar

Som vist over, så skjedde dette på grunn av kinesiske lover, ikke på grunn av tilskuereffekten. Dermed, så ville dette aldri ha skjedd i Norge.

 

Ja du mener visst det. Men som du ser av linken med flyet over, så overstyrer tilskuereffekten selve overlevelsesdriften. Og da snakker vi kraftige greier.

Lenke til kommentar

Ja du mener visst det. Men som du ser av linken med flyet over, så overstyrer tilskuereffekten selve overlevelsesdriften. Og da snakker vi kraftige greier.

Det er ikke det samme at noen passasjerer ikke går øyeblikkelig opp og melder at hjulet falt av, som at 18 personer lar en unge ligge på veien å dø.

 

Trolig antok de at flyverene visste hva som hadde skjedd. Og de meldte faktisk fra når betjeningen kom.

Lenke til kommentar

Trolig antok de at flyverene visste hva som hadde skjedd. Og de meldte faktisk fra når betjeningen kom.

 

At folk ANTAR er jo selve definisjonen på tilskuereffekten.

 

Alle antar at noen andre har tatt affære.

Jeg henviser til hva jeg skrev tidligere.

 

Jeg har ikke benektet effekten, men den skjer i mindre alvorlige situasjoner.
Lenke til kommentar

At det gikk bra var jo et mirakel.

Jeg har mer tro på at det skyldtes et landingsunderstell som faktisk var dimensjonert for å kunne tåle en landing selv om det ene hjulet var falt av. No miracle required.

 

Men når man ser hvor lite som skal til før pressen melder om 'nødlanding', så kan vel dette fortone seg som et mirakel, ja.

Lenke til kommentar

Jeg har mer tro på at det skyldtes et landingsunderstell som faktisk var dimensjonert for å kunne tåle en landing selv om det ene hjulet var falt av. No miracle required.

 

Men når man ser hvor lite som skal til før pressen melder om 'nødlanding', så kan vel dette fortone seg som et mirakel, ja.

 

Nei, det gikk bra fordi bakkemannskapet ga beskjed om at de burde sjekke hjulene sine.

 

Helt tilfeldig at det ble oppdaget slik sett. Hadde de kjørt en normal landing så kunne/hadde det endt med katastrofe.

Endret av coyoteulf
Lenke til kommentar

Nei, det gikk bra fordi bakkemannskapet ga beskjed om at de burde sjekke hjulene sine.

 

Helt tilfeldig at det ble oppdaget slik sett. Hadde de kjørt en normal landing så kunne/hadde det endt med katastrofe.

Fly kan miste et hjul. Det er uproblematisk.

 

Du tror vel ikke at de skiftet hjul i luften, gjør du vel?

Lenke til kommentar

Fly kan miste et hjul. Det er uproblematisk.

 

Du tror vel ikke at de skiftet hjul i luften, gjør du vel?

 

Uproblematisk faktisk. Er du dum? Det blir som å si at det er uproblematisk for et fly å miste all motorkraft fordi det kan gå bra.

 

Det som er riktig å si et at det er ikke nødvendigvis fatalt for et fly å miste et hjul, dersom man tar hensyn til det ved landing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uproblematisk faktisk. Er du dum? Det blir som å si at det er uproblematisk for et fly å miste all motorkraft fordi det kan gå bra.

 

Det som er riktig å si et at det er ikke nødvendigvis fatalt for et fly å miste et hjul, dersom man tar hensyn til det ved landing.

For å si det på en annen måte.

 

1. Enten så har det konsekvenser, og de må sjekke hjulene før landing.

 

2. Eller så har det ikke konsekvenser.

 

Det er ingen muligheter for noen katastrofe, de har rutiner.

Lenke til kommentar

For å si det på en annen måte.

 

1. Enten så har det konsekvenser, og de må sjekke hjulene før landing.

 

2. Eller så har det ikke konsekvenser.

 

Det er ingen muligheter for noen katastrofe, de har rutiner.

 

Så ettersom man har rutiner, så finnes det ingen mulighet for at et fly kan styrte/kræsje?

 

Så bra! Jeg har alltid gått og trodd at flyulykker skjedde fra tid til annen, men nå skjønner jeg jo at det aldri noensinne har skjedd en ulykke, ettersom man har rutiner.

 

Skal jeg sjekke google om det noengang har skjedd en flyulykke? Nei, jeg tror på deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...