Gå til innhold

2-åring påkjørt, ingen brydde seg !

OAB1966

Anbefalte innlegg

Yue Yuem (2) blir påkjørt to ganger. 18 personer går forbi uten å hjelpe. Klokka halv seks en torsdag formiddag på markedet i Huangqi, i Foshan, løper 2 år gamle Yue Yuem ut i veien.

Sekunder etterpå blir hun meid ned av en hvit varebil.

Hendelsen er fanget av et overvåkingskamera - og videoen har skapt voldsomme reaksjoner i Kina.

18 personer går forbi

Etter å ha kjørt over jenta med forhjulene stanser varebilen opp. Jenta blir liggende under bilen, men isteden for å hjelpe jenta, så kjøre bilen over toåringen med bakhjulene, før den stikker av.

Toåringen blir liggende i siden av veien.

Overvåkningsvideoen, som har fanget det hele, viser også at 17 personer passerer den hardt skadde jenta, uten at noen griper inn eller forsøker og hjelper jenta. Fotgjengerne smyger seg bare forbi den lille bylten som ligger urørlig på bakken.

En mopedsyklist senker farten og ser på jenta, før han fortsetter videre.

Så kommer en ny bil. Også denne kjører over toåringen.

Etter sju minutter kommer den 19. personen forbi, en eldre kvinne som jobber som gatefeier, forsøker å løfte opp jenta.

Videoen viser imidlertid at jenta bare segner om på bakken, og gatefeieren prøver å tilkalle hjelp.

Slikt skjer i vestverdenen også, Norge inkludert.

Mange mennesker er blitt så likegyldige og har sluttet å bry seg om sine medmennesker.

Jeg har sett filmklipp der folk har får illebefinnende og segner om og folk som har blitt slått ned og bare ligger der uten at folk rører en finger. Jeg har til og med sett likegyldige og kyniske forbipasserende har stjålet penger og mobiltelefoner av disse stakkarene som ligger der. SKREMMENDE !!

Hva går det av folk for tiden?

http://www.dagbladet.no/2011/10/17/nyheter/kina/overvakningvideo/18648016/

Endret av OAB1966
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vel mye med gruppepsykologi å gjøre, nemlig den at man antar at personen før en har meldt fra til riktige instanser.

Jeg minnes å ha sett en video hvor flere kunder gikk inn i en kiosk hvor det var en brann i en hylle de måtte passere ved inngangen, man kom frem til at de antok at det var et pr-jippo eller lignende, for brannen den fikk utvikle seg.

Kan dette virkelig også skje i Norge?... :hmm:

Hvorfor skulle det ikke?

Lenke til kommentar

Ja, jeg har faktisk opplevd denne likegyldigheten på nært hold. Faktisk her hjemme på berget der Ola Dunk sitter med nisselua tredd langt nedover trynet. Jeg var vitne til en liten guttunge som hang fast med foten i et lekestativ på lekeplassen i nabolaget der jeg bor. Han hylte og grein, folk bare gikk forbi, satt ute på balkongene sine og pillet seg i nesa uten å hjelpe :mad: inntil jeg kom forbi og grep inn. Heldigvis fikk han ikke noen nevneverdige skader, bortsett fra et blåmerke i ankelen.

Endret av OAB1966
Lenke til kommentar

I Kina som dere vet, driver de med ettbarnspolitikk som de har gjort i en del år nå. For kineserne er jentene der borte ikke fem sure sild verdt, mens guttene har høy status og skal føre slekten videre.

Jeg kan gjøre mine tanker på hvorfor folk ikke grep inn.

Hvis det samme hadde skjedd med en liten guttunge, skal jeg banne på at folk hadde grepet inn momentant.

Lenke til kommentar

snipp

Hvorfor skulle det ikke?

Fordi det ligger en sannhet i ordtaket "På seg selv kjenner man andre": Jeg håper og antar at folk hadde reagert på samme måte som meg i slike tilfeller, og dermed hadde ikke liknende episoder funnet sted i Norge.

Ja, jeg har faktisk opplevd denne likegyldigheten på nært hold. Jeg var vitne til en liten guttunge som hang fast med foten i et lekestativ på lekeplassen i nabolaget der jeg bor. Han hylte og grein, folk bare gikk forbi, satt ute på balkongene sine og pillet seg i nesa uten å hjelpe :mad: inntil jeg kom forbi og grep inn. Heldigvis fikk han ikke noen nevneverdige skader, bortsett fra et blåmerke i ankelen.

Det er fint at du har eksempler å komme med.

Men jeg tror virkelig ikke at noe liknende har skjedd eller ville skjedd på en gate i f.eks. Oslo. Jeg tror mer enn 99,99% av de menneskene jeg har møtt iløpet av livet ville grepet inn hvis en person var blitt påkjørt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så grusomt! Stakkars barn. Og det er helt hårreisende å tenke på at så mange kan gå forbi uten å gripe inn.

Jeg liker å tro at det ikke kunne skjedd i Norge, ikke når noe såpass alvorlig hendte med et barn. Jeg blir stressa bare jeg ser et lite barn gå i langs bilveien uten at jeg skjønner hvor eller hvem foreldrene er.

De gangene jeg derimot er litt skyldig i å "ikke bry meg" er når det gjelder alkoholikere eller narkomane på gata. ser jeg en liggende på gata vet jeg jo ikke om han/hun ligger og sover, eller er litt dopa, eller er døden nær. Har ikke lyst til å pirke borti hver eneste sovende narkoman for å høre om det er liv i stua, liksom.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men jeg tror virkelig ikke at noe liknende har skjedd eller ville skjedd på en gate i f.eks. Oslo. Jeg tror mer enn 99,99% av de menneskene jeg har møtt iløpet av livet ville grepet inn hvis en person var blitt påkjørt.

Dette har ingenting med "likegyldige kinesere" å gjøre.

Dette skyldes et veldokumenter og velstudert fenomen som kalles "tilskuereffekten".

Den går ut på at når det er flere vitner det er til en hendelse, så går alle ut fra at NOEN ANDRE fikser opp i det. Dette er ikke kulturelt betinget.

Her er et leserinnlegg fra en som skadet seg i Norges mest traffikerte kryss, uten at noen reagerte.

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2534655.ece

Lenke til kommentar

Ja. Har hørt om folk som har kommet til et ulykkessted hvor livstruende skadde personer sitter fast i bilvrakene, mens de andre bilene enten kjører sakte forbi eller står å venter i køen uten at noen går ut av bilen sin og bort til ulykkesbilene for å hjelpe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette har alt med kinesiske lover, og ingenting med tilskuereffekten. I Kina, så kan fort du bli anklaget og saksøkt, hvis de ser deg holde barnet. Det er f.eks. derfor hun damen bare flyttet jenta ut av veien og dereter holdt seg unna. Det er forsatt en del korrupsjon og lureri.

Jeg har sett mange situasjoner hvor noen har skadet seg offentlig. Og det kommer alltid noen og hjelper dem. Det området var ikke en gang ordentlig trafikert. Det er ikke sjangs for at dette hadde skjedd i Norge, eller noe vestlig land.

Nå ble bilsjåføren straffet for handlingene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For å forklare dette bedre at det er det korrupte kinesiske rettsystemet som er årsaken, så har jeg kopiert en artikkel.

Det viser også hvorfor det er viktig å ha gode og rettferdige lover som ikke straffer uskyldige.

Bystanders Only Help After Old Man Says He Fell By Himself

cartoon-nanjing-old-man-fell-down-preview.jpg

Recently, various major websites have one by one all reprinted a rather obscure piece of news: A 75-year-old man in Nanjing, while getting off the bus, accidentally fell down from the rear door of the bus, was unable to get up, and the other passengers behind him all did not dare go forth to help him. The old fellow shouted: “I fell on my own, you all do not need to worry, it had nothing to do with you all.” Only after hearing this did the crowd of passengers go forth to help him.

I confess, this piece of news is more or less a little absurd. With the stream of people at a bus stop, a seventy plus old person falls down yet nobody offers to help? Have people become so indifferent to this degree? The answer is no, and the old man’s “I fell on my own, you all do not need to worry” is where the crux of the problem lies. Let us spend a little time to look back at the “Peng Yu Incident” that previously took everyone by storm for a time:

peng-yu-01-560x369.jpg

2006 November 20, also Nanjing, a young person named Peng Yu [picture above] kindly helped up an old woman who had fallen down, and at the request of the old woman took her to the hospital. The result was that this old woman then maintained that it was Peng Yu who the person who had knocked her down. Peng Yu strongly denied that he knocked over the old woman. Both sides eventually went to court and Peng Yu was fined in the first instance to bear a portion of the old woman’s medical expensies, totally over 40,000 yuan, on the basis “common sense” that: “According to society’s logic/reason, if Peng Yu was doing a good deed, Peng Yu could have let the old woman’s family send her to the hospital after they arrived, and then leave on his own. However Peng Yu did not make such a choice, and his actions contract what is reasonable”; “Peng Yu, on the day of the incident, paid the old woman over 200 yuan and even did not request that the old woman pay him back”; etc. What is worth raising is that the Peng Yu Incident triggered discussions on various major websites. One website’s blog homepage headline impressively was: Survey: 80% of bloggers choose not to be good people anymore.

Here are some cartoons that were made about the Peng Yu case:

cartoon-peng-yu-case-satire-560x857.png

From the cartoon above:

Man In Water: “Save Me!”

Judge: “Verdict: From common sense analysis, the probability that you pushed him into the water is more likely. If it was not you who pushed him into the water, you completely did not have to go rescue him.”

Judge: “Verdict: From common sense analysis, the probability that you knocked over the old grandpa is more likely. If it was not you who knocked him over, you completely did not have to go help him up.”

Judge: “Verdict: From common sense analysis, the probability that you accidentally injured the woman is more likely. If it was not you who did it, you completely did not have to go save her and send her to the hospital.”

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...