Red_John Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Dette har da ingenting med noen formallogikk (meg kjent) å gjøre. SOPHISTRY!! Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 soulless, Lycantrophe & xaco: I "vanelig norsk" så går en implikasjon alltid begge veier med mindre det sies å være et unntak. Den eneste grunnen til at det er mer valid å snu partallet er fordi Vis A så B != B så A, noe som ikke er en regel i det norske språk. Eller for å si det på en annen måte: Logikk er logisk, men språk er logikkens fiende. Hvis jeg forstår deg riktig, så mener du at en setninge i det norske språk på formen "hvis A, så B", skal tolkes som . Altså, at i "vanlig norsk", så er en implikasjon en toveis-implikasjon. Da lurer jeg på: Hvordan uttrykker du en implikasjon i naturlige språk? Må du alltid si "A impliserer B"? Hvordan tolker du påstanden: "Hvis det regner, så er bakken våt." Bare så det er sagt, så har du jo helt rett i at naturlige språk benyttes til daglig på "ulogiske" måter. Men jeg synes ikke at setningen er "dårlig norsk" og "egentlig" er en toveisimplikasjon. (NB: Legg merke til min hvis-så-setning øverst i posten; tolker du den som en toveis-implikasjon?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå