NiPNi Skrevet 11. august 2003 Rapporter Del Skrevet 11. august 2003 Jeg satte sammen en ny maskin for noen uker siden som etter litt starproblemer har fungert helt utmerket helt til for noen dager siden. Ettersom jeg omsider har fått en maskin som faktisk klarer å kjøre Neverwinter Nights rimelig overbevisende har jeg begynt å spille det. Problemet er at maskinen alltid skrur seg av etter noen minutter (10-15 minutter maks). Jeg antar at det kan være denne CPU Overheating Protection-saken som slår inn, men er det noen som vet ved hvilken temperatur det skjer? Jeg har et Asus A7N8X Deluxe-kort med en Barton 2500 (ikke overklokket) og et Sapphire Radeon 9600 (fireblade, men heller ikke overklokket akkurat nå). Jeg har satt PC Probe til å logge temperaturen på maskinen, og den pleier å ligge på rundt 64 grader etter noen minutter med tung belastning (55 grader ved liten belastning, hovedkortet ligger stabilt på 36 grader). Jeg trodde ikke det var så fryktelig mye, men begynner å lure på om det er tid for å gjøre noe med kjølinga i maskinen. Jeg trodde også at Igloo Silent Breeze var nok for denne prosessoren, men begynner å tvile litt nå. Har også en vifte som tar inn luft foran og en som blåser ut bak i tillegg til den i strømforsyninga, så jeg trodde gjennomstrømningen skulle være bra nok (den høres i alle fall stor ut.....). Noen som vet hva slags temperaturer som er akseptable for en Barton på 1.83 GHz og når COP slår inn på hovedkortet? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 11. august 2003 Rapporter Del Skrevet 11. august 2003 Heppa!! har det hk selv. Det slår av maskinen når det blir så varmt at det er fare for at noe blir skadet!!. Har ikke nøyaktige tempraturer som er farlig, men min maskin slå seg av når cpu når 70 grader. tempraturer finner du i biosen din eller: http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32 les mer om aida her http://www.dinside.no/php/art.php?id=33272 Men jeg har pratet med mange som har tempratur problemer i sommer. Skal nå prøve å installer en kabinett vifte (tar en pci slott), dett skal senke med over 20 grader i kabinettet. For øyeblikket har jeg kabinettet åpen å bruker en bordvifte på full guffe = null problemer Lenke til kommentar
Stream Skrevet 11. august 2003 Rapporter Del Skrevet 11. august 2003 har annet hovedkort, men samme processor og kjøler...ligger på ca.44-46 grader nå i sommervarmen (rundt 30 grader i rommet, ingen kabinettvifter). Lenke til kommentar
Villmink Skrevet 11. august 2003 Rapporter Del Skrevet 11. august 2003 Jeg har A7N8X Deluxe og 2800+ Barton. Jeg kjører min Thermaltake Volcano 11 på litt over kvart hastighet på viftestyringa og ligger aldri over 51 grader. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 11. august 2003 Rapporter Del Skrevet 11. august 2003 Hvordan goop (kjølepasta) brukte du og hvor mye? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. august 2003 Rapporter Del Skrevet 11. august 2003 Normalt skal Barton XP2500/Silent breeze 462 19dBA ligge på ca. 42-46C, 46-50 load, hva er kabinettempen din ? Lenke til kommentar
[t0rs+3!n] Skrevet 11. august 2003 Rapporter Del Skrevet 11. august 2003 Prøv å sku opp vcore, vdimm og vdd (om mulig). Den overklokka PC'en din sulter kanskje ihjel i mangel på strøm. Jeg har en overklokka AMD 2500 som kjører med en multiplyer på 12. For å få dette til å virke måtte jeg sette min vcore til 1.750 Jeg har samme CPU vifte som deg (montert med Arctic alumina) og debbe holder seg under 50 grader. Den vifta tåler fint en voltcore (vcore) på over 1.80 uten at den blir for varm. Prøv først CPU volt (vcore) og så de andre for å unngå slike problemer. Som de andre sa, det er neppe tempen Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 11. august 2003 Rapporter Del Skrevet 11. august 2003 heisann....kjøp den EKL ribba på Komplett som har støtte for hastighetsreg.på vifta og er godkjent for opp til XP3200....! billig og snadderbra....jeg har XP2800 på den og tempen har ikke vært over 49 grader på CPU i hele sommer og da har jeg 30 gr. i rommet...!! har riktignok også 3 kab.vifter som kjører på 1000rpm......80mm vifter du kan skru opp/ned hastigheten på.....også å få på Komplett. det hele bråker moderat.....absolutt til å leve med når du gir systemet ditt mange år ekstra levetid.......sleng på noen støydempmatter gjerne....og til slutt..kjøp et skikkelig filter til å ha over der viftene suger luft inn så slipper du en maskin full an dritt....Flexit har noen nydelige planfilter som brukes i vent,anlegg som fungerer perfekt til dette....! ca 40 kr stk... Lenke til kommentar
Villmink Skrevet 11. august 2003 Rapporter Del Skrevet 11. august 2003 Hvordan goop (kjølepasta) brukte du og hvor mye? Hvis det var meg du mente bruker jeg Artic Silver 3. Ca. et fyrstikkhode. Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 11. august 2003 Rapporter Del Skrevet 11. august 2003 Sjekk tråden jeg nettopp lagde også... http://forum.hardware.no/viewtopic.php?p=1113028 .. har litt høye CPU Temp også.. men Cooler XP som følger med i PC Alert 4 for MSI kort kjører halt kommandoer til CPU tror jeg.. så om du finner noe tilsvarende program (skal vel finnes mange av de.. som CPUidler eller hva det het osv.. Hvor høye temperaturer takler XP 2500+ Barton.. sånn sirkus? Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 11. august 2003 Rapporter Del Skrevet 11. august 2003 "]Prøv å sku opp vcore, vdimm og vdd (om mulig).Den overklokka PC'en din sulter kanskje ihjel i mangel på strøm. [pirke] Volt er ikke strøm, det er spenning A=Ampere=Current=Strøm V=Volt=Voltage=Spenning [/pirke] Nuvel.... Kan hende det hjelper med et nytt psu, hva vet vel jeg Lenke til kommentar
Cerb Skrevet 11. august 2003 Rapporter Del Skrevet 11. august 2003 Har Asus A7n8x Hovedkort med 2500+ barton , prossesoren ligger på 30 grader max ettersom eg har ingen kabinett vifte , hovedkortet ligger på 35 , sjønner issje att det kan bli så varmt har en 20dbi standar prosessor vifte Lenke til kommentar
Paradigm Skrevet 11. august 2003 Rapporter Del Skrevet 11. august 2003 30 grader??????? hva måler du med?????? temperaturmåleren som ligger utenfor huset??????????? Lenke til kommentar
NiPNi Skrevet 11. august 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. august 2003 Jøss, etter responsen å dømme er jeg ikke den eneste som lurer litt på dette :-) For å få det på plass: jeg overklokker *ikke*. Når det gjelder kabinettet er det et Chieftec Scorpio med 360W PSU. Kanskje litt i underkant? Har to Zalmanvifter (80mm), en foran og en bak, som sørger for gjennomstrømning og har fjernet motstandene på dem for å få full hastighet. Det som kommer ut bak er temmelig varmt, så temperaturen i kabinettet er muligens litt høy. Vet ikke nøyaktig temperatur, men antar at temperatur på hovedkort (36 grader konstant) gir en pekepinn. Har også liggende en gammel vifte til å sette i en PCI-slot for å suge ut, vurderer å sette den inn. Så mye for Prosjekt Stillegående PC..... Jeg bruker den originale pastaen som var på ribba fra butikken, men vurderer å gjøre noe med det, vet av erfaring at det er stor forskjell på den tannkremen de legger på på fabrikken og f.eks. Arctic Silver. Det skal nevnes at det er sykt varmt for tiden, og rommet PCen står i holder minst 30 grader uten at jeg får gjort så mye med det før høsten kommer. Det med åpent kabinett og bordvifte har jeg faktisk tenkt på, skal prøve det i morgen. Hvis det hjelper har jeg i alle fall slått fast at problemet er temperatur og ikke generelt ustabilt system. Kan gi lyd fra meg når det er testet. En helt annen ting til slutt: hvorfor rapporterer alltid BIOS og Windowsbasert programvare så til de grader forskjellige temperaturer?!? BIOS sier 72, PC Probe sier 64..... Edit: programmer som kjører halt-instruksjon er så vidt jeg vet ikke å anbefale hvis man kjører NT-baserte OS, ettersom dette gjøres av selve OSet. Er vel derfor det er så stor forskjell på temperatur ved idle og 100% load? Lenke til kommentar
Ben Dover Skrevet 12. august 2003 Rapporter Del Skrevet 12. august 2003 Sjekk tråden jeg nettopp lagde også... http://forum.hardware.no/viewtopic.php?p=1113028 .. har litt høye CPU Temp også.. men Cooler XP som følger med i PC Alert 4 for MSI kort kjører halt kommandoer til CPU tror jeg.. så om du finner noe tilsvarende program (skal vel finnes mange av de.. som CPUidler eller hva det het osv.. Hvor høye temperaturer takler XP 2500+ Barton.. sånn sirkus? XP2500+ Barton Er godkjent for Merano, men tåler også Arnardo Åhh, var det cirka du mente, ryker ved 85 grader, ikke anbefalt å kjøre den over 60 grader, "går" så lenge den er under 70 grader. Sånn sirkus :wink: Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 12. august 2003 Rapporter Del Skrevet 12. august 2003 NiPNi - du er ikke NiPNi fra Arendal, Nils Petter osv ?? Lenke til kommentar
NiPNi Skrevet 12. august 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. august 2003 Stemmer det, Christopher :-) Vel, prøvd litt nå, og med åpent kabinett og 12 tommers bordvifte(!) er alt mye mer stabilt. Så jeg har to muligheter: Gjøre noe med prosessorkjøleren eller ha åpent kabinett til vinteren kommer... Tror jeg har noe bedre kjølepasta et sted, men er så mye stress med rensing av kjøleribba, så det blir nok å kjøre cab en stund. Lenke til kommentar
Villmink Skrevet 12. august 2003 Rapporter Del Skrevet 12. august 2003 Har Asus A7n8x Hovedkort med 2500+ barton , prossesoren ligger på 30 grader max ettersom eg har ingen kabinett vifte , hovedkortet ligger på 35 , sjønner issje att det kan bli så varmt har en 20dbi standar prosessor vifte Dette lukter feilmåling lang vei! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå